Jenny-penny Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Har du flere tantebarn som konfirmerer seg? For da bør jobeløpet være likt. Ga 500 kr og ett navnsmykke i sølv, ala sex og singelliv )
Gjest Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Til de jeg er inngiftet tante til har vi gitt 500 kr. 300 til jul og bursdag. Jeg regner med at jeg fortsetter det til neste konfirmasjon. Opprettholder tradisjonen. Jeg synes vel 500 er litt lite, men det er det slekten har lagt seg på
oktopus Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Er det ikke noen dere kan bli enige med? Greit å ha en norm syns jeg. Vi gir 1000 kr til tantebarna.
Gjest Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Kanskje hun ønsker seg det, grunderjente? Ville gitt 1000kr
Gjest gründerjente Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Som hun kan bruke på klær og sminke?
Sololight Skrevet 18. mars 2008 #9 Skrevet 18. mars 2008 Vi gir 1000 kr. Men så er vi to, og har ok økonomi. Hadde vært annerledes om jeg alene skulle gitt gave.
Gjest gründerjente Skrevet 18. mars 2008 #11 Skrevet 18. mars 2008 Hva med de gode verdiene da jenter?
Jenny-penny Skrevet 18. mars 2008 #12 Skrevet 18. mars 2008 hva om jenta skal spare pengene til: Bil Bil-lappen Framtidig boligkjøp?? Er ikke det gode verdier?? ALLE konfirmanter sløser ikke bort pengene sine vettu:)
Gjest Skrevet 18. mars 2008 #13 Skrevet 18. mars 2008 nettopp alle konfirmanter sløser ikke bort pengene sine
Gjest gründerjente Skrevet 18. mars 2008 #15 Skrevet 18. mars 2008 Todelt sak her: hvorfor ikke kjøpe en gave når det er så skrekkelig vanskelig å finne ut hvor mye du skal gi i penger? Gaver har andre, og ofte større, verdier enn penger....
Gjest gründerjente Skrevet 18. mars 2008 #16 Skrevet 18. mars 2008 Husk at du vil ikke bli husket for pengene, eller hvor mye penger, du gav, men for gaven du gir... Gaver varer og kan gi gode minner. Penger er mye mer ufølsomt, så 'lett og greit' å gi liksom. Kanskje litt 'for lett'? En velgjennomtenkt gave har bare så uendelig mye større verdi...
Jenny-penny Skrevet 18. mars 2008 #17 Skrevet 18. mars 2008 Det er vel også en todelt sak: Å få 15 smykker en mest sannsynlig ikke kommer til å bruke, eller penger man kan spare til bil osv... Kan jo fint gi penger og en ting ved siden av.
Gjest gründerjente Skrevet 18. mars 2008 #18 Skrevet 18. mars 2008 OK - så konfirmasjonsgaver er enten penger eller smykker? Eier dere ikke fantasi eller?
♥Snulder Skrevet 18. mars 2008 #19 Skrevet 18. mars 2008 Skjønner du brenner for gaver gründerjente, men spør konfirmanten hva h*n ønsker seg, og svaret er ganske sikkert PENGER;=) Jeg ville gitt 1000 lappen til tantebarna!
Gjest gründerjente Skrevet 18. mars 2008 #20 Skrevet 18. mars 2008 For å legge til at jeg tenker slettes ikke på smykker.... Jeg ser noen over her tror at om man ikke gir penger må man gi smykker... Jeg snakker om de gavene noen faktisk gidder å bruke litt tankevirksomhet bak jeg da - det er de gavene som har verdi....
milk Skrevet 18. mars 2008 #22 Skrevet 18. mars 2008 Vi gir 1000 kr til de som ønsker seg penger, eller kjøper gave til 1000 kr til de som ønsker det
♥Snulder Skrevet 18. mars 2008 #23 Skrevet 18. mars 2008 Kanskje for deg... men ikke for de fleste konfirmanter;=) De vil ha penger!!!
Gjest gründerjente Skrevet 18. mars 2008 #24 Skrevet 18. mars 2008 Konfirmanten svarer ut i fra å være en umoden 15 åring. Litt av poenget med konfirmasjon (i hvertfall for en ikke-religiøs som meg) er å markere en viss overgang til det mer voksne liv... Da kan man også behandle barnet som litt mer voksen, og markere akkurat det, med å gi litt mer 'voksne' gaver. Jeg tenker ikke da på kakespader og annet kjedelig, dersom dere tror det.... Hva er personens interesser, hva gleder personen? Jeg synes bare folk ofte dropper den greia med å personifisere en gave. Så enkelt og greit å gi penger liksom - vips ferdig med det, og litt mindre å tenke på.... Tenk selv over hvilke gaver i livet ditt du har satt aller mest pris på... Er det penger? Er det de gavene som har kostet aller mest? Er det de gavene som er tenkt ut med omtanke og med tanke akkurat på deg? Når man snakker om så store 'summer' som det ligger i penger eller gaver til konfirmanter, synes jeg bare man som voksen kan vise litt 'voksenhet' i tanker bak gaver... Sette visse forbilder liksom. Vise at man faktisk kan gi ordentlige gaver. Den gaven jeg husker best i fra min egen konfirmasjon, var ikke de dyre smykkene, pengegavene eller sølvtøyet, men et bittelite akvarellmalerskrin jeg fikk av en tante. Det var gaven som rørte meg aller aller mest, og som er den eneste jeg i dag husker - ikke for dens pengeverdi, men fordi tanten min gav meg noe som virkelig gledet meg - jeg elsket å tegne å male. Jeg syntes det var veldig veldig hyggelig å få en presang som viste at giveren faktisk tenkte på meg. Sikkert ikke alle som tenker som meg her, men jeg synes mange her kan våkne litt opp.... HALLO I LUKEN LIKSOM. Her diskuteres konfirmasjonsgaver med villt fremmede - Synes bare gaver kan være litt mer peronifiserte jeg da. Det er de konfirmanten setter mest pris på. Er ikke det litt av poenget da??? Eller skal det gjøres så enkelt og greit å gi penger 'fordi konfirmanten ønsker seg penger' - herregud, hvem ønsker seg ikke penger... Nei, gi noe ordentlig - det er min mening.
Gjest gründerjente Skrevet 18. mars 2008 #25 Skrevet 18. mars 2008 Tror ikke du skjønner noe som helst av innleggene mine jeg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå