tuppa prøvd lenge Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 må man til gynokolog for å finne ut dette?eller kan man få en pekepinn på dette selv? for eksempel, hvis man har veldig uregelmessige sykluser eller lange sykluser, er det da stor mulighet for at man ikke har el hver gang da? jeg har regelmessige sykluser på 35 til 37 dager og er alltid regelmessige, ejg finner el på tester hver måned og har alltid eggløsningsmerter, men er det likevel mulighet for at jeg ikke har el hver måned? hadde blitt veldig glad for svar.
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Du trenger ikke å ha el selv om du får positive el tester. Jeg får positive el tester hver mnd, men har likevel ikke el hver mnd... Du kan finne ut om du har el hver mnd, ved å ta blodprøver hos legen. Det kan du sikkert be om selv om du ikke har prøvd så lenge, begrunn ønsket med at du har lange/uregelmessige sykluser. Leste noe sted at normal sykluslengde er 28-35 dager... Da tar du en blodprøve for å sjekke hormonet progesteron 7-9 dager etter el. Normal progesteron verdi på det tidspunktet skal være mellom 20 og 100. Over 15 tilsier eggløsning, mens 20-100 skal visstnok være en god eggløsning. Lykke til med prøvingen.
Pariserdama Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 .......eller du kan tempe, f.eks ved hjelp av www.fertilityfriend.com...... Temping vil vise om du har EL ved at du ser et markant skifte i temperaturen din etter EL.
tuppa prøvd lenge Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. mars 2008 oki!takk for svar. jeg har også tatt hormontester hos gynokologen for å sjekke at alt er i orden, noe det har vært, men jeg har ikke tatt tester på dag 21 i syklusen eller i forbindelse med el osv, men kun tester på at hormonnivåene er i orden, noe det er.
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Alle mine hormon nivå ellers i syklusen var helt fine. Det er kun den som tas på dag 21 som ikke er helt god. F. eks. progesteron nivå målt fra mens og fram til el skal være under 15, er den det, sier legen at prøvene er helt normale. Men hvis de måler progesteron nivået på dag 21, og de fortsatt er under 15, så har man ikke hatt el, og da er den ikke normal... Den må liksom være mellom 15-100 på dag 21 for at den skal være normal. Den må være normal på begge tidspunkt hvis du skjønner... Hvis man måler progesteron nivået på dag 7 i syklusen, sier den ingenting om du har hatt el. Progesteron nivået når en topp 7-9 dager etter eggløsning, og det er den toppen man skal sjekke nivået på.... Håper du skjønte noe av dette... hehe...
tuppa prøvd lenge Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. mars 2008 oki:)tror jeg skjønner:)hehe håper alt er i orden med meg i allfall da.er jo så redd for at det er noe i veien med meg. har du prøvd lenge eller?hvor gammel er du? nå spør jeg fælt her:)hehe
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har ikm i dag, men ingen tegn til tr så langt. Men dukker hun opp, så blir neste pp nr 3 år!!! Teller ikke mnd med pp lenger jeg... hehe.. Vi venta til vi hadde prøvd i 2 år før vi bestilte time til legen, og det var en ganske deppa periode etter at vi fikk vite at jeg ikke har el av meg selv... Vi hadde prøvd for ingen nytte i 2 år!!! Det er vel derfor jeg er så gira på å anbefale andre å sjekke progesteron tidlig... Uten el så er det jo ikke noen mulighet for å bli gravid. Vi venta lenge med å dra til legen fordi vi var redd for å bli avvist pga alderen, jeg er nå 23 år. Men verken lege eller gyn har noen gang nevnt alderen min med tanke på prøving.
tuppa prøvd lenge Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. mars 2008 ok.skjønner...uff...må være surt altså! håper du blir gravid så fort som mulig da:) skal krysse det jeg kan krysse for deg jeg! jeg har alltid syns at dere som sliter litt fortjener så innmari å bli gravide.det skulle ha vært en kø-ordning for å bli gravide;)hehe
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 18. mars 2008 #9 Skrevet 18. mars 2008 Ja jeg er med på den kø ordningen... hehe... Er ikke alltid like greit å være en sliter, men jeg har en fantastisk samboer som er flink til å prate om det vi går gjennom, og det hjelper på i de tunge stundene. I tillegg er vi veldig opptatt av å være optimistiske, så vi prøver å muntre hverandre opp når en av oss er nedfor. Tusen takk for alle kryssene håper de hjeper på å holde tanta borte framover... Hehe.
tuppa prøvd lenge Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 18. mars 2008 er kjempe flott at du og samboeren din er åpne med hverandre og muntrer hverandre opp! min samboer er litt mer stille av seg og er flink til å holde ting for seg selv og ikke så god på dette med å vise følelser, så du er heldig der:) men for all del!samboeren min er en kjempe grei mann men er bare ikke så utadvent av seg:) fortsett med å oppmuntre hverandre opp så så ska du nok se at spira sitter der til slutt;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå