Gå til innhold

Barn og stamming...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan man begynne å merke om barnet vil stamme eller ikke? Vi har en gutt på 3 år, han ha snakket siden han var 1,5ca.. Men når som det blir mer og mer tydelig, og han sier flere og flere setninger, så er det sånn at når han blir iverig blir han "stående" igjen på en ord - hvis dere skjønner.

Før idag skulle han si da blir jeg glad - men det ble bare da da da da da da da.. Kom liksom ikke videre før jeg sa at nå må du ta det helt med ro..

Det kan god hende det her her helt normalt da.. Men kunne jo høre med dere DIB damer for det om..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at stamming hos barn er ganske vanlig. Som regel vokser man det av seg før skolealder. La gutten din finne ordene selv! Og ikke rett eller le av ham, det kan gjøre ting verre.

Et rent språk hos en 3-åring er vel heller uvanlig. Gutten min på 3år kan ikke uttale -R og har en lei tendens til å sette en -T-endelse på alle ord. Slik snakker han: Jeg e på dot! (Jeg er på do:)

Skrevet

Takk, jeg retter ikke på han, og ler heller ikke av han.. Men det virker som om det sliter på han å ikke komme videre.. Så da sier jeg bare at du må ta det med ro..

Men takk for at du tok deg tid til å svare... Mye en mamma skal bekymre seg over opp igjennom årene vet du..

Skrevet

Hvis det er sånn som du forteller her så høres det mer ut som om han stotrer. Det er veldig vanlig i den alderen, de blir ivrige og får ikke sagt det de skal. Så lenge han gjentar hele ordet så er det stotring. Stamming da sitter man mer fast i ordet sånn;so so so sola...

Skrevet

Må tilføye at stotring går over.

Skrevet

Det som HI forklarer skjer ofte fordi barnet har så mange ord som skal ut og da stokker det seg veldig fort. Men det går over:o)

Skrevet

Jeg synest ikke du skal si til han att han skal ta det med ro jeg da...

Da blir han mere obs på det,også merker han jo da att du legger merke til det,og det er ikke sikkert han bryr seg om det.

Skrevet

Heisann. Jeg har også ofte lurt på om jenta mi stammer. For opp gjennom årene så har hun stammet slik som du beskriver. Men hver gang har det gått over. Hun har bare vært usikker på ordene, har hatt masse å fortelle og det har gått fort i svingene.. Hun er nå 5 år, snakker flytende og uten stamming. Tror det er ganske normalt at det i perioder kan skje, men hvis det vedvarer så hadde jeg nok kontaktet helsestasjonen eller noe. Men se det an litt. Han er nok bare litt ivirg. Jeg har ikke bemerket det til henne, bare latt henne få sagt det hun vil i hennes eget tempo. Lykke til. Håper det går over snart :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...