År og dag Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Har tenkt å skaffe oss et telt eller en teltlavvu, med litt god plass sånn at vi kan ta barna med på tur. Noen med erfaringer? Lurte på om telt eller teltlavvu er best. Ungene er 1 og 4 år.
Sjokoladekaka Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Vi er 1 voksen og 2 barn, og vi har eit 5-manns telt med to "soverom" + oppholdsrom:) Heilt supert:) Lavvo vil eg tru er veldig tungt og stort i forhold, det skal jo transporterast dit dokke skal. V hari ei gassplate(biltema) til matlaging og i tillegg brukar vi eingangsgrill. Vi har også slike gode, tjukke luftmadrasser(blå med velour), og tar med sommardyner og puter, og nokre fleecepledd. Så har vi vanlige campingstolar og campingbord som kjøkkenbord. Ungane storkosar seg og har gjort det i alle år vi har reist med telt:) Dei er jo også vant til syden og hotell osv, så teltet blir liksom litt i andre enden, og det er koselig:)
Hønemor&guttaboys Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har bare vært på telttur med eldstegutten vår èn gang, da han var straks året gammel. Det var kjempegøy, vi lå 3 netter ute, dette var i juni. Vi var heldig med været og koste oss skikkelig alle tre. Men jeg vil tro det er bedre med en lavvo, ikke koster de så mye mer heller (bare litt hehe..). I tilfelle dårlig vær, eller mye mygg feks, så kan jo barna få røre litt på seg innendørs også. I et telt er det meget begrenset hvor mye man får beveget seg, så jeg tror det kan bli kjedelig, hvertfall når det er 2 barn inn i bildet. I lavvoen kan du også kjøpe til en ovn, så man holder varmen greit, dersom det er kaldt i været. Praktisk om man er på lengre tur, og trenger å få tørket klær feks.. Kommer ikke på mer i farta Forresten ble jeg litt usikker på om teltlavvu er noe jeg ikke har hørt om? Jeg tenker hvertfall på en vanlig lavvo, type sånn: http://www.villmarksliv.no/tester/friluftsutstyr/article147299.ece
Hønemor&guttaboys Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Faktisk veier ikke lavvoer så voldsomt altså. Nå er det jo masse forskjellig innen både telt og lavvo å velge mellom, men jeg sammenlignet de to som kom best i test i villmarksliv, altså best-i-test telt kontra best-i-test lavvo. (Teltet er OVER dobbelt så tungt som lavvoen, beregnet på 2-4 personer mindre, koster et par tusen mer, osv..!!) Du kan jo se selv, her er link til testene av alle: Test av lavvoer: http://www.villmarksliv.no/tester/friluftsutstyr/article138128.ece Test av telt: http://www.villmarksliv.no/tester/friluftsutstyr/article132669.ece
Aga:-) Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Tror nye lavvuer er veldig lette og enkle å sette opp. Vi telter masse med ungene, og det har alltid gått veldig fint selv når de har vært helt små. Supert for både voksne og barn:)
Sånn kan det gå Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Vi bruker lavvu når vi er på bilturer og synes det er supert. Enkelt og kjapt å sette opp, god plass til å stå inne i den osv. Vi har en stor lavvu da, 8-10 manns er det vel den er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå