Gå til innhold

LIte penger som alenemor..

Anbefalte innlegg

Skrevet

min tante har to barn en på tre og en på 5. Begge er i barnehage, men hun får bare 3100kr i mnd. er ikke det lite?? hun jobber to kvelder i uken, og annenhver lørdag.. Er det riktlig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge nbarna er over tre år. Når de er over tre år, mister man retten til OS, med mindre man går skole eller står tilmeldt som arbeidsøker.

Skrevet

gjelder det også visst man bare har et barn???

Skrevet

Ja.

Skrevet

Hun kan få dekket 64 % av bhg, og en ekstra barnetrygd.

Skrevet

OS får man til barnet er 10 år... Kjenner ei som ble alene nå,og hun får rundt 4000 i os til aug.,da blir minste jenta 10 år..Hun jobber forresten 80%..

Skrevet

Klippet fra nav.no;

"Hvis du blir enslig mor eller far etter at det yngste barnet har fylt åtte år, kan du på visse vilkår få overgangsstønad i opptil to år fram til det yngste barnet fyller ti år."

Så det er ingen regel som sier at man automatisk får OS frem til ungen er ti år. Vanligvis stopper den automatisk etter den yngste ungen er blitt tre år.

Skrevet

os stopper når minste man fyller 8 år og man kan maks ha os i 3 år om man ikke har spesielt grunnlag. er barna over 3 år så må man gå på skole eller stå som arbeidsledig hos nav.

men har man barn med handikap kan man får os lenger, men de reglene kan jeg ikke. før fikk man os i 10 år til barnet ble 10 men det er lenge siden

Skrevet

får penger fra hvem da?

Lønn?Det får du i forhold til hvor mye du jobber,

Barnetrygd? da får du en mer enn du har barn til.

Bidrag? Da får du halvparten av det det koster å ha barn etter statens satser etter at det er regnet fordeler av skattelette, tilskudd til barnepass.

Skattelette: du blir skattet i annen skatteklasse som gir et ekstra skattefradrag på 36000. Og så får du skattelette for barnetilsyn.

Lei for det men jeg skjønte ikke spørsmålet.

Skrevet

man kan vel motta os (redusert os om man jobber) frem til minste barnet er 8 år eller slikt? i maks 3 år (man kan få utivdet til 5 år ved f.eks lang utdannelse)..

Er ikke helt sikker på reglene her, men hvorfor i alle dager tar hun ikke kontakt med nav? Da får hun jo svar på det hun lurer på...

Så får hun dekket 64% av utgiftene til barnehagen og en ekstra barnetryd.

Så kan hun søke om bostøtte, også har hun jo bidrag fra far...

Skrevet

jeg vet bare at hun jeg kjenner søkte og fikk..Hun har ei jente på 13 år og ei som blir 10 i aug..Mor jobber da 80%..Er ikke noe galt med ungne eller noe,,, Så er jo ikke mange mnd hun får os,men hun får iværtfall til og med aug..

Skrevet

Ja, men er da uansett på spesielt grunnlag hun fikk det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...