Gå til innhold

HJELP TRENGER GODE RÅD VED SØSKEN SJALUSI


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk en liten gutt for 14 dager siden.Og har ei datter på 6år.Men problemet er det at hun gråter bare vi driver å skifter på broren,eller at han får litt oppmerksomhet.Minste ting vi gjør er det bare kjeft å få,hun har begynt å slå meg og samboeren min,dem er veldig glad i hverandre hun har kallt han pappa hele tiden. .Men plutselig nå sier hun til han du er bare stefaren min.Ikke bedre når vi får barsel besøk alle kommer med gaver og koser med han.Hun titter på dem og blir lei seg,jeg prøver å ha ho på fanget og kose med ho men ho vil ikke.Jeg har fortalt ho at ho fikk mye gaver da ho blei født,men det hjelper ikke .Noen gode råd????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje kjøp en liten ting til henne også?

Noe som er litt voksent, som viser at hun er blitt stor jente siden hun er storesøster?

De fleste barn kan jo bli sjalu hvis andre får gaver og ikke de.

 

Jeg pleier hvertfall å passe på det, hvis jeg gir gave til babyen får også evt eldre søsken en liten ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også alltid gitt «storesøsken-gave» til den eller de som blir søsken (dersom de er under 10 år). Det er jo utrolig sårt å være liten og føle seg utenfor, det vet vi jo alle.

 

Kankje noe å tenke på for alle dem som går på barsel-besøk og gir gave til den nyfødte?? Den nyfødte registrerer jo ikke gaven, men det gjør søsken...

 

Ellers så bør en av dere foreldre ta dere tid til å gjøre noe artig sammen med storesøster, slik at hun føler at hun «har dere der» fremdeles. Kanskje se et teaterstykke, kino, gå ut og spise en is. Hva som helst som setter storesøster i fokus noen timer. Og så er det viktig å prate mye med henne, forklare også videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det kan hjelpe på situasjonen hvis hun blir mer involvert i stellet av den lille, at hun f.eks kan få hjelpe til å stelle/bade el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..kanskje hun er redd for at hun skal bli skvist ut, siden hun "bare" er bonusbarnet til samboeren din og dere nå har fått deres "skikkelige" barn sammen? Kanskje det kan være lurt at samboeren din gjør ekstra stas på henne, tar henne med på ting som kun store jenter kan og ikke små babyer. Får ham til å fokusere ekstra mye på å vise at han fremdeles, selvsagt, er like glad i henne. kanskje de kan snakke litt om det, rett og slett?

 

Få folk som kommer på barselbesøk til å ta kontakt med henne først, gjerne ha med noe lite til henne oså (klemmer/hårstrikk, en kjærlighet på pinne eller noe) og så kan HUN få vise dem den nye babyen. Hiv gjerne på ekstra kommentarer som: " Så heldig babyen er som har en så flott storesøster som du" (ikke: så heldig du er som har fått lillebror, hun føler seg jo ikke heldig i det heletatt akkurat nå...)

 

Det var det jeg kom på nå. Håper det kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, huff ingen god situasjon, men som en fattig trøst er det veldig vanlig. Vet ikke om noe av dette kan hjelpe, for alle barn trenger så forskjellige ting i en sånn periode, men bare noen tips.

 

Prøv å unngå å ha så mye besøk, kanskje enklere sagt enn gjort, men bli først vant til å være familie dere, før besøk kommer å overøser den ene parten, alle pakkene kan jo også hun åpne så får hun følelsen av å være med der også. Så tror jeg jeg ville spurt henne om hun ville være med når en skal skifte, la henne prøve å hjelpe så mye hun vil. Om hun ikke vil, kan heller den ene av dere være med henne imens.

Kan også være en ide å gjøre noe bare med henne. Ta henne med alene begge voksne mens en annen passer den lille en time eller to, da kan dere få snakket litt og bare kost dere.

Selv om en kan bli veldig sliten når sånt står på, er det bare en tid før det er tilbake. Hun har bare behov for å markere seg. Derfor er det også veldig viktig, tror jeg, å være veldig forståelsefull og litt rundere enn vanlig.

 

Er jo kanskje blitt veldig klart for henne nå at stefar faktisk ikke er like mye pappa som for den lille, så her er det også viktig å understreke at begge barna har han like mye.

 

Lykke til, håper dere finner ut av det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

veldig lurt,gje henne en gave fra babyen:) skriv et kort fra babyen også:) skriv fra babyen at den er veldig glad i storesøster.. ellers kan det være lurt at stefaren gjer en gave til jenta di,han kan skrive på kortet til min nydelige datter/jente..pappa/eg er veldig glad i deg:) avtal en dag der bare du og jenta di kan gå på shopping og mc donnalds sammen:) (det må du kanskje avtale litt fram i tid,siden det kanskje ikke er så lett nå:) når folk kommer på besøk bør de han med en trøstegave til jenta di og gj hun minst like mye oppmerksomhet som babyen..kanskje snakke med jenta di før de snakker med babyen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode råd jenter,jeg har prøvd å gjøre mange av disse tingene dere foreslår,men hjelper ikke,er greit der og da men så er ho igang igjen.Ho står opp tidlig for å se om broren ligger i senga vår,stakkar liten ikke lett.Har også sagt nei til barselbesøk,og brukt unnskyldningen med at jeg er sliten.Når sannheten er den at jeg kvier meg for å se det ulykkelige fjeset til datteren min.Ja er enig i at en kjærlighet eller en hårspenne hadde væer nok for å glede henne også ,men samtidig så vet jeg jo at dem har jo ikke noen plikt til å kjøpe noe.Men jeg vet med meg selv at jeg alltid har med en liten ting til søsken en twist eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortell henne at hennes sjalusi er helt normal, så hun ikke sliter med dårlig samvittighet.

 

Prøv å be hjem venninnene hennes så mye som mulig, og la henne ha et liv som en 6 åring skal ha. Viktig at hennes fokus er rundt sin verden, og ikke den nye familiemedlemmen.

 

La henne være liten også.

 

ikke gi henne oppmerksomhet når hun gjør ting hun ikke skal, si bare at dette var ikke bra, men alt ellers er bra med deg da godpia vår.

 

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Denne jenta er så stor at jeg istedenfor å bestikke henne med presanger ville tatt en skikkelig prat. Sett dere ned alle tre (ikke babyen) og snakk om sjalusien, spør hvordan hun har det og si at det er helt vanlig å føle det slik. Fortell henne at dere begge er glad i henne uansett, og spør hvordan hun vil at familien skal ha det. Se om dere kan møtes her og der, men fortell også at babyen er liten og trenger en del oppmerksomhet nettopp derfor, ikke fordi dere er mer glad i den. Den kommer etterhvert til å vokse og da blir det morsommere å leke med den også.

 

Barn lar seg ikke lure av presanger tror jeg, men de godtar gjerne et ærlig svar om hvorfor ting er som det er. Spør om hjelp og la henne føle seg nyttig. Aldri la det være en ulempe å være stor. Bruk tid bare på henne, trenger ikke være så mye, kanskje hun har et ønske?? (se barne-tv sammen, svømmehall iblandt e.l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...