Gå til innhold

Huff, jeg er så redd for å ha oversett noe ...

Lotta med novembergutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

...slik at jeg ikke får støtte neste år.

Jeg er egentig ferdig student nå til våren, men har akkurat søkt om videre årsstudium slik at jeg får fødselspenger fra lånekassa. Jeg synes det var veldig vanskelig å finne et studie som ikke krever alt for mye obligatorisk oppmøte + innleveringer. Regner med at det blir en del leveringsoppgaver på meg likevel. Har termin i begynnelsen av november, og jeg går vel da ut i permisjon i første uken av oktober?! Så forhåpentligvis slipper jeg unna det meste. Men jeg er så redd for å ha oversett noe! Har jeg virkelig rett på disse pengene?

Jeg er forsinket i utdannelsen min - 70 stp forsinket + at jeg har brukt opp det året jeg kan få støtte utover forsinkelsen. Men dette skoleåret her tar jeg 30 stp mer enn jeg trenger, og vil da ha hentet meg inn igjen, slik at det forhåpentligvis ikke vil by på noen problemer ...

Jeg har fått støtte fra lånekassen i til sammen 6 år tror jeg - litt av og på, og det ene skoleåret hadde jeg bare støtte i ett semester. Derfor er det vel ikke noen problemer der heller, i og med at jeg fortsatt har rett på støtte i 2 år til...

Jeg kommer til å forsøke å ta noen hengefag i permisjonen min, og når permisjonen er over - i begynnelsen av juli(?), så går jeg ut i arbeid.

Mannen min er ferdig student om en mnds tid, og jeg regner med at han vil jobbe fulltid under min permisjon.

Så - er det noen av dere som kan se om jeg har oversett et eventuelt problem?

Og - er det noen som vet hvor mye penger jeg kommer til å få i mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Lotta

Jeg har sjekket regelverket for ditt tilfelle, og er usikker på om du har rett til fødselsstipend. Du må derfor høre med lånekassen om dette.

Utgangspunktet er at alle som har hatt rett til stipend i 6 måneder før fødselen har rett til fødselsstipend.

I ditt tilfelle så har du vært student nå før fødselen, og du kommer inn under prinsippet som skal dekkes av reglene.

Problemet er denne forsinkelsen.

Ordyden i forbindelse med forsinkelse lyder:

"Dersom søkeren blir mer enn ett år forsinket, må søkeren ta igjen forsinkelsen uten støtte fra Lånekassen. Ny støtte gis fra semesteret etter at forsinkelse som overstiger ett år er tatt inn."

I denne formuleringen så sies det ikke at du ikke har rett til støtte. Det sies kun at du må ta igjen forsinkelsen uten støtte. Dette, sammen med hensynene bak, gjør at det er en god mulighet for at du kan få fødselsstipend.

Dersom du ikke får fødselsstipend, så må du på produsere studiepoeng for å ikke igjen henge etter.

Du vil få det samme som du får som student, men du får i tillegg 13.000 per år i forsørgerstipend, dersom mannen din ikke har for høy inntekt.

Uansett så vil jeg, som jeg har anbefalt i en rekke andre innlegg, anbefale at at mannen tar fødselspermisjon som gradert permisjon. Da får du rett til fødselsstipend (om du har det), og han får permisjon med sin inntekt i 29 uker. Da må du bare melde deg opp som student.

Ring Lånekassen for å spørre.

Den andre siden

Skrevet

Jøss, for et flott og utfyllende svar :) Takk skal du ha!

Jeg er ganske sikker på at jeg kan hente inn forsinkelsen min med støtte fra lånekassa, så lenge jeg tar _mer enn_ de 60 stp de krever. Har nemlig hentet meg inn før på denne måten, med lånekassas bekreftelse. Men de formulerer jo dette på en noe merkelig måte da - får inntrykk av at man kun kan hente seg inn uten støtte. Men ja, jeg skal kontakte dem etter hvert.

Ja, dette med gradert permisjon har jeg hørt om før, men ikke helt skjønt. Er det noen jeg kan kontakte for å få dette inn med teskje, og eventuelt planlagt? NAV, feks? Høres jo veldig flott ut om vi begge kan være hjemme med babyen :D

Skrevet

Bare kontakt NAV og spørre.

Fortell dem:

1. At du skal være fulltidsstudent.

2. Han skal ta ut permisjonen gradert.

Når dere opplyser dette, så vil dere få de svarene dere trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...