Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på GU i dag. Fikk beskjed om at jeg har bakovervendt livmor. Kan dette ha noe å si for sjansene for å bli gravid??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mamman min har det og fikk beskjed om at hun kunne streve litt med og bli gravid. Men hun har 4 friske jenter i alderen 22(meg) til 13 år. :D

Skrevet

Hvorfor/hvordan skal/kan det påvike muligheten for å bli gravid????

Skrevet

jeg har også bakovervent livmor.har også hørt at det kan gjøre det litt mer vrient å bli gravid, men jeg spurte gynokologen min og han sa at dette ikke stemte.

Skrevet

det må du nesten spør en GU eller lege om.. for vet sannelig ikke jeg..

mamma har bare sagt at hun fikk beskjed om dette...ville bare gi HI ett oppløftende innlegg..;P

Skrevet

Jeg har bakovervendt livmor, og ble gravid i 1pp. :) Det er en vanlig anatomisk variasjon at livmor vender bakover istedet for framover. Legen min sa det ikke hadde noe å si i forhold til det å bli gravid, og det viste seg jo at han hadde rett i det.

Skrevet

jeg har også bakovervendt livmor og gynekologen min sa at 1/3 kvinner har dette og at det har ingenting å si for å bli gravid. Har lest litt andre ting på nettet, at det kan være noe vanskeligere. Men stoler på gynekologen min og har hørt såpass mange "gla-historier" rundt dette at jeg ikke er bekymret. Er nok mange andre ting som har mer å si!

Skrevet

Jeg har bakovervendt livmor! Og har en sønn på 4 år :) Han ble til første uka jeg og pappa'n var kjærester - meget uplanlagt kan du si - så det var ikke så vanskelig. Strever litt med å få til nr.2, har prøvd litt over et halvt år. Så her er det sprikende erfaringsgrunnlag :D

Hvis ikke jeg har misforstått noe på veien er det slik at vi som har det kjenner mer liv under graviditeten fordi fosteret ligger fremst i magen, hvis du skjønner... Var en eller annen som opplyste meg om det forrige gang jeg var gravid...

Skrevet

Jeg har også bakovervendt livmor og har aldri hatt problemer med å bli gravid (ikke til nå a alle fall) :-)

Skrevet

Jeg leste i sambos gyn-bok at hvis livmoren var *ekstremt* bakovervendt, kunne inngangen til livmorhalsen ligge slik at den ble sperret av foldene i vagina (eller noe sånt), slik at det ble vanskelig for sædcellene å komme inn i livmorhalsåpningen. Men dette er nok ikke så vanlig... Det vanligste er at det ikke har noe å si. Hvis så mange som 1/3 av kvinner har det, kan det jo ikke akkurat kalles unormalt, heller! Nå her selvsagt rotet bort den gyn-boka, så jeg kan ikke slå det opp. Uansett var den boka ganske gammel, og mye forskningsvann kan ha rent i havet siden den tid. Ikke bekymre deg du, som sagt er vi mange her som ikke har hatt trøbbel overhode pga vår bakovervendte livmor. Den gjør nok jobben sin, skal du se. :)

Skrevet

Det er godt å høre. Takk for mange svar! Jeg spurte også gynekologen da jeg var på undersøkelse om dette hadde noe å si. Han sa at det ikke hadde noen betydning, så jeg må jo bare tro på det. Men så begynte jegg å lese om det på nettet, og der leste jeg litt forskjellig, så da blir jeg usikker. Måtte bare spørre. Nettop hatt en MA. Ble veldig fort gravid da, men mistet i uke 11. Forferdelig opplevelse. Nå prøver i vi nytt.

Men det gynekologen sa var at bakovervendt livmor kunne gi noen smerter under samleie. Kan ikke si at jeg har merket noe til det. Noen av dere andre med bakovervendt livmor som har smerter under samleie?

Skrevet

jeg har merket litt smerter under samleiet noen ganger.men det har ikke vært sånn at det har skapt problemer for meg og det er ikke så ofte det skjer.

det kommer litt ann på stilling og hvor jeg er i syklusen.

skjer som regel når jeg har eggløsning for da ligger livmoren min litt lavere.da er det ikke verre å enn å finne en annen stilling;)

Skrevet

Legen min spurte meg også om jeg hadde hatt problemer med smerter under samleie da han fant ut om livmora mi, men jeg har aldri hatt problemer med det.

Huff, trist å høre at dere mistet. :( Det at livmora er bakovervendt har i alle fall ikke noe med det å gjøre, det er en mager trøst, om enn liten. :( Det er jo liten sjanse for at det samme skal skje igjen, så jeg krysser fingrene for at det klaffer for dere neste gang! Lykke til!

Skrevet

Jeg kan ha det noen ganger, men det kommer an på, slik som hun andre svarte her, hvilken stilling og sånn. Er ikk noe som plager meg - er jo bare å innrette seg deretter... :)

Skrevet

Har lest og forhørt meg endel rundt dette, siden jeg har det selv.Kan si at jeg har blitt gravid veldig lett hver gang.I gamledager trodde man at det kunne være vanskeligere å bli gravid.Det har man gått helt bort fra nå.Har man problemer med å bli gravid, er det andre årsaker til det.

Når man har bakoverbøyd livmor, er det omvendt av det du sier, sistemann79.Fosteret blir liggende mye dypere, noe som kan gjøre det litt vanskeligere å høre hjertelyd og kjenne liv tidlig.Desutten er det vanligere at man ikke får så stor mage/at magen vises senere enn andre.

Skrevet

Takk, Lova. Jeg lurte også på det som sto over, at man kjente liv tidligere. Syntes det var rart, i og med at livmora ligger, vel, bakover. ;) Det gjør jo ikke akkurat noe om magen ikke blir så stor, da ;) - og det var også kjekt å vite at man kanskje kjenner liv senere, da slipper jeg å gå rundt og bekymre meg unødig.

Skrevet

Å ja, da har jeg sikkert misforstått noe.. :) Kanskje det bare var bakovervendt livmormunn jeg hadde..?? Husker jeg måtte til spesialist sist jeg var gravid for å få tatt celleprøve, for legen på helsestasjonen klarte ikke finne livmormunnen... :D

Jeg kjente hvertfall liv veldig tidlig, og kjente mye liv hele resten av svangerskapet, så det høres jo veldig forskjellig ut fra det du forteller. Magen viste ikke før jeg var 4 mnd på vei da. Hmmm... ja ja.. baby ble det hvertfall ;)

Skrevet

Hehe, ja det er jo uansett det viktigste! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...