Gå til innhold

soving på magen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis ikke sønnen min på 4 uker vil sove grunnet luftsmerter fikk vi tips av helsesøster å legge han på magen. men at vi da ikke måtte sovne selv, men snu han etter en halvtimes tid.

Men idag morges var jeg så stein trøtt at jeg glemte å snu han, sovnet selv. da sov han i ca 2 timer....

Hvorfor er det så galt å sove på magen?

Da sover han hvertfall fint og skriker ikke....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her snur hun seg ofte over på magen om natta. lever enda ;)

så tviler det har så mye å si.. er mange babyer som ikke får såve annet enn på magen.. så syns ikke du skal stresse meg å snu han når det er gått 30 min.. la han ligge en stund..

Skrevet

De kan fort bli liggende å stange med hodet i madrassen om de ligger på magen, da de har en naturlig søkerefleks som setter igang når de møter på noe med munnen. Mange barn har blitt liggende å stange i lengere tid, og de blir veldig slitne i nakken og ender faktisk opp med ansiktet ned i madrassen, og uten mulighet til å puste.. Det var mange slike hendelser på 80-tallet da det var anbefalt å ha de liggende på magen..

Hva med å prøve å legge barnet på siden med god støtte rundt seg? Lillejenta mi sov på siden til å begynne med, og det så ut til at hun trivdes med det. Automatisk rundt 2 mnd foretrakk hun å ligge på ryggen igjen (slet med luft hun også..)

Skrevet

Det er visstnok påvist at babyer som sover på magen, oftere dør i krybbedød.

Skrevet

Aiden sover kun på magen, han sovner ikke i ryggleie han. Men han har vært og er fryktelig sterk i nakken så det er ikke noe problem med stanging her da.

Skrevet

At babyer ligger på magen betyr ikke nødvendigvis at de kommer til å dø i krybbedød. Noen får krybbedød på ryggen...Det er flere faktorer som spiller inn, men mageleie er en av disse faktorene som øker sjansen for krybbedød. Man antar at forklaringen kan ligge i bl.a dyp søvn (glemmer å puste), blir oftere overopphetet, og det er letter å puste inn "ny, frisk" luft på ryggen. Sideleie anbefales heller ikke. Min sønn legger seg på siden selv og har snudd seg på magen noen ganger :0|

Hadde prøvd å venne babyen din til å sove på ryggen, eller snu han når han har sovnet. Spes. viktig å ligge på rygg hvis de har en infeksjonsmitte.

Skrevet

Hvor gammel er gutten din?

Hilsen mamma til Aidan ;)

Skrevet

Han er snart 5 uker.

Vet jo at jeg skulle ha prøvd å snu han, var vel gjerne en grunn til at helsesøster sa det. Men når du har ammet og rapet og brukt over 1 time på å få han til å sove igjen, så sovnet jeg selv som en stein....

Skrevet

Jeg ville nok ikke latt barnet sove uten tilsyn på magen.

Det er en grunn til at krybbedødsfallene gikk ned fra over 200 til under 11 i året etter at det ble anbefalt ryggleie!

Skrevet

snuppa mi sov bare på siden i starten, gjør det fortsatt om hun har litt vondt i magen. Uansett smart, har jeg blitt fortalt av mange, å legge de lit på siden så hodet ikke bare blir flat på baksiden.....bytte side er så klart viktig!!

Om dagen lot jeg snuppa sove på magen mens jeg var i samme rom, sjekket henne ofte og da sov hun leeenge. Nå sover hun ikke på magen fordi hun hele tiden skal seee:P

Skrevet

min har logge på siden siden han kom til.kunn i vognen han ligger på rygg. nå de siste mnd har han kunn logge på mage.snur seg med en gang jeg legger han ned.

1 mann til meg lå oxo på magen pga magesmerter,sov kunn når han lå på bryskassen eller på stubordet på magen, så d var en slitsom perode.

d går nokk helt fint at han ligger litt på magen. sjekk han ofte d. tantongen min har logge på magen fra dag 1 han oxo pga magesmerter,å han er 7 år nå. risikoen for krybbedød er jo dær uansett, er mange faktorer som spiller inn som feks: dyp søvn,røyking hos foreldre, mageleie, overoppheiting, glemmer å puste osv osv.

Skrevet

At dere tør å trosse helsemyndighetenes anbefalinger om å unngå ,mage- og sideleie på babyen!

Selvsagt er det mange andre faktorer som spiller inn, men har dere tenkt på hvilke tanker som ville plaget dere resten av livet dersom det forferdelige skulle inntreffe når dere bevisst har lagt babyen på magen... Ville dere ikke føle skyld og lure på resten av livet om dette kunne ha vært unngått dersom dere hadde fulgt anbefalingene om å legge barnet på rygg???

Selv er jeg tobarnsmor og har aldri hatt nerver til å utnevne meg selv til en bedrevitende ekspert på dette området..

La statistikken tale for seg og følg "Denne side opp-kampanjen" er min oppfordring. Det er vel bedre å ha et barn som sover dårlig enn å ta hva som kan være hasardiøse sjanser med barnets liv?

Skrevet

Merkelig at HS sier at sideleie er helt OK da....

