Gå til innhold

Utredning

*Silje*spiresnart*Prøvd.i.5år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Noen som har litt peiling på utredning?

Har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.

* Må man først til legen sin også sender han deg videre?

* Kan man bare bestille time selv hos en gynokolog eller hva heter det? Hehe

* Gjør fastlegen utredning?

* Hva gjør man under en utredning?

Klem fra ei som er lei av å vente...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann. Kan prøve å svare så godt jeg kan i alle fall ;)

Som regel går man til fastlegen sin og blir sendt videre derifra, i alle fall hvis du vil ta det gjennom det offentlige helsevesenet.

Jeg gikk til fastlegen min, og der har jeg tatt det meste av utredningen, så noen fastleger kan i alle fall gjøre det. Ikke sikkert alle gjør det, min fastlege er spesialist i allmenn medisin eller noe i den duren (kanskje det er betegnelsen på alle fastleger? Hehe)... Har vært hos gyn når det har vært nødvendig, men han mente at jeg kunne fortsette hos fastlegen min til alt fastlegen kunne hjelpe meg med...

Hvis du bestiller time til en privat praktiserende gynekolog, så kan du nok bestille time rett til en gyn. Men de er ofte mye dyrere enn de som jobber for det offentlige helsevesenet. Ofte kan vel utredningen gå fortere hos privat gyn enn offentlig gyn, men det kommer sikkert an på hva det er som gjør at dere ikke har blitt gravid.

Hva som skjer under utredning er nok litt individuelt. Anbefaler at du og mannen din går dit sammen. Først så forklarer du jo problemet, og forteller om syklusene dine, regelmessige eller ikke, lengde, påvist el ved el tester eller måling av temp. Anbefaler deg å ha med en oversikt over sykluser, el tidspunkt, evt temp målinger for det siste 3-6 mnd.

Deretter vil du nok bli tappet for blod, de skal sjekke alle hormoner som har med fertilitet å gjøre. De tar også blodprøver av mannen din. Legen sender også brev til sykehuset om sædprøve av mannen din, så får han innkalling i posten til det. I tillegg må du kanskje ta blodprøver på dag 21 i hver syklus noen mnd framover (for å måle progesteron nivået, det forteller om du har hatt en god eller dårlig eggløsning). Du vil sikkert da få en ny time etter at de har fått svar på alle prøvene, også er det ganske individuelt derifra. Kommer helt an på om alle prøvene er fine eller om det er noe som ikke er helt som det skal.

Etter dette vil det før ivf bli aktuelt med innvendig ul, og da må man ofte til gyn, er få fastleger som har ul apparat. Det må kanskje foretas laparaskopi eller hsg røntgen/ul...

Skjønner godt at du er lei av å vente. Håper dere får raskt time hos legen, og at alt ser bra ut. Jeg har ikke el av meg selv hver mnd, så går på pergo. Begynte utredning i juni 07, og skal gjennom èn til pergokur før jeg blir sendt videre til gyn for søknad om ivf... Har forøvrig ikm i dag, men ingen tegn til tr, men en negativ test i går kveld... Var ikke 4 timer siden sist jeg hadde tissa, og langt fra morgenurin... hehe.. Så vi får se hva som skjer.

Ønsker deg lykke til med prøving og utredning, håper du fikk noen svar på det du lurte på...

Skrevet

Hei..

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare! Setter jeg stor pris på. Dumme som vi er har vi ventet såpass lenge før vi kontaktet lege, for jeg har alltid vært så redd for at jeg ikk kan bli gravid. Men er jo bedre å få sjekket det. Og er det ikke som det skal kan vi ihvertfall få hjelp.

TR min har levd sitt eget liv i det siste. Hehe.. Sånn her har mensen min vært fra oktober til nå:

Kom 1 Oktober - ferdig 6 Oktober

Skulle komme 3 november, men kom ikke!

Kom 7/8 Desember - ferdig 12 Desember

Januar ingen mens

Kom 5 februar - ferdig 9 Feb

Kom 10 mars - ferdig 15 mars

Hmm, ha med fra 3-6mnd får jeg ikke. For finner ikke igjen permen min etter vi flyttet.. Snufs. Men kan vel få hjelp for dt eller?:o)

Må bli flinkere til å skrive ned mens tider.. EL mi har jeg ikke klart å finne:s

Klem

Skrevet

Hei.

Høres ganske likt ut som hos meg... Har hatt veldig uregelmessige sykluser, helt siden jeg slutta på pilla, så legen fant jo ut på progesteron blodprøvene at jeg ikke har el hver pp, og det er vel derfor alt er så uregelmessig hos meg...

Jeg får utslag på el testene fra Clear Blue (de digitale) og får tr ca 14 dager etter positiv test. Har likevel ikke el hver pp, selv om jeg får utslag på el testene. Men pga uregelmessige sykluser er det veldig greit å ta de testene, for da stikker jeg og tar blodprøven 7-9 dager etter el...

Ta med det du skrev her, og kanskje gå til innkjøp av cb digital el tester. Jeg fant ikke el med vanlige tester, bare de digitale... Du får nok hjelp skal du se. Anbefaler deg bare å ta med så mye info som mulig, for å kanskje kunne redusere tiden det tar å gå gjennom utredningen... Tar liksom fort et år å bli utredet... Kjipt men...

Vi dro heller ikke til legen før vi hadde passert 2 år med prøving, jeg var litt redd for å bli avvist pga jeg var ung... Men det gikk veldig bra. Gleder meg til å få en spire i magen, uansett om vi får det til selv, eller må ha hjelp (ivf).... Lykke til.

Skrevet

Tusen takk atter engang:o)

Skal holde deg oppdatert jeg.. Så får du holde meg oppdatert om hvordan det går med dere:o)

Klem

Skrevet

Vi må jo hjelpe hverandre med å svare på det vi vet noe om. Skal holde deg oppdatert jeg vet du ;) Ønsker deg og din bedre halvdel en riktig god påske ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...