Leetha Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 har startet med mary kay. og fikk vite at jeg kan tjene 50 000 skattefritt i året (hobbybasis) men er dette utifra hva jeg tjener på salget eller innkjøp? altså hvis jeg selger for 6000 på et pary så får jeg ca 3000 av disse. da er det disse 3000 jeg skal gå utifra og ikke de 6000? for det er jo bare 3000 av de JEG tjener. kan noen forklare meg dette? har full jobb ved siden av. Anonym
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Fra aftenbladet om hobbyinntekter: BÆR OG FRUKT: Tjener du under 4000 kroner på å selge bær og frukt fra egen hage, er dette skattefritt. ANDRE HOBBYINNTEKTER: Likningskontoret legger til grunn at inntekt av hobby er skattefri, men er virksomheten egnet til å gi overskudd over tid og har en visst omfang, da kan overskuddet bli skattlagt. Her vil praksis variere fra likningskontor til likningskontor. Selv om du selv kaller virksomheten for hobby kan skattemyndighetene kalle det næring. UNDER 40.000 KR.: Hvis du er ungdom eller enslig og tjener under 39.997 kroner i ett kalederår betaler du ikke skatt, uansett arbeid. Du må da få et frikort fra skatteetaten som leveres arbeidegiver. Tjener du mer, må du ha skattekort. DUGNAD: Utfører du dugnadsarbeid uten betaling, betaler du ikke skatt av dette. UNDER TUSEN: Lønnsinntekt fra samme arbeidsgiver på inntil 1000 kroner per år er skattefritt og skal ikke oppgis, både som vanlig arbeid og hobby. Du kan ha mange ulike arbeidsgivere som betaler deg inntil 1000 kroner i ett kalenderår. Så lenge lønnen eller honoraret er under tusenlappen fra hver, slipper du å betale skatt. ARBEID I HJEM 2000 KR.: Fra i år har Stortinget doblet grensen for skattefrihet ved arbeid i hjemmet. Det betyr at hvis du tar arbeid der utbetalingene er 2000 kroner eller mindre, er ikke den du tar arbeid hos pålagt å lønnsinnberette beløpet til skattemyndighetene, og for arbeidstager er inntekten skattefri og skal ikke føres opp på selvangivelsen. FORENINGSARBEID: Lønnsinntekt eller honorar på inntil 2000 kroner fra en ideell organisasjon, som et idrettslag, forening eller en menighet er skattefri. Også her kan du ha flere arbeidsgivere uten at du får skatt, bare beløpsgrensen holdes. PENSJONISTER: Enslige pensjonister som har en inntekt før særfradrag på inntil 99.600 kroner betaler ikke skatt. Gjelder også for trygdede under 67 år, for eksempel uføretrygdede. Pensjonistektepar som har en inntekt på inntil 163.300 kroner (medregnet rente av nettoformue over 120.000 kroner) slipper også skatt. Gjelder også for trygdede under 67 år, for eksempel uføretrygdede. Derfor betaler vi ikke hobbyskatt De fleste går sannsynligvis med underskudd av hobbyvirksomheten sin. Utgifter til utstyr, råvarer, materialer, maskiner og lignende overstiger som oftest de samlede inntektene på salg av hobbyprodukter. Derfor har det ikke vært aktuell politikk å innføre skatteplikt på hobbyinntekter. For hvis det hadde skjedd, ville vi også etter norske skattebestemelser ha rett til fradrag for utgiftene vi har på hobbyen vår. Og når de fleste som driver med en hobby, likevel går med underskudd, ville ikke staten samlet tjene penger på å legge skatt på slik virksomhet. I stedet har staten heller sørget for en flytende grenseoppgang mellom hobby- og næringsvirksomhet, for å hindre at næringsvirksomhet blir drevet under dekke av å være hobbyvirksomhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå