tuppa79 Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 jeg har desverre vært veldig uheldig me min start i ny jobb. de hele begynte me 2 dager hjemme me sykt barn. frøkena mi på snart 7 år fikk omgangsyken å feber. en dag hjemme etter tanlegebesøk med frøkena mi. da hun fikk beroligende medesin til tanlegen 2 dager hjemme da jeg hadde en spontan abort og en dag til hjemme me sykt barn. da hun har fått småmark. det var læreren som ringte meg og sa hun måtte være hjemme den dagen hun begynte me behandling. jeg sitter her langt borte fra familien,og en samboer som jobber på båt. selfølgeli så var han borte når jenta var syk. kan arbeidsgiver gi meg sparken på den gruunn av mine dager hjemme?? har forklart hvorfor jeg var hjemme de dagene.
jente 06/06 jente 08/08 Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 De kan ikke gi den sparken for høyt fravær. Men de kan velge å ikke fortsette ansettelsen etter prøvetiden...........
Fullrulle86 Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 du har da ikke overgått egenmellingsdagene dine! en har 18 dager i året en kan være borte på egenmelding. når du har barn er det enda flere. men ja du kan få sparken for udokumentert fravær.
BAcer med mirakel-jente :) Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Husk å bruke egenmeldingene dine. Bruker du ikke dem når du er borte, kan det regnes som ugyldig fravær. Da kan arbeidgiver gi deg advarsel. Har du vært ansatt lenge nok til at du har krav på egenmld? Hvis ikke burde du fått sykemld av lege.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Så lenge du har gyldig fravær kan de ikke gi deg sparken for det. Det er først dersom du har udokumentert fravær at dette kan bli aktuelt.
Bobine Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Man må ha vært ansatt i minimum 2 måneder for å ha rett til å bruke egenmeldinger, før det skal du da bruke sykemelding fra lege. Det skal mye til for at arbeidsgiver har lov å sparke deg, men hvis du får skriftlige advarsler for dette, har de begynt på prosessen med å skaffe dokumentasjon som gir de lov å sparke. Også er det riktig som hun over her sier at de kan velge å ikke gi fast kontrakt etter endt prøvetid.
Maren - på overtid Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Jobber som leder og de kan gi deg sparken hvis du har ugyldig fravær. Helt rett som hun som skriver over; de 2 første månedene du er ansatt har du ikke lov til å bruke egenmelding. Da må du uansett årsak vise til legemelding. En prøveperiode er vanligvis 6måneder og da er som oftest 14 dagers oppsigelsesfrist for begge parter. Synes jo at din leder burde informert deg om dette ift legemelding. Etter endt prøveperiode kan arbeidsgiver velge å ikke gi deg videre engasjement uten større grunn siden du ikke er fast ansatt.
BabyDior - lykkelig mamma :=) Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Det skal mye til for å få sparket en arbeidstaker her i landet, men det er mulig. Din arbeidsgiver kan etter 3 skriftlige advarsler be deg fratre din jobb. Rett som andre sier her at må ha vært ansatt i 2 mnd for å kunne bruke egenemelding. Snohvit86 - man har 12 egenmeldingsdager ila 12 mnd, 24 om man er IA bedrift.
Tante Gustava Skrevet 18. mars 2008 #9 Skrevet 18. mars 2008 En mulighet er jo at hvis du ikke har opparbeidet deg rett til egenmelding, så avtal at du blir trekt i lønn for de dagene du ikke har vært på jobb.
mai mammaen til to Skrevet 18. mars 2008 #10 Skrevet 18. mars 2008 babydior... her jeg jobber er det 18 dager man kan være borte... og man kan være borte inntil 8 dager etterhverandre uten sykemelding.... og man kan også bruke 1 dag 18 ganger.... så lenge antallet ikke overstiger 18... jeg tror det skal mye til for at man får sparken pga slikt fravær..bare vær åpen på hvorfor du er borte du..
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 18. mars 2008 #11 Skrevet 18. mars 2008 mange ledere kan ikke den nye aml godt nok. har du gyldig fravær legges dette til prøvetiden om arbeidsgiver ønsker det. og etter endt prøveperiode kan han ikke velge å ikke gi deg videre engasjement. har akkuratt vært grundig gjennom den nye aml, og må si jeg blir mektig irritert over ledere som ikke kan loven når de utaler seg om en sak...
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 18. mars 2008 #12 Skrevet 18. mars 2008 man skal ha advarsel først... ang ønsket om sykmelding fra lege... det er ennå vanskeligere i si opp noen nå enn for noe år siden... eneste problemet er at ledere ikke har satt seg nok inn i loven
mto2 Skrevet 18. mars 2008 #13 Skrevet 18. mars 2008 18 dager er feil. 12 dager. 24 eller fleire viss ein er tilsett i ei IA-bedrift.
nr 6 på vei Skrevet 18. mars 2008 #14 Skrevet 18. mars 2008 Skal man bruke egenmelding så må man huske på at det ikke kan gå under 16 dager mellom at en egenmeldingsperiode slutter til en ny begynner. Arbeidsgiver kan også nekte bruk av egenmelding dersom arbeidsgiver mener at fraværet er reelt.(Hentet fra NAV sine sider) Lokale arbeidsavtaler kan selvfølgelig være annerledes.
tuppa79 Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 18. mars 2008 tusen takk for at dere tok dere tid til å svare:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå