Gå til innhold

noen som har peiling ang. rehab. penger??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har yrkesretta attføring nå men mister pga jeg skal få barn i mai og da fryses tiltaket som jeg er på , men legen har sendt lege-erklæring ang. rehab.penger , men de krever jo en slags "behandling" for å bli bedre slik at jeg kan komme meg i yrkeslivet senere. Men er det noen som har fått barn og gått på rehab.penger her inne? Jeg og legen har snakket om å ha henne som behandler event. at jeg blir sendt til en annen psykolog etterhvert så jeg ringer NAV og spør hva slags behandling de krever for at jeg skal få dette innvilget men det kunne hun ikke svare på altså..

jeg er helt svart i hodet nå,tusen tanker flyr rundt.

fruuuustttt....... :P

Men det ordner seg for snille piker.. *krysse fingre og tær* for jeg skal til NAV etterpå og går ikke derfra før jeg har fått svar på alt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ps : jeg kan vel gå til behandling når jeg er i "permisjonstiden" ? altså bruke dette året for å prøve å bli "frisk" .. det er jo pga psyken jeg søker rehab. så det er ikke bare å knipse fingrene heller..

Skrevet

Jeg gikk på rehabpenger på grunn av psyken , og har aldri hatt noen "permisjonstid" gikk til behandling hele tiden.

Skrevet

hei. jeg går også på rehab, og for meg så holdt det å gå til fysio som behandling, så det holder nok med psykolog

Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet
Skrevet

rehab her. går bare til psykolog

Skrevet

For å få innvilget rehabilitering må du være under utredning eller behandling. Er du ikke det er kravene ganske strenge.

Jeg trodde svangerskap = 0 rehabilitering? For da er du jo egentlig i permisjon. De kommer nok også til å stille spørsmål om hvordan du ordner med barnevakt når du skal til behandling.

Vet det har blitt skjerpet inn på rehabilitering, med klare krav til den som står på rehabilitering. Du må følge et opplegg. Om du hadde kommet så langt som på yrkesrettet har du vel egentlig ikke mulighet til å komme over på rehabilitering, for yrkesrettet krever at du er ferdig utredet og behandlet. Så da må det etter det jeg forstår ha dukket opp nye momenter som gjør at du har rett til å gå tilbake på rehabilitering. Rehabilitering er jo et skritt tilbake iflt NAV.

Skrevet

Vi som er på rehab har ikke krav på noen perm, bare engangstønaden, så da fikk jeg beskjed om at de var ganske snille på dette. for å ikke sette oss uten penger. Men psykolog skal være nok behandling. Jeg går til fysio og aldri fått spørsmål ang barnevakt. For det er snakk om ett par timer i uka, ikke 37,5.

Skrevet

da sambo er arbeidsledig f.o.m. 05 april så blir det han som blir "barnevakten" i såfall frem til han finner seg en ny jobb. takker så mye for svar jenter :) ser ut som dette ordner seg . grunnen til at jeg er på yrkesretta attføring var fordi jeg var i ett tiltak og var i praksisplass frem til januar i barnehage. Men har blitt værre psykisk og derfor så har jeg vært sykemeldt 100 % , derfor jeg søker om rehab.penger fordi jeg skal bli sendt videre til ny psykiater/psykolog og det er jo behandling ifølge NAV. De har fått legeerklæringen så det blir nok innvilget forhåpentligvis men spørsmålet er nå om jeg kan få "forlenget" y.a. frem til rehab.pengene er behandlet (sitter og venter på svar fra nav nå) . kryss fingrer for meg jenter! Tror jeg trenger det.. :( I går fikk jeg ganske så nedtur pga en ting så håper bare at det ordner seg nå..

Skrevet

De har også noe som heter "vente-penger"(vet ikke om det virkelig heter det, men det de kaller det selv i hvertfall) som man pleier å få mens man venter på det andre. De setter deg nok ikke uten penger. Men de hjellper å mase på nav, da er de som regel kjappere.. mine vedtak har kommet ca 1 uke etter at jeg har sendt de inn

Skrevet

rart at de ikke opplyste dette når jeg var der da (at jeg har krav på ventepenger altså) .. de kommer sikkert til å pryle meg ang, det at engangsstønaden er brukt opp men sånn er det med regninger i hus og nytt utstyr som måtte kjøpes :)

Hvor mye er rehab.pengene på før skatt?

Gjest Lille jenta mi+spire!
Skrevet

Jeg gikk på rehab.penger mens jeg var i permisjon ja.

Jeg fikk både engangsbeløp 33.000 som gravid + rehab.penger hver måned.

Skrevet

HI5 1/2....

Svangerskap = 0 rehab.penger???

NAV har ingenting med om du er gravid..har du krav på rehab så har du krav på dette.

Du for jo ikke rehab pga du er gravid men p.g.a sykdom...

Jeg fikk det uten problem under svangerskapet og etter svangerskap.

Skrevet

med andre ord du fikk rehab.penger mens du gikk gravid og etter du fødte? ååh.. så godt å høre :)

jeg går til en slags psykolog nå men hun kan ikke gi meg langvarig behandling men ifølge legeattesten så skal legen sende meg videre til psykolog event. psykiater men det tar jo tid å få time der og.. så skal søke om utvidet yrkesretta attføring men de informerte meg ikke om noe ventestønad event. andre ytelser de kan gi mens jeg venter på behandlingen av rehab.søknaden.. (det tar jo 2-3 mnd å behandle den..)

Skrevet

Jeg fikk også rehab.penger under svangerskapet. Fikk engangsstønaden + rehab.penger mens jeg gikk til behandling.

Et krav for å motta rehab. er at du er "under behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen". Om dette er fysio, psykolog eller annet spiller vel ingen rolle, vil jeg tro.

Skrevet

Gothica...

Ja, det stemmer, og det mener jeg du også har krav på.

Stå på! nav kan være treige, men de er nødt til og behandle saken din når du har krav på det..

Men hvorfor for du ikke gå på attføring når du er gravid??

Skrevet

de kunne tydeligvis ikke svare på dette da jeg var på nav,hehe.. morsomt!! Virker som at de ikke kan reglene sine.. Er så møkklei hele systemet men må oppover de tunge trappene allikevel!

jeg skal som sagt gå til psykolog/psykiater og det blir jo langvarig behandling (1-2 år +++ )

Skrevet

jeg får ikke yrkesretta attføring fordi tiltaket mitt "fryses" .. men jeg får jo ikke permisjon i og med at jeg ikke er i jobb men har kun hatt praksisplass og da er det andre rettigheter!! åårrr.. frust..

blir litt tokig av NAV av og til .. de lovte å ringe meg før kl 15.. har ikke fått noen telefon jeg nei.. hmprf..

Skrevet

Slik er NAV...de vet svært lite, men du har krav på en saksbehandler som du kan forholde deg til...!

Jeg vet hvordan det er og ringe til nav og snakke med forsjellige personer hver gang, det er helt umulig!:-(

Om du skal gå til behandling i 1år så holder det for og få rehab.penger...man vet jo aldri hvor lenge man trenger behandling uansett, så de kan ikke si noe på det iallefall!

Ser du er fra rogaland du også hehe:-)

Skrevet

Men du hadde ett annet nick før?:-) Husker deg ser du!

Skrevet

husker du meg? ååh.. hehe ;)

Nemi isabella`s mamma var gamle nicket mitt ! =)

husker ikke deg , desverre :s

Skrevet

Hehe...stemmer det da, du postet ett innlegg for lenge siden..så husker jeg at du bodde i nærheten:-)

Men kansje ikke så rart du ikke husker nicket mitt, jeg hadde ett annet nick før.

Skrevet

Må bare kommentere litt her:

Ventestønad er ikke noe du har rett på - det er for arbeidsledige som ikke har rett på dagpenger lengre, og som også fyller andre vilkår.

Engangsstønaden du tydeligvis har fått utbetalt har ikke det gamle trygdekontoret noe med hvordan du har brukt,- det er det den gamle sosialtjenesten som gir avslag på søknad om sosialhjelp fordi deler av engangsstønaden skal gå til livsopphold etc.

Sier den gamle sosialtjenesten og det gamle trygdekontoret, fordi selv om det nå heter NAV inneholder det jo en kommunal og en statlig bit, og de har forskjellige lover å forholde seg til.

Skrevet

Takk for tipset!

ja, jeg har jo brukt opp engangsstønaden men jeg hadde jo yrkesretta attføring og vedtaket varer frem til 31.mars . ifølge trygdekontoret (var der i dag) så er det også ett vedtak til som varer til slutten av august så de ble ikke enige om hva de kunne bruke så de sa at de skulle finne dette ut og ringe i løpet av dagen men har altså ikke ringt..

Det som stusser meg er at de ikke vet om jeg har rett på rehab.penger når jeg har født snuppa OG er i behandling hos psykolog samtidig.. regner med å være i behandling før jeg får svar på rehab.penger men hvorfor blir det forskjellsbehandling her? Folk svarer jo her at de har fått rehab.penger både før og etter fødsel!

engangsstønaden fikk jeg for 1 mnd siden og jeg har handlet til barnet som kommer og det er jo faktisk penger til BARNET den er til og ikke til meg/oss. Har handlet bag til vogna, bilstol,stellekommode,kommode og klær til hu lille :o) så jeg sitter ikke med dårlig skyldsfølelse her.

Men igjen - takk for innslaget :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...