berta Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Noen som har en god oppskrift på det ? Kjøpte noe klippfisk med skinn for en stund siden, men har aldri laget denne retten, så jeg trenger en detaljert beskrivelse ;-) Det var skinn på den fisken jeg hadde kjøpt, er det vanlig, og hvor lenge må den vannest ut ? Takk for svar :-) P.S Kan man vanne ut frossen fisk ?
BellaSuz Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Ja, det går an å vanne ut frossen fisk, for man tiner den i kaldt vann:-) Man anbefaler ett døgn med utvanning pr cm tykkelse på fisken. Skinnet bør forøvrig fjernes før tilberedning ;-) Her er en kjempenydelig oppskrift på Bacalao: 1 kg godt utvannet klippfisk 1,5 kg fast potet (f.eks Asterix, Beate) 2 store løk 3 fedd hvitløk 100 g soltørkede tomater 1 lite glass tomatpurè 1 boks hermetisk hakkede tomater, gjerne med smak av basilikum/ hvitløk el.l. 1 boks pimientos (hermetiske paprika) 2 ss finhakket basilikum 2 finhakkede chili uten frø 1/2 glass sorte oliven 2-3 dl extra virgin olivenolje 1,5 dl vann Alt dette legges lagvis i en stor tykkbunnet kasserolle, og trekkes i ca to timer. IKKE rør i gryta, da blir det bare rør....hehe.
berta Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. mars 2008 Dene hørest god ut :-) Men skal man brenne av olivenoljen ? Mener jeg har hørt noe om det .. Eller skal olje og vann også lagvis ?
BellaSuz Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Jeg bruker vanligvis å frese hvitløken med litt olje først, og så heller på litt underveis mellom lagene. Har ikke prøvd å brenne av olivenoljen, tror ikke det er nødvendig:-) Ellers: olje legges lagvis, og heller på vann tilslutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå