Gå til innhold

storebror biter, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Storebror har begynt å bite, i dag beit han slik at snuppa begynte å sil blø under neilen, etter på såg vi at neilen var gått tvers av henger bare fast på sidene. Hva skal vi gjøre for å få han til å slutte med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som har noen forslag

Skrevet

Jeg foreslår å overse det, siden dette sikkert er noe han gjør for å få oppmerksomhet. Overse han, men gi masse trøst til snuppa. Da vil han se at dette får han ikke noe oppmerksomhet fra. Også overøser dere han med oppmerksomhet når han gjør bra ting.

Barn gjør som regel sånt for å få oppmerksomhet og da spiller det ikke noen rolle om de får oppmerksomhet på noe negativt eller positivt. Derfor vil han sannsynligvis ha oppnådd det han ville om dere retter oppmerksomheten mot han.

Skrevet

det ble ikke så mye oppmerksomhet på han i dag da, var hjemme for meg selv og da mått jeg ta meg av snuppa, vi snakka om det etterpå når jeg hadde roa snuppa, han fikk besked om å gå i trappa og sette seg.

Skrevet

Hvor gammel er han forresten??

For sånn "time-out" som å sitte i trappa i like mange minutter som man er år kan nok også hjelpe sikkert. Men da er det ganske viktig å ta det med en gang, ellers skjønner de ofte ikke helt hvorfor straffen kommer - eller de har glemt alt.

Den første metoden har jeg bare erfaring med på småbarn i treårs-alderen egentlig.

Ellers kan det jo være lurt å gi han endel ansvar - både i forhold til snuppa og andre ting slik at han kan føle seg litt stor.

Uansett er masse ros alfa omega.

Skrevet

han er 4 år så han forstår endel når vi snakker til han, han får hjelpe til masse og gjøre ting som bare han kan fordi han er større,

Han ble veldig lei seg når han skjønte hva han hadde gjort, snuppa skrek jo lenge etterpå, og hver gang hun kom borti fingeren. Ikke enkelt det her men men, vi prøver og gi masse ros og lite ris, disse time outene fungerer veldig bra, da får han roet seg og det går ann og snakke fornuftig til han

Skrevet

er jo litt sent å begynne å ignorere det, og det er jo vanskelig å ignorere det når minsten gråter..

moren min hadde samme problem med sine små, hun holdt på lenge for å få eldste til å slutte å bite.

Kan dere ikke prøve å inkludere han mer i lillejenta? la han få være med å skifte bleier(ikke hver gang selvsagt), la han få gi henne sutten eller be han om å synge noen fine storebror viser til henne?

kanskje det allerede er prøvd?

Skrevet

Det er ikke enkelt nei, men de aller fleste må vel gjennom sånne perioder. Da kan dere hvertfall fortsette med det dere ser at fungerer da så vil det nok bli bedre etterhvert. Han skjønner jo det meste også når han er fire år:-)

Lykke til hvertfall:-)

Skrevet

han er med på det meste av stell, så jeg skjønner egenltilg ikke hvorfor han gjør slikt nå, snuppa er jo 1 år og han har hele tiden fått være med på stell, bading, spising, kosing, trilling. osv.

Men han må hele tiden vite hva jeg skal gjøre så kanskje ligger det der at han føler at hun får bli med på alt og ikke han, spørs om vi 2 skal ta oss en tur alene slik at det bare er oss 2 engang,

Skrevet

Det hørtes kjempe lurt ut!! kanskje han rett og slett savner litt alene tid med deg?

Skrevet

takk for kloke ord, det hjelper og få frisk pust inn i tankene, og skrive om det for da reflekterer du mer over det du sier og gjør. Han dro på påske tur i kveld, bare han for snuppa får jo pupp enda så hun kan jo ikke det. Glisa stort når han dro sammen med besteforeldrene.

Skrevet

Flere gode tips her, og jeg tror det er lurt at han kan få mamma'n sin litt for seg selv også, han savner nok det. Men en fireåring skjønner ganske så mye, og har utviklet såpass mye empati at han vet at han ikke skal bite.

Har du prøvd å snakke med ham? La ham forstå at du skjønner at det kan være vanskelig for han akkurat nå, og at det er lov til å være litt lei seg når mamma er opptatt med baby'n. Men at mamma er akkurat like glad i ham som før osv.. Og vise ham alternative måter å få ut frustrasjonen sin på.

Skrevet

Tror jeg egentlig har gjort alt som er sagt her jeg, håper dette ikke skal gjenta seg etter i dag, vi hadde en alvorlig samtale etterpå når pappa kom hjem,

men kan nok bli flinkere til og ta med bare han på ting og turer uten snuppa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...