Gå til innhold

å få barnet i nov- desember

Anbefalte innlegg

Gjest ønskebrønnen
Skrevet

Jeg og min sambo er unge, og har derfor ingen bråhast med å bli gravide. jeg mener det er uunstig for barn å bli født for seint på året pga utvikling i forhold til jevngamle i skolen.

det er tross alt et års forskjell på barn i samme klasse når en er født i desemer og en i januar..

det jeg lurer på da, er synspunkter rundt dette, og om flere er i vår båt.

takker for alle svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en sønn som er født sent i november. Han er ikke umoden i forhold til sine klassekamerater. Var en av de første i klassen til å knekke lesekoden, er godt sosialt utviklet osv. Han har et søskenbarn som er født i januar samme år og hun ligger etter han på flere arenaer. Hun har fortsatt ikke lært å lese, sluttet med bleier 6 mnd etter han, har lite utviklet sosial intelligens osv.

Jeg tror disse forskjellene er veldig individuelle, det er ikke noe fasitsvar som sier at barn født sent på året blir umodne når de når skolealder. Derimot er det en utfordring med bursdagselskaper så sent på året:)

Vi satser på vårbarn neste gang:)

Skrevet

Slikt jevner seg heldigvis ut når de blir 5 - 6 år, noen er modne, andre ikke, uavhengig om de er født i jan. el. des. :P

Skrevet

Så lenge det kommer et barn, kan det komme når som helst for vår del :)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg snartmamma? Vi tenkte sånn i begynnelsen, venta litt med å slutte på pilla sånn at ikke vi fikk termin på slutten av året. Nå har vi gått i snart 16mnd og nå tenker jeg helt anderledes. Bare man får et friskt barn må man være fornøyd. Man vet jo heller ikke om babyen kommer for tidlig. Går ikke ann å "planlegge" en graviditet.

Lykke til uansett ;)

Skrevet

Hei!

Jeg jobber i skolen og det som skiller barna er absolutt ikke når på året de er født. Det er heller hvor mye heimen stimulerer barnet med høytlesing, tegning osv. som gjør at vi kan se forskjeller. Det er bevist at barn soom blir lest for har lettere for å lære å lese osv. Det er klart barn modnes forskjellig og har individuelle interesser. Noen bryr seg ikke om tall og bokstaver før de blir litt eldre enn første klasse. Jeg mener uansett at det aller viktigste du kan gjøre for barnet ditt er å lese for det, tegne sammen med det og stimulere nysgjerrigheten for tall og bokstaver når barnet viser interesse for det. Da vil barnet ditt klare seg kjempegodt uansett når på året det er født. :0)

Skrevet

Dette må jeg bare uttale meg om. Jeg er nemlig desember barn selv, jeg er til og med født i romjula. Jeg har aldri merket at jeg verken hang etter i forhold til de som er så å si et år eldre i klassen min (heller ikke de andre desember barna i klassen hadde det problemet som jeg vet om) eller har hatt andre problemer pga måneden jeg er født, unntaket må være det året jeg fylte 18 år og måtte vente litt lenger på lappen og få lov til å komme inn på barer osv. Man kan være like umoden i forhold til de "jevnaldrende" om man er født i januar da, og da merkes det kanskje litt ekstra godt fordi det barnet er så gammelt i forhold til de jevnaldrende. Det viktigste vil jeg si er å sørge for å feire bursdag og jul hver for seg for barn som er født nær julen, to pakker på forskjellige dager og et selskap for det barnet. Det kan derimot kanskje være litt tungvinnere å ha et spedbarn i de kaldeste månedene på året da :-)

Skrevet

jeg må bare si en ting. nå er det ikke sånn at alle er født i januar eller desmber da:)ja det er det jo nesten et år i mellom de men det er sikker noen der som er født i september,oktober og november:)

sikkert sommer barn der også.

så jeg tror ikke barnet vil henge etter på noen måte for det.

det kan faktisk hende at barnet får begynne på skolen selv om det egentlig skulle begynt året etter også for det gjorde venninna mi i klassen.hun var født seint i desember og var da eldst i klassen i stedet for yngst:)

jeg personlig syns ikke at det spiller noen rolle når barnet kommer ,bare det kommer.jeg hadde blitt kjempe glad for et desemberbarn for da er jeg jo gravid nå:)

men det er som ema 73 sier, det kan være litt tungvint med et spedbarn i de de kaldeste månedene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...