Skrevet

du mener virkelig at man heller skal la barnet sove dårlig natt etter natt, og at foreldrene skal være konstant utslitte og kanskje derfor utsette barna for andre farer, f.eks at de sovner bak rattet??? nei vettu hva... stakkars unge om man prøver å tvinge dem til å sove på ryggen dersom de ikke liker det!! har prøvd og prøvd og prøvd og prøvd med lilemann, men han bare hyler og det er tydelig at han er livredd av å sove på ryggen, våkner brått og trenger trøst dersom vi prøver å legge han å ryggen. eneste stedet han kan sove på ryggen er i vogna når vi går tur, han våkner med et hyl når vi stopper.

jeg sjekker ofte innom han for å se at han puster, han ligger aldri med ansiktet ned i madrassen, han flytter hodet fra side til side når han føler for det, og sover godt om nattan. skal vi ødelegge dette for at det lissom skal være tryggere å sove på ryggen? hadde det vært så enkelt at de bare sovna med en gang, hadde vel alle latt de ligge på ryggen. men det er ikke alltid bare bare... hs sa også til meg at vi kunne prøve å legge han på siden, det går ikke det heller. han skvetter dersom han beveger seg... ho kom ikke med noe kjefting da vi fortalte at han sov på magen. så vi gjør det samme hva man anbefaler. noen mennesker foretrekker å sove på ryggen mens andre på magen...

men ja, jeg hadde kanskje lurt på om det kunne vært unngått dersom det verste skulle skje... men sånn er det bare

Skrevet

Stemmer at antall krybbedød var skyhøyt på 80-tallet, men da anbefalte de og at barn skulle ligge på magen.

Etter de begynte å anbefale at babyer skal ligge på rygg, gikk antall døde i krybbedød ned med 80%!!!!!!!!!

Og det er ganske mye!!!!

Jeg hadde aldri latt mine barn ligge på magen når de var så små. Når de snur seg selv, er en helt annen sak, da er de sterk nok. Men når det er snakk om uker eller få mnd.... aldri...!! Da hadde jeg heller sovet dårlig i noen mnd...

Skrevet

Lillemor sov på siden da hun var så liten, sjelden hun sov på rygg, da bare skrek hun. Når hun ble stor nok til å flytte rundt på seg selv ville hun bare sove på magen en stund. Nå er det alle veier ;)

Jeg visste om risikoen for magesoving, men jeg ville ikke tvinge henne til å sove på rygg allikevel.

Skrevet

Hvis du ikke takler søvnløse netter uten å bli "utslitt" og utsette barnet for farer, vil jeg si at du har et stort problem.

Nyfødte som ikke snur seg selv, sover slik foreldrene legger det...

Synes det er overraskende hvordan enkelte klarer å rettferdiggjøre overfor seg selv hvor greit det er å trosse anbefalinger fra Helsemyndighetene og den soleklare statistikken...

Skrevet

nyfødte som ikke snur seg selv, sover slik foreldrene legger det...!!?!?!?!

bullshit! hadde det vært så enkelt hadde jeg vel såklart lagt han på ryggen! men alle babyer er ikke like lette å få til å sove som vi vil.....

Skrevet

Vel, jenta mi sov IKKE om vi la henne på rygg. Og tro meg, vi prøvde MANGE ganger. Skulle vi bare la henne ligge og skrike hele tida til hun sovna av utmattelse? Jeg har fint taklet et par måneder med søvnløse netter, men for oss var det snakk om søvnløse netter for HENNE, og det var uaktuelt.

Vi fikk også beskjed fra jordmor og helsesøster OG barnelegen på barselavdelingen (for hun nekta fra hun ble født å sove på rygg) at det var HELT I ORDEN å sove på siden.

Skrevet

enig med innlegget over ja. man vil vel virkelig ikke ha en unge som ikke sover om nattan? stakkars unge sier jeg da. man skal jo ikke la unger ligge og skrike i lang tid.. det hadde skjedd i vårt tilfelle. jeg vil IKKE la ungen min ligge alene og skrike for at jeg skal prøve å tvinge han til å sove på ryggen. vi har en utrolig vakker, lykkelig og blid unge som sover godt om nattan. er det så galt??? virker nesten som om noen ikke unner andre å ha en unge som sover godt om nattan.... gaaad

Skrevet

Herregud og gammel er du egentlig? Du trenger ikke å bli usaklig seølv om du mangler gode argumenter.

Jeg unner i aller høyeste grad å ha barn som sover godt, men jeg unner også folk å ha barn som lever...

Synes det virker som om du er en lite konstruktiv problemløser som argumenterer med at den ultimate løsningen på dine problemer er noe Helsemyndighetene aktivt har gått ut og frarådet på det sterkeste, i tillegg brukt mange millioner på kampanjer..

Veldig merkelig synes jeg, på grensen til det uforståelige faktisk, men du om det. (Punktum finale).

Skrevet

mangler gode argumenter? eneste jeg vil, er å ha en sunn, blid og fornøyd unge som sover godt. skulle ønske han sov på ryggen, men det er kke tilfelle. da velger jeg å legge han sånn som han sover best.

og ja, jeg vet at helsemyndighetene fraråder soving på magen, men tenk på alle som gjorde det før, de aller fleste vokste jo opp da og! om 10 år er det sikkert best å la de sove på magen igjen. det forandrer seg jo stadig. og når tilogmed Helsestasjon ikke sier noe imot det, ja da velger jeg å gjøre det jeg mener er best for barnet mitt. og der sier vi stopp!

la folk få velge selv hvordan barnet deres skal sove.

Skrevet

hvorfor er det plutselig farlig å la de sove på siden?! Til og med fysio dama har sagt at det bør man gjøre(snuppa mi er lit skjev)

Man er da ikke uansvarlig bare fordi man prøver å få barnet sitt til å sove godt...

Skrevet

hvis fysioterapeuten sier det er greit, ville jeg valgt å stole på ho! de burde jo ha litt greie på sånn, når det gjelder at barnet er skjev, hva nå det betyr:P har ikke greie på sånn jeg!=) off det her ble skikkelig dårlig skrevet hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...