Gå til innhold

intime detaljer etter fødselen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og sambo har planen klar når det gjelder fødselen siden jeg er førstegangs og veldig sjenert..

han skal vere der hele tiden,men skal gå ut når jeg skal undersøkes og sånn,og under siste delen av fødselen når babyen skal ut.

Jeg føler meg veldig trygg på han,men føler uansett det blir vanskelig å ha han der inne da,(blir fort flau når det gjelder mannfolk og sånne intime greier som "musa" mi,hehe) synes det er bedre at "vi damene" ordner opp (jeg og jordmor)

Uansett så gruer jeg meg til dagene etter fødselen fordi jeg er redd for at svigermor og søsteren til sambo skal sette igang med utspørring og sånn om fødselen,om sånne ting jeg egentlig ikke har så veldig lyst å dele med andre,kanskje de lurer på sånne intime detaljer,(er ikke så farlig å dele det med andre damer kanskje),men er redd de kommer til å spørre fremfor svigerfar og sånn,det hadde blitt litt pinlig synes jeg.. f.eks om jeg måtte sy der nede?,hvor mye?,om jeg blør mye?,osv.

Det er jo helt garantert at de kommer til å spørre om sambo fikk klippe navlestrengen (sånne ting ser de på som en selfølge),og når sambo svarer nei på det,kommer de til å bli såååååååå sjokkerte,og de kommer til å spørre hvorfor ikke det og sånn..

(de er litt sånn at de ser på mange ting som en selfølge,og når vi velger å gjøre ting på en annen måte så synes de vi er sååååååååå rare),blir så lei...

I går kom sambo hjem og spurte meg"du er det ikke en sånn slim-greie som skal komme før fødselen"?..jeg svarte at jo det var det jo,men at ikke alle merket noe til den.

Da hadde nemlig svigermor skravlet i vei om dama til søskenbarnet til sambo,og om slimproppen hennes og blablabla..

herregud,ikke det at sambo ikke tåler å høre om det altså,men trenger vi sånne detaljer egentlig da?vi kjenner jo ikke dama engang,har aldri møtt henne...hvorfor kan ikke noe vere litt privat da? fint at folk kan snakke åpent om ting altså,ikke det jeg mener..men trenger sambo slike detaljer om underlivet hennes egentlig?...

virker kanskje litt hysterisk her,men blir egentlig mest irritert på andre som ikke kan ta hensyn,eller spørre om private ting på tomannshånd..

Er j...irriterende å vite at det første jeg må gjøre etter fødselen er å forsvare hvorfor sambo ikke var med under hele fødselen,og hvorfor han ikke fikk klippe navlestrengen:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æ syns at du bør la samboeren din være i rommet , han treng jo ikke å stå å se nedentil når babyen kommer ut, kan jo stå oppe med hodet ditt. så kan han jo klippe navlestrengen når babyen ligg på magen din. Han har sikkert sett dæ nedentil før, skjønne ikke at du kan være så flau!? andre mannfolk , det skjønne æ, men ikke samboer da... Nei, mi mening e at han bør få ta del i det spesielle øyeblikk.

Skrevet

Altså, nå har jo ikke du/dere vert i fødsel før, så hvem vet, det kan jo hende at du tviholder på mannen din og ber ham komme seg til helvetes inn igjen for å holde deg i hånda.

Uansett så kan jo samboen din komme inn igjen for navlestreng klipping, hvis dere ønsker det.

Greit å ha en plan, em jeg synes du/dere bør være forberedt på at ikke alt nødvendigvis blir som man har tenkt.

Skrevet

Det er din kropp og du som skal føde, hva alle andre mener at samboeren din bør få lov til og ikke er egentlig fullstendig irrelevant.

Forstår at du er sjenert og du kan vel bare si det til svigers før fødsel, at du er sjenert og ikke ønsker og dele intime detaljer om din egen kropp hverken før eller etter fødsel. Punktum..

Spør de etterpå kan du si at "dette har jeg rett og slett ikke lyst til og snakke om"

Så kan du jo håpe de slår seg til ro med det, og heller fokuserer på babyen:)

Skrevet

Tror nok du kommer til gi en lang faen i hva som skjer på føden. Det kan nok være at du vil ha din mann inne hele tid til støtte og til å kjfte på når det holder på som verst.

Jeg hadde en mann som hadde bestemt seg for at han skulle bare sitte ved siden av hodet mitt og ikke se når ungen kom ut eller på morkaka eller sying for da ville han besvime, Det kan du tro han gjorde, jm gav han beskjed om å flytte seg et par ganger når han gikk iveien, han så alt og fikk god forklaring av jm om morkaka, hvordan den fungete og hva som var hva.

Jeg brydde meg ikke om han så musa min, følet egentlig at det er en naturlig greie som ham godt kan ta del i, ikke har det gått noe utover sexlivet vårt heller.

Ikke bry deg om din svigermor, la det gå inn det ene øret og ut det andre og si det du føler for. Hun er slik de fleste kvinner er om fødsel, vi lurer altid på hvordan det gikk, gjorde det vondt måtte du sy osv.

Skrevet

Jeg syns det blir litt for planlagt på en måte...

Selv syns jeg ikke det er moro å vise meg halvnaken foran folk, å kunne ikke se for meg meg selv ligge med beina skrævs og bare "blotte" meg foran jordmora..

Men da den tid kom, så var det det siste som sto i mine tanker iallefall!!

Å sambo hadde ingen verdens interesse av å se lenger ned enn magen..Han satt pent å pyntelig oppe v hodet mitt og hvis han så mye som prøvde å reise, så fikk han jaggu høre...hehe:) Var kjempegodt å ha han der, selv om han faktisk ikke gjorde anna enn å sitte på den dumme stolen..hehe:)

Han ville ikke klippe navlestrengen, da han syns det er litt ekkelt.så der klippa jeg selv...

Å tror nok ikke svigermora di kommer til å spørre foran svigerfaren din osv...å hvis sambo din har så god kontakt med mor si, så er det jo bare å få han til å nevne for ho at du er litt sjenert i forhold til dette temaet... Det burde de forstå:)

Skrevet

Greit det at ting kanskje ikke blir som vi har planlagt,vi har bestemt oss for å ta ting som de kommer også,men uansett...hvorfor skal han på død og liv klippe den navlestrengen?fordi svigermor skal vere førnøyd?akkurat den klippinga er ikke det som betyr mest synes jeg(og det synes ikke sambo heller)..det er liksom viktigere for han at babyen kommer ut,frisk og fin og at jeg har det best mulig under fødselen...men det kan jo hende at jeg vill ha sambo der hele tiden også,og da kan han jo bare klippe,men vi kommer ikke til å gjøre det fordi det blir forventet av oss,og fordi alle andre gjør det liksom

Skrevet

ser mange svarer meg litt på dette med fødselen,men det er egentlig ikke dette jeg lurer på,hvordan vi planlegger fødselen og sånn blir jo vår sak,alle er forskjellige,og det er ikke alle som gjør ting på akkurat samme måte. Vi kommer til å ta det som det kommer og jeg blir ikke hysterisk om ikke alt går etter planen,kanskje jeg velger noe helt annet når dagen plutselig er der..synes bare det er greit å snakke om ting/planlegge litt å sånn med sambo før fødselen.

det jeg lurer på er mer dette andre,dette med svigermor og søsteren til sambo som liksom skal ha alle detaljer servert(kjenner de jo så vet hvordan det blir),og det irriterer meg sånn at de liksom kommer til å synes at det var galt/feil det med den klippinga av navlestrengen,synes ikke de har noe med det..

de kommer til å gi klart uttrykk for at de synes det var feil og rart og sånn ovenfor sambo...og jeg vet at sambo kommer til å bli lei seg da,når han liksom ikke har gjort det etter boka,at de liksom ikke var godt nokk.

blir dritt-lei av alle sånne forventninger til alt mulig. det er liksom bare 1 måte å gjøre ting på

Skrevet

Jeg blir litt rar i hodet av alle dere førstegangsmødre som planlegger både det ene og det andre. Beklager at jeg sier det HI men når du er midt oppi en fødsel så tror jeg ikke du bryr deg så mye om samboeren din er inne der eller ikke. Jeg sier hele tiden ikke planlegg noe før dere midt oppi det. Kanskje du vil at han skal være inne hos deg hele tiden under fødselen, det vet du ennå ikke. Da jeg fødte kom det avføring under pressriene noe som er veldig vanlig. Brydde meg ikke om at sambo så det,. eneste var at jeg synes det var vondt å kjennes ut som enn må drite under pressriene.

Og anngående det med din svigermor og svigerrinne det synnes jeg ikke du skal bekymre deg for. Vil du ikke snakke om fødselen så er det jo bare å si at det erdu ikke interessert i. Men ikke bekymre deg for dette nå. Kos deg med babyen i magen din og ikke tenk så mye på hvordan alt skal gjørres.

Skrevet

Bare få han til å snakke med sin mor på forhånd...

at dere har valgt å gjøre det sånn og sånn, å det må de bare respektere...

Enkelt å greit...

Men det er jo ikke ei gang sikkert de KOMMER TIL å kommentere bla navlestrengen å alt det....

Skrevet

enig med hun over her.Alltfor mye planlegging..hahaha..ingen ting blir som dere planlegger. Og hva slags prippen dame er du da? som ikke vil la samboeren din være der?? Er det ikke han som har pult på deg barnet og sett musa di før?? Og hva gjør du hvis du plutselig skulle trenge hjelp fra en fødselslege og den personen er en mann???Nei ærlig talt..du kommer til å ha såå mye uutholdelig smerte at om det skulle komme inn et helt fotballag ville du ikke brydd deg!! Ta ting som det kommer!!Blir helt oppgitt over alle de teite planene til folk her inne jeg ass.Akkurat som om dere tror det ikke vil gjøre vondt,at dere kommer til å føle dere fine og se helt normale ut,for ikke å glemme at dere virkelig tror dere kommer til å ha full kontroll.!!! hehe..oppgitt,lykke til med å presse ut ungen i tillegg til alle disse "fine"planene deres...!!

Skrevet

Hei, HI, jeg ser det du egentlig spør om er dette med hvorvidt du skal være nødt til å dele alle detaljer rundt fødselen med alle. Og jeg må si jeg føler det veldig på samme måte - jeg har riktignok ingenting imot å dele det med bestevenninnene mine, men som deg synes ejg kanskje at det er informasjon som blir litt vel intim å brette ut overfor svigermor. Jeg har en HELT annen grense for hva jeg mener det er naturlig å snakke om enn hva hun har...

Jeg tror at jeg, hvis hun spør (og kjenner jeg henne rett gjør hun sikkert det), kommer til å svare at akkurat det er detaljer vi synes hører til i vår private sfære, og er informasjon vi vil ha for oss selv/ikke ønsker å dele. Godt mulig mannen min sier det, forresten, så jeg slipper. Men jeg synes du er i din fulle rett til ikke å ønske å dele alt hva angår sying og eventuell revning og åpning og hva det måtte være - greit at de er interesserte, men det er du som må sette grensene. Jeg forstår deg i alle fall godt!

Skrevet

jeg må si at jeg syns du er ganske prippen.... skjønner ikke hvorfor samboeren din ikke skal få lov til å være der når du blir undersøkt og når babyen kommer ut... han trenger jo ikke å se deg der nede liksom. han kan jo sitte oppe ved hodet ditt...da ser han jo ikke noe der nede liksom.... og siden du stoler helt på han kan du jo bare be han om at han ikke skal se ned der og..

det med svigermoren din syns ikke jeg er noe problem. jeg pratet villig om alle detaljer om fødselen min jeg...og syns ikke det er noe ubehagelig når noen spørr meg om den heller. skjønner godt at svigermoren din blir nysgjerring jeg..

men du kan jo ev si ifra om du vil at de ikke skal spørre deg om det.. selv om det ikke er så lett å si ifra...

Skrevet

herregud...klarer dere ikke å se HVA som er spørsmålet da her inne?

hun lurer ikke på hva dere mener om de fødsels-greiene,det er noe som må bli deres sak,og noe det ser ut som om både hun og samboeren hennes er enige om. alle er forskjellige,og hun må jo få velge hvem hun vill ha med på fødselen selv,dere har ingen rett til å si at det er feil av henne om hun velger å føde alene/ta siste delen av fødselen alene..

Spørsmålet her var vel egentlig de svigermor-greiene,og det med private ting osv. Så svar på det hun lurer på dere..

Skrevet

du snarttobarnsmamma!

Du sier: "jeg pratet villig om alle detaljer om fødselen min jeg"..og "skjønner godt at svigermoren din blir nysgjerrig jeg..

Ærlig talt!!!...det er jo ikke alle som er som deg,det er jo ikke alle som har lyst å brette ut privatlivet sitt på den måten.

Det er ikke galt av henne og spørre her inne hva hun gjør om folk graver og lurer i sånne private ting,for det er faktisk ikke alle som synes det er sååååååå enkelt å bare si fra om at "nei det har ikke du noe med"

synes det er bra folk tenker gjennom forskjellig,om hva de har lyst å dele med alle andre og hva de har lyst å holde for seg selv..

Skrevet

Jeg synes det er ufattelig trist at du vil snyte mannen din for den siste delen av fødselen, det er jo det som er det største av alt! Helt greit at det er vår fødsel og vår kropp men uten de hadde det faktisk vært dårlig med unger på oss. Mannen min gleder seg sånn til det øyeblikket hvor babyen kommer ut og jeg ville aldri vært han foruten da, men det er meg!

Skrevet

jeg skjønner deg jeg :)

skjønner godt at du ikke vil fortelle til svigermor og venner hvor mye du ev ble klipt, hvor vondt det var, hvordan du reagerte o.l .

jeg mener at en fødsel er privat på lik linje med andre tingsom skjer med kroppen vår, det er VÅR kropp, og da bør vi få bestemme hvem som skal se det ene og det andre.

Jeg har ekstrem fødselsangst etter 1. fødsel for snart 11 år siden, får KS nå, men er redd uansett.

Og når man er redd, blir man ekstra naken og blottlegger på en måte sjela si.... så her får ikke barnefaren være med på undersøkelser og under KS fordi vi ikke har det ideelle forholdet... ble gravid før vi ble sammen for å si det slik.

så skjønner deg godt ja, måtte bare ta med noen av mine eksempler...

lykke til, og jeg syns det er flott at du er bevisst din kropp og hva du vil andre skal ta del i :)

velger dessverre å være anonym.....

Skrevet

Ingen andre har vel noe med de intime detaljene dersom du ikke føler for å dele dem med andre.

Når det gjelder mannen din så tror jeg faktisk du kommer til å tenke annerledes når babyen er på tur ut og under siste del av fødselen. Når vår første ble født så satt mannen min oppe ved hodeenden av senga og han så ikke hva som skjedde der nede i hele tatt. Jeg ga klar beskjed om det på forhånd at han ikke burde se der. Likte ikke tanken på at han skulle se hvor j...... det så ut uten at jeg selv kunne se det. Men det er jo en fantastisk opplevelse når babyen kommer ut og man ser den for første gang. Og det er kanskje mest fantastisk for far for han er jo ikke opptatt med alt annet som skjer. Etter at jenta vår hadde kommet ut så fikk pappan ta seg av henne mens morkaka kom ut og jordmor sydde meg. Så det fikk ikke han med seg selv om han satt i rommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...