Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=512731
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #3 Skrevet 19. mars 2008 Slike glipper kan man aldri helgardere seg mot! Man kan jo ikke slutte å spise!!!!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #4 Skrevet 19. mars 2008 Dessuten holder jeg meg alltid til tabloid pressens rettningslinjer for mat. Den beste kilden til et nyansert bilde kommer fra vg og dagbladet...
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #5 Skrevet 19. mars 2008 Til veggis, hvis du ikke passer deg kommer det skummle toxoplasma trollet og spiser deg. Det liker seg ekstra godt under salatblader har jeg lest.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #6 Skrevet 20. mars 2008 Folk er ALT for hysteriske naar det kjem til kva ein et naar ein er gravide! At de klarar seier no eg. Sjoelv har eg ete spekemat, sushi og div. ostar som visstnok skal vere fraabefalt, i tilegg til at eg kosar med katten min, som bur i en fjoes. I tilegg er er like frisk, og ikkje minst glad, fordi eg vel aa leve eit vaneleg liv, og ikkje isolere meg sjoelv i eit glasbur. (Men, alt med maate saaklart. Et ikkje mat som eg synest ser suspekt ut, eller veit at hygena har blitt slurva med.)
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #7 Skrevet 20. mars 2008 Denne tråden har jo faktisk blitt rasende morsom!! Og for alle dere nye lesere. En liten oppdatering: Spekepølse med undertittel Salami er ikke spekemat om du liker salami... Liker du derimot ikke salami er det en ekstra farlig spekemat variant og medførerer stor helserisiko på lik linje med røyk og alkohol. Alkohol er ikke skadelig for fosteret om du ikke visste at du var gravid da du inntok alkoholen, men grusomt skadelig etter eggløsning og før ikm om du viste at du var prøver. Røyk er ok så lenge du har kuttet ned forbruket. Røyet du 30 om dagen før og har nå kuttet til 15 er det bedre en om du røyket 15 og kuttet ned til 3. Enkel prosent regning. Spis ikke krydderier da blir barnet sykt og hvis du gjør det etter at barnet er født drikker den ikke melken. (Og der fikk vi forklaringen på at folk er så tynne i Afganistan, der drikker babyer opplagt ikke morsmelk da den smaker hvitløk.) Fordi papaya er brukt som abortmiddel i mange land (i etiopia blir man frisk fra hiv med å ha sex med ei jomfru) så er det best å holde seg unna all tropisk frukt og grønnt og det gjelder også epler hvis de er plukket sør for sinsenkrysset. Til slutt husk at alle jordmødre har rett selv om de mener stikk motsatt av hverandre.
Alexandra69 Skrevet 20. mars 2008 #8 Skrevet 20. mars 2008 Mulig jeg ikke skjønner humoren til dere som har svart i denne tråden, men jeg sitter igjen med et inntrykk av at de fleste svarene er en form for hån? Er litt usikker på hva eller hvem som hånes, men regner med at det er vi som følger mattilsynets anbefalinger med tanke på hva vi bør unngå å spise for å unngå å få parasitten toxoplasmose og bakterien listeria. Begge er som kjent dødelig for barn i magen. Min sønn fikk tidlig i svagnerskapet (ca uke 10 tror vi), en hjerneskade av samme slag som kan forårsakes av toxoplasmose, men uten at det ble påvist at det var årsaken. Han døde litt over 1 år gammel. Nå er jeg gravid igjen, og går utifra at dere alle forstår at jeg håper dette barnet overlever og ikke blir rammet av hverken toxoplasmose eller listeria. Og til dere som gir blaffen i advarsler mot renhold av salater, spekemat og myke oster, så håper jeg at dere slipper å følge deres eget barn til graven, sånn som jeg måtte i 2006. Noen vil nok kalle meg hysterisk, andre vil konkludere med at jeg er livredd for å miste et barn til. Det fins ingen større sorg på jord.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 Man trenger alle noe å skylde på . Men at det er mye hysteri rundt all denna maten er det ingen tvil om. Synd at sønnen din døde. Men å spekulere i hva og hvordan blir for dumt for meg
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 20. mars 2008 #10 Skrevet 20. mars 2008 FY så stygge anonyme er! jeg er selv veldig påpasselig med hva jeg spiser. d er jo faktisk ikke uten grunn at di advarer mot div pålegg og hva man ikke kan spise.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #11 Skrevet 20. mars 2008 Toxoplasma http://www.ssi.dk/sw5733.asp Listeria http://www.vetinst.no/nor/faktabank/dyrehelse/faktaark/listeria_og_listeriose
Miss Misantrop Skrevet 20. mars 2008 #13 Skrevet 20. mars 2008 Jeg kunne veldig godt ha vært et av de anonyme innleggene over, jeg syntes faktisk de var morsomme. Men det er aldri morsomt å såre noen som har mistet de kjæreste de eier. Det betyr ikke at jeg kan henge meg på et hvert verdens gang eller dagblad oppslag. Det blir litt for dumt det også.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 20. mars 2008 #14 Skrevet 20. mars 2008 Jeg må si at jeg virkelig synes synd på deg Alexandra 69 og fint at noen tørr stå frem og si at dette kan drepe et barn. Virker bare som om at hvis en henviser til matportalen.no og en sier at en kan utsette sitt barn for dødsfare hvis en ikke følger dette,så er en hysteriske. Jeg kan ikke forestille meg hvordan du har det,miste det kjæreste enn har. Håper at du har fått rikelig med støtte og hjelp. Synes også at det er uhørt at enkelte skal slenge med leppa når slike historeier blir fortalt og ikke tørr stå for det en gang,men må signere anonym.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #15 Skrevet 20. mars 2008 Jeg synes det er merkelig at gravide kvinner finner det så festlig at enkelte av oss faktisk velger å følge matportalens eller legens råd på dette området. Jeg har mistet flere ganger før, og tar ingen sjanser denne gangen. Hva er det som er så hysterisk med det? Er det komisk at vi ikke ønsker å tilføre oss noe som kan skade barnet i magen? Dere kan vel bare ta litt hensyn i ni måneder og så gå tilbake til å bli uforsiktige senere, om det er så utrolig viktig for dere! Det virker som dere skryter av hvor lite dere bryr dere. - Merkelig for en vordende mor, synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #16 Skrevet 20. mars 2008 Det har ikke med å være uforsiktig. Det har med å gjøre at dere som velger å være svært forsiktige også må respektere at andre har andre kritereier for hvordan de vil leve. Jeg mener, som mange leger også mener at å legge skyld og skam på kvinnen for dårlig livsførsel når de har hatt en abort er direkte galt.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #17 Skrevet 20. mars 2008 Vi er alle forskjellige og velger forskjellige fremstillinger. Aleksandra her vet jo ikke om barnet døde av toxoplasma og ut av dette så skal vi alle knele for denne linken som overhode ikke kan gi oss noe for partiet med kjøtt pålegg er alt trukket fra markedet og til og med matportalen har ikke advarsler mot friskt oppskjært kjøtt. Gir meg litt propaganda følelse.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #18 Skrevet 20. mars 2008 Jeg skrev innlegget over ditt, og jeg respekterer absolutt de som ikke velger å være svært forsiktige! Jeg vil bare ikke bli latterliggjort fordi jeg velger å følge retningslinjene for gravide. Selvsagt mener leger at det er galt å gi kvinner skyldfølelse for dårlig livsførsel når de har mistet! Det er da vel ingen vits i å gni det inn heller! Men om noen mister flere ganger og likevel fortsetter å spise blodig kjøtt, og evt. røyke og drikke alkohol under svangerskapet så vil jeg jo tro at de har en plikt til å nevne mulig årsakssammenheng, siden kvinnen da tydeligvis ikke vet eller forstår at dette er ugunstig for barnet. Jeg håper virkelig det.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 21. mars 2008 #19 Skrevet 21. mars 2008 Nå vet jeg ikke om jeg forstod deg helt anonym 20.28,men jeg vil si at pga at det er så utrolig mange farer som lurer i livet,så er det jo viktig at en følger de rettningslinjene som blir gitt. Glipp kan alltid skje fra produsenten sin side og har den graivde fått i seg det,vel da kan en ikke klandre henne. Hun har fulgt rådene hun har fått. Derimot hvis en kvinne spiser noen hun vet at hun ikke burde,men har bare så lyst på,og det skjer noe med babyen,da er det hennes egen skyld. Jeg har sykt lyst på rødvin,skal jeg bare drikke det og ikke bry meg om faren med det?Nei jeg gjør ikke det,for av kjærlighet til barnet mitt,så motstår jeg den fristelsen. Rart hva man virkelig har lyst på når en er gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå