Gå til innhold

SIn første sykkel som 6 åring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke dette litt vell lenge å vente da?? Begynne å sykle med støttehjul som 6 åring er min første tanke!! Blir jo mobbet for alt i disse dager:((

Hva synes dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke det er dine egne unger skjønner jeg ikke at du gidder bry deg... Kanskje han ikke turde før?

Skrevet

Nei. Når man tenker på at ungen ikke er klar for tohjuling før skolealder så er det vel heller bra for ungen. Godt det finnes flere forledre som ikke gir etter for "men alle andre"...

Skrevet

Jeg fikk min første sykkel når jeg var 13(hadde ikke støttehjul, da..)

Skrevet

Jeg synes det er litt sent ja. Min eldste er 5,5 år når og har syklet uten støttehjul i 1 år alt...

Skrevet

min er 16 måneder og fikk sin første sykkel på søndag. men det får være opp til vær enkelt hva de gjør. hadde jeg måtte betale den selv hadde det ikke blitt sykkel i år i hvertfall

Skrevet

Man bør vel se an ungen..noen unger lærer seg å sykle tidlig, andre sent. Er ikke sikkert denne ungen var klar for det før. Kan jo være at de har prøvd?

Skrevet

Spetakkel..

Jeg skjønner egentlig ikke at du gidder å svare på innlegget en gang..

Eller generelt mine innlegg..

Du lager jo bare SPETAKKEL...

Skrevet

Dette er jo så klart opp til hver enkelt..men bare lurte på hva dere syntes jeg...ikke hva jeg synes er rett og galt..

Skrevet

er det så gale da? jeg fikk min første 2 hjuling som 5 åring.

trenger ikke støttehjul..bare og øve seg på gresset en dag..slik jeg lærte...

(trimme pappan litt :P)

Skrevet

Eldste mi fikk sykkel med støttehjul på 3-årsdagen. Lærte seg å sykle uten støttehjul da hun var 3,5 år.

Søstra mi var 6 år da hun lærte å sykle.

Unger er forskjellige.

Kommer også an på hvor/hvordan man bor, om det er masse bakker der. Ikke så lett å lære å sykle hvis det er bare bakker rundt omkring.

Skrevet

Foresten.

Guttongen blir 6 til sommeren, han har ikke fått sykkel enda. Og de eneste som reagerer er voksne, barna repekterer at det er farlig og dumt å sykle så tidlig. Men voksne sier "stakars da, bli nektet å sykle da". Så "mobbingen" han har opplevd kommer fra de over konfirmasjonsalder.

Støttehjul er jo foresten bull, så best å skippe dem. :-p

Skrevet

Man må jo ikke begynne med støttehjul da..... Jeg gikk rett fra 3-hjulsykkel til to-hjul UTEN støttehjul!!! Måtte bare lære meg å sykle på den med en gang.

Skrevet

Farlig og dumt å sykle så tidlig - javel? Her ha junior hatt trehjuls sykkel fra litt før han fylte 2, og nå ha han tohjuls sykkel - og han er så flink.. Sykler sammen med oss når vi er på tur osv.. Ser ikke det som farlig jeg da. Ja, kanskje dumt med støttehjul - men trehjulssykkelen var nesten liten til han, og han kan ikke sykle uten støttehjul enda..

Skrevet

Jeg vet at disse ikke har prøvd før...men det kan jo være det samme...

Kan absolutt være sikkert at ungen ikke var klar for å prøve å sykle tidligere...

Skrevet

Jeg har lest(husker ikke hvor) at barn som lærer å sykle med støttehjul lærer å sykle på "feil" måte, altså de må lære teknikken helt på nytt når støttehjulene fjernes. Jeg vet ikke, har ingen erfaring enda jeg - Guttungen har en sykkel med støttehjul, men han er litt redd for den foreløpig. Foretrekker trehjulssykkelen han..

Skrevet

Jeg har drøyd så lenge som mulig med å lære de å sykle, det er vanskelig for en 3-åring å både skulle holde balansen, se hvor han sykler, ikke på folk, ikke i grøfta og samtidig lære å ha et overblikk over trafikken...

