lille me og mine Skrevet 19. mars 2008 #1 Skrevet 19. mars 2008 Hei alle sammen! Jenta mi har fra fødselen av hatt en låsning i nakken og har derfor fått en muskel på siden av halsen som er strammere/kortere enn den andre. Dette gjør at hun er blitt "skeiv". Vi går til fysoterapaut hver 14.dag og har vært med kiropraktor og fått opp låsningen i nakken. Nå er det bare trening som hjelper sier alle. Hun synes det er tungt å ligge på magen enda, og liker ikke det. Jobber mye med det både hjemme og med fysoterapaut. Ellers er det mange "lure" øvelser, der vi bruker leker til å få henne til å bevege hodet på forskjellige måter som hun ikke bruker til vanelig. Har fått vite at dette er ikke noe sjeldent fenomen, og at det er mange som har en kortere muskle i halsregionen av forskjellige årsaker. Lurer derfor på om det er noen her inne som har erfaring på dette feltet? Hvordan trener/trente dere? Ligger/ når lå barna deres skikkelig på magen? Ble den motoriske utviklingen veldig forsinket? Barna må jo lære alt fra å ligge på magen, som å krype, rulle, sitte osv. Setter stor pris på svar kanskje vi kan utveksle ideer, råd og hjelpe hverandre med treningsmetoder Hilsen meg PS. Dattera mi er nå 5 1/2 mnd gammel
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #2 Skrevet 19. mars 2008 Har du lest på www.kiss-kidd.no? Datteren min har fått behandling for kiss-syndromet hos manuellterapaut og ble bra! Vet ikke om det er det samme som datteren din har, men du kan jo lese om det.
Anitahar2barn Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Min første hadde sterkere muskel på den ene siden av nakken i forhold til den andre. Så hun lå alltid mot den svake siden hvis du skjønner. Det høres ut som om det samme som deg. Jeg gikk til henne med en osteopat/ fysioterapaut som var spesialist på babyer. Hun strakk musklene litt og så var det øvelser som vi måtte gjøre hjemme. Når hun lå på stellebordet skulle vi løfte henne opp på side slik at hun trente den siden som var svak. Og fra side til side. Hun har alltid elsket å ligge på magen men da var også hodet kun til den ene siden :-) Men hun har vært veldig tidlig motorisk ute. Krabbet altfor tidlig synes jeg...mye å passe på. Greit med de som venter noen måneder ekstra. Etter et år kunne ikke fysioterapauten se noe på henne. Altså helt fin og helt frisk. Kanskje det var all treningen som gjorde henne så tidlig utviklet.
Cat.68 Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 Synes dette hørs ut som Kiss-kidd jeg. ta kontakt med manuellteraput og få henne undersøkt. Det er gratis for barn under 12 år og du trenger ikke henvisning fra lege. Er det dette må hun ha en annerledes behandling en dt kiroprakorer og fysiotrapeuter gir.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Hei, torticollis er det vel dette heter. De fleste blir bra etter etter et halvt til et år men viktig med fysioterapi, bra at dere trener/leker! Hvis du googler torticollis finner du sikkert masse informasjon Lykke til
Cat.68 Skrevet 29. mars 2008 #6 Skrevet 29. mars 2008 Det var Torticollis de trudde jenta mi hadde. Men det var Kiss. De skal ha en helt annen behandling hvis det er Kiss en det man gir ved torticollis. Derfor er det lurt å sjekke ut begge mulighetene. Man fant ut at jenta mi hadde kiss da det ikke hjalp med fysioterapi mot torticollis..
@nemone Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 Hei, vesla her var bananformet og veldig skeiv - hun hadde KISS og ble behandlet for det hos manuellterapeut. Hjalp med to behandlinger. Har gått til fysioterapeut etterpå og har gjort masse øvelser selv. Hun er nå helt fin - er 6 mndr nå. Vi jobbet masse med å ligge på magen - hun likte det ikke og skrek, men vi holdt på - og det har betalt seg. Har også jobbet masse med den siden som ikke var så sterk. Jobbet med å stimulere med rangler osv - samt leke "ro ro ro min båt" osv. Hun er litt senere enn søsteren sin i utviklingen (men hun var veldig tidlig ute motorisk), men ligger litt foran det som er "normalen" etter det jeg kan se. Hun har blitt veldig sterk i kroppen og kryper rundt - krabber ikke ennå. Så jeg kan ikke se at hun er noe veldig hemmet nå - men vi startet behandling tidlig - hun var vel 7 uker da vi kom inn til manuellterapeuten. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå