Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det er noe galt med babyen. De vet ikke hva. Jeg orker ikke mer. Kommer til å sette i gang alt sjøl

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da.. Hva er det som er galt da? Hva tror de ? Alvorlig?

Skal de sette i gang fødselen nå da mener du el?

Skrevet

De fant ut at hodet er litt lite, og MAD målet beskymringsverdig. mer enn det skal være når det kommer ut.

Bare dette som manglet.

Skrevet

unnskyld min uvitenhet, men hva er MAD mål?

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om at hodet på begge mine var alt for lite i forhold til resten... Ved fødselen tilsvarte hodene til guttene mine størrelsen til et foster på uke 32-33.. var kun 32 cm i omkrets..Men har ikke vært noe galt med dem... Er så friske og sunne atte:)

Hva er MAD mål da?

Skrevet

er 34 uker i dag og MAD mål er 106:( sitter bare å griner. syns det gjør for lite for å finne ut noe. Har et forferdelig svangerskap fra før. Dette er toppen av isfjellet. Og jeg bare sklir lengre og lengre ned.

Skrevet

Ja, men det trenger vell ikke å være noe galt fordet?

Er det ikke bare ungen som er litt liten da?

Hva sa dem på UL da?

Skrevet

Hodet er lite magemålet er altfor stort.

Skrevet

Men du, nå har jeg søkt litt. MAD er Mean Abdominal Diameter, altså gjennomsnittelig diameter på magen til babyen. Her er en vekstkurve for fostere i Norge hvor du kan se normalveksten på dette. I følge kurven er 106 mm MAD ved 34 uker innenfor normalen - det er helt på øverste kurven (97,5. percentil, altså er det bare 2,5% av fostere som har større mager i den aldersgruppen) men du ligger jo fortsatt på normalspennet?

Du skal også huske at de OFTE tar feil på disse målingene - det er mange her som har fått beskjed om at babyen blir veldig stor eller veldig liten og så er babyen helt gjennomsnittelig ved fødsel.

Her er vekstkurven for MAD:

http://kliniskmedisin.uib.no/FCKeditor/upload/File/Institutt%20for%20Klinisk%20Medisin/obstetrikk%20og%20gynekologi/MAD(1).pdf

og her er siden den hører til under - du finner mange andre vekstkurver for foster der:

http://kliniskmedisin.uib.no/index.php?valg=nysql&id=160

Vekstkurvene er "Utarbeidet ved Seksjon for Fostermedisin ved Kvinneklinikken på Haukeland Universitetssykehus" så det er seriøst.

Skrevet

Hodet på babyen min i uke 34 var også veldig lite og magen var for stor.. Men de sa ikke at det var noe galt med min baby?

Skrevet

OK, da skjønner jeg litt bedre - om det ikke er samsvar mellom hodemål og magemål. Jeg forstår godt at du er redd og skremt! Men det gjøres likevel ofte feil på slike målinger - kanskje det ikke er så ille likevel?

Sa de noe om hvordan de skulle følge opp?

Skrevet

Jeg fikk vite akkurat det samme om min baby i uke 32. Ligger under vekstkurven på hodestrl og over på magemål.

Hun sa det var helt flott. Hun kunne ha målt litt feil, han lå litt langt ned og var vanskelig å se... Uansett har de masse å gå på i den alderen i forhold til størrelse. De vokser i rykk og napp.

Det kunne også vær arvelig betinget. Jeg bruker strl 54 i lue selv og har et lite hode. Han kunne bare ha arvet min hodestrl.

At magen var litt stor, syntes jeg personlig bare var flott, da førstemann er en spiker og det har vært slitsomt i forhold til velmenende helssøstre som forteller med hva jeg skal gi han av mat etter å ha antatt at jeg er ung og dum og spiser usunt selv.

Skrevet

Skulle inn for noe helt annet. Så reagerte hun på magen . Målte og sa ops.. utrolig betryggende må jeg si. Så i morgen skal jeg ta glykosetest. Har ikke sukker i urinen. Hva de gjør etterpå vet jeg ikke.

Og om det egentlig ikke er noe å beskymre seg over, blir jeg sint for at legen har blåst opp situasjonen såpass

Skrevet

Jeg var på UL i uke 32+5 og hadde MAD mål på 100 (+11%) og BPD mål på 92 (+4%).. dvs at magen hadde større avvik enn hodet, Men legen sa det ikke var noe galt. Og totalen var +26% vekstavvik.. Fikk bare høre at jeg ventet en stooor gutt jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...