Gå til innhold

Hjeeelp, jeg klør!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plages av voldsom kløe, hadde ikke dette med førstemann....

Har prøvd oljer og kremer, ingenting hjelper!

Tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Plages selv med dette, men sikkert ikke like ille som deg. Enten er det så uskyldig som at huden strekker seg og derfor klør, at du får i deg for lite væske, eller så er svangerskapskløe den mer alvorlige årsaken. Mange kaller alt for svangerskapskløe, men dette stemmer ikke.

Her er noe fra nettet:

"På flere nettsteder og i bøker omtales slik kløe som ufarlig, men en overlege ved Rikshospitalet sier at alle med svangerskapskløe må oppsøke lege. I de nasjonale faglige retningslinjene for svangerskapskontroll står det ikke noe om slik kløe. Heller ikke i svangerskapsboken gravide får ved første legebesøk får de informasjon om at kløen i huden etter uke 30 kan være farlig for babyen.

Leveren påvirket

Årsaken til at svangerskapskløe er farlig for barnet vet man ikke. Hvis en får kraftig kløe må en gå til lege å ta blodprøve av lever og gallesyre. Hvis en finner unaturlige verdier må barnet fødes, hvis ikke kan det dø. "

Nå mener jeg ikke å skremme deg, men jeg kjenner noen som har hatt dette og føler det er viktig å informere. Nå gjelder dette primært de som har kløe etter uke 30, men det står at en bør generelt informere jordomor/lege om kløe slik at man kan følge utviklingen.

Venninna mi som hadde dette ble satt igang 2uker før tiden. Ingen komplikasjoner for hverken mor eller barn under eller tiden etter fødsel i forhold til leververdiene.

M.a.o si fra til fastlege og jordmor, og insister på lever/blodprøver etter uke 30 hvis det ikke gir seg. Bedre å være på den sikre siden.

Lykke til videre!

Skrevet

UFF DA, men jeg er bare 14 uker på vei og har klødd i noen uker nå.

Har lest at huden strekker seg....Mener du jeg må gå til legen nå??

Heller kan det vente til jeg skal til jordmor neste uke..

Hun deler praksis med legen min....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...