Men jeg synes ikke det er stor forskjell på en trehjulsykkel og en tohjuling med støttehjul, så det spiller ingen rolle hva de sykler på sånn sett.

Mine har ihvertfall vært med i trafikken på tre hjul ganske lenge før jeg har tatt av støttehjulene. Lært å sykle fint på siden, stoppe og gå av syklen når vi skal over veien osv. Eldste lærte å sykle da han var 5 år, mellomste er 4 og foretrekker fremdeles trehjulsykkelen. Helt greit synes jeg, det kommer tidsnok...

Skrevet

Det må sies at vi ikke hadde tenkt å ta av støttehjulene så tidlig. Men det var en dag vi var borte på besøk at hun insisterte på å prøve en liten sykkel de hadde der. Og hun fant balansen med en gang, holdt i sykkelen for henne noen få sekunder bare. Så da var det jo bare å ta av støttehjulene hjemme også da. Var jo ikke noe poeng i å ha støttehjul når hun kunne sykle.

Hun har alltid vært en tøffing av seg, og har aldri vært redd for å slå seg og sånt. Tror nok det er en sammenheng der. Mange unger føler seg utrygge og blir redd for å velve når de kommer opp på sykkelen, og ingen bør presses til å lære å sykle.

Skrevet

Du kan jo skifte nick til "Stikker nesen oppi alt"

Det ville være passende.

Skrevet

Han kan jo få rockering istedet,det er jo myyyyyyyye morsommere,og bare halvparten så farlig i nedoverbakker!

Skrevet

Å lære ungen å sykle med støtte hjul anbefales ikke av de såkalte eksperter, fordi det lærer barn feilstillinger i forhold til å oppøve balansen. Vi hadde støttehjul da vår 2 åring begynte å sykle, i tillegg til et slikt styrehåntak som vi festet på sykkelen bak og som den voksne kunne holde i. Men oppdaget etterhvert at 2 -3 åringen vår syklet med skjev overkropp, siden støttehjulene ikke nådde like langt nedpå som de ordentlige hjulene. Selv når vi hjalp til med styrehåndtaket vi hadde montert, slik at sykkelen sto i riktig stilling, så fortsatte gutten vår å sykle på skeiva med kroppen.

Da jeg så leste dette med at støttehjul "ødelegger" barns naturlige balanseevne, noe jeg selv så på min sønns skeivstilling, så fjernet vi disse støttehjulene raskt og brukte bare styrehåndtaket bak. Tok en stund, men det bedret seg. Og vår gutt klarte å sykle på tohjuling alene uten noen som helst form for hjelp, da han var 4,5 år.

Når det er sagt, skulle jeg tro at en seksåring ikke skulle trenge støttehjul i det hele tatt, selv om han ikke har syklet før. Da er han sannsynligvis motorisk klar for å kunne beherske tohjuling, sperren ligger mer oppi psyken på det å tørre å gjøre det. Min eldstemann var slik - nektet plent å ha noe med sykkel å gjøre. Men da han ble seks år og skolegutt, fant jeg ut den sommeren at han måtte bare prøve. Da han først hadde latt seg overtale mot at jeg lovte å holde bak på bagasjebrettet hele tiden, så viste det seg jo selvfølgelig at han klarte å sykle som bare det. Gikk bare noen meter det, tror jeg, så både kunne han og ville han sykle alene da han oppdaget at dette var lett som ingenting.

Som sagt to forskjellige erfaringer - eldstemann med sykkelvegring frem til 6 årsalderen. Mellomste syklet alene allerede da han var 4,5 år. Det skal bli spennende å se hvilken utvikling minstejenta får når hun nærmer seg sykkelalder.

Skrevet

Spetakkel...

Synes du snakker om ting du ikke har greie på...

Så vennligst...klapp igjen!! Og la heller være å svar på mine tråder..

Skrevet

finneringenledigenick...

Enig i det du skriver her..

Er nok veldig forskjellig fra hvordan barna er..

Vår eldste fikk sykkel da han var 3...så fikk han ny sykkel når han ble 5...(større) Syklet da uten støttehjul litt på den minste sykkelen før vi byttet til en større en..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...