Gå til innhold

Boliglån, gjeld og livskavalitet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Funderer veldig nå. Har funnet et hus vi har veldig lyst på men hvis vi kjøper dette huset vil vi få ca 2 mill i lån. synes dette høres veldig skremmende ut. Var i banken i går og fikk ingen problemer med å få lånet- men er redd for å bo meg ihjel!!

Jeg og mannen min har ca 18000 kr utbetalt hver i mnd. Lånet kom på ca 12700 kr i mnd.

Noen som vet hvordan dette blir? Vil vi få det trangt? Vi vil snart være 4 i familien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke om dere hadde veldig god råd før huskjøpet, men det er klart, man må stramme inn der en kan.. Dere kommer til å ha råd til det dere skal, men dere har nok ikke råd til å sløse heller.. Du skriver ikke noe om variable/faste utgifter, billån osv, så det er litt vanskelig å svare på.. Er jo ikke sikkert dere kommer til å få det øk.trangt heller.. Greit å legge til side penger til store og/eller uventet utgifter..

Jeg kan forstå tankene dine, hadde de selv for 5 mnd siden da vi kjøpte oss hus. Jeg ble litt skremt av overgangen fra å leie og ha god råd til å eie og å ha 5 ganger så mye utgifter.. Men, man må bare kaste seg ut i det, det kommer til å gå bra=)

Skrevet

Syntes det høres veldig lite ut å ha igjen ikke særlig mer enn 5000,- etter lånet er trekt. Det holder jo knapt til mat for en familie på 4. Vet ikke om du hadde regnet 18000,- igjen etter at faste utgifter utenom lånet er betalt da går det jo kanskje. Men det kommer nok til å bli veldig trangt økonomisk. Vi har selv ca 37 000,- utbetalt og betaler 12 100,- i lån per mnd. Vi må ikke spinke og spare men føler heller ikke vi har veldig god råd nei. Jeg ville iallefall tenkt meg nøye om. En bør ikke låne særlig mer enn 3 ganger inntekt, det er en grei regel.

Skrevet

Vi bor i leilighet vi, har 2 mill i huslån... I tillegg til billån og studielån. Greier oss bra, men det blir trangt innemellom. Heldigvis tjener mannen min bedre enn meg som er sykepleier :)

Slik er det å bo i Oslo gitt... Drømmer om rekkehus, men det blir nok med drømmen foreløbig i alle fall.

Skrevet

Vi har utbetalt 18000 HVER. altså ca 36000 tilsammen.

Vi har ingen andre lån fra før- ikke billån og studielån osv.

i dag har vi bare 900 000 i lån og har det veldig greit. Men det er jo en stor forskjell på 900 000 og 2 mill da;-)

Skrevet

Heisann!

vi har 2,2 mill i lån og litt mindre enn dere utbetalt i mnd. Vi blir fem i familien i august. Klarer oss helt fint vi, har klær på kroppen og mat på bordet. Kan ta med ungene på lekedilla en gang i blant og unner oss en middag ute i ny og ne. Vi kan ikke kjøpe masse dyre klær bare fordi vi har lyst på, men vi mangler absloutt ingenting. Vi har to biler som også koster en del iløpet av et år, selv om vi ikke har lån. To barn i bhg.

Skrevet

da klarer dere det bra! mange har lån på 2 000 000 mill og mer i dag! vi har også det! vi betaler 14000 kr i huslån i mnd så syntes 12700 hørtes lite ut...

Skrevet

Vi har ca det samme utbetalt, har 1.6 i lån, men med husleie må vi ut med 12500 i bokostnader i mnd :) null problem.

Gå inn på sifo.no å kalkuler budsjettet deres der.

Skrevet

Vi kommer til å ha 1.910.000 kr i lån i løpet av sommeren (alle lån vi har, billån, huslån og et lån som ligger "utenfor" det vi kan ha innunder huset) og har samlet inntekt mellom 30 og 45 000,- hver mnd. Mannen min har provisjonslønn, derfor svinger det litt, men ligger stort sett rundt 35 000 utbetlat tilsammen hver mnd. Skal gå bra, vi har satt opp budsjett (detlajeeeert), handler en gang i uka, sparer der vi kan osv. kommer absolutt ikke til å ha dårlig livskvalitet!

Skrevet

Og foresten, vi spiser ute, drar på cafe og for eks lekeland eller åpen gård hver lørdag, drar på kino osv :)

Skrevet

Jeg syns dere burde tenke på om dere syns det er verdt det :)

Dere klarer det sikkert fint, men det KAN jo gi dere lite å rutte med og trange måneder.

Tror jeg ville kalkulert med høyere rente osv for å være helt sikker.

:)

Skrevet

Vi har lån og husleie på tilsammen 14000,- i mnd og nå før jeg går ut i permisjon har vi utbet. tilsammen 33000,- Vi klarer oss helt fint vi. Har ingen andre lån, men har vanlige utgifter som alle andre til bla bhg og bil. Vi kommer også til å klare dette når utbet. minsker med 3500,- i mnd pga permisjon, men da kommer det til å bli trangt.

Kan ikke se at dere kommer til å få noe nedsatt livskvalitet av å kjøpe hus, virker som dere kommer til å klare det fint: )

Skrevet

Vi har 15000 å betalei mnd, har mellom 35 000 og 40 000 utbetalt til sammen i mnd. nå har vi studielån i tilegg da, men syntes det er trangt nok. Kommer vel litt nn på hva dere har i tilegg. Vi har to biler. Det kommer jo forsikring, strøm, vann og avløp, velikehold mm i tilegg.

Men det er jelt klart en prioriteringssak...

Skrevet

det er rett og slett for mye lån for dere! da risikerer dere å måtte selge hvis renten stiger enda mer,og det kommer den til å gjøre pga. situasjonen i usa...

Skrevet

tja jeg hadde ikke klart det. eller sikkert hvis man går inn for det, men vi har det dobbelte av dere i mnd noen ganger mer utbetalt pga mannen min. vi betaler 11.000 i mnd. har 1,6 i lån nå da. men vi er vandt til å kjøpe ting vi har lyst på og sånt. orker ikke tanken på å skulle "bo meg ihjel." liker å kunne gå på shopping uten at det gjør noe. men uansett kan jo skjønne at dere kanskje har lyst på noe større og sånn men med 18.000 i mnd syntes jeg det hadde blitt for knapt altså.

Skrevet

Ingen har vondt av å redusere sitt vanlige forbruk noe, og det er også bra for miljøet. :-)

Har dere lyst på det huset, så får dere det fint til. Dere kommer jo ikke til å sulte! Kanskje det tar noen år før dere kan dra på ferie til Hawaii, men det er det jo verdt om dere har et godt og trygt sted å bo. Mener jeg.

Skrevet

de har 18 000 hver i mnd da, så tror ikke det er noe problem om de ønsker å prioritere bolig foran dyre ferier etc.

Skrevet

Jeg tror dere kommer til å klare dere fint jeg. Er bedre å betalle på noe som er sitt enn å betalle husleie. Vi betaller leie på en liten leilighet nå mens vi bygger hus og han vi betaller leie hos vedlikeholder ikke akkurat leiligheten for å si det sånn.

Skrevet

Vil også si dere vil greie det bra!! Vi har 1.9 mill i lån, og jeg har 18 000 i mnd, sambo 19 000. Vi har i tillegg studielån på ca 300 000 hver, dvs ca 2200 hver i mnd. I tillegg til boliglånet, barnehage, strøm, tlf, forsikringer osv. Vi greier oss ok, har ikke MYE til overs men det går rundt og vi kan kjøpe det vi trenger uten å snu på hver krone. Kommer det noe uforutsett derimot, bilreparasjon eller vaskemaskina ryker el.l, blir det trangt. Men det går. Har dere ikke studielån el andre lån virker det helt fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...