overkill Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Syns det er grunn til å stille spørsmålet. Ein må jo faktisk vere tilnærma lobotomert for å verte fråteken omsorgen.
overkill Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2008 Var der eg fant inspirasjonen:) Trur likegodt eg flyttar denne tråden inn dit og ser kva skravlerane meinar.
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Om man må være lobetomert vet jeg ikke. Synes jeg hører redselshistorier i begge retninger. Mennesker som burde vært fratatt omsorgen for lengst, men som fortsatt får ha barna- helst til de har drept dem. Men også foreldre som mister barna tilsynelatende uten noen grunn.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Vel nå er ikke den beste løsningen å TA barnet VEKK fra foreldrene, men å få kartlagt hvor "feilen" i foreldrerollen ligger så man kan lære foreldrene å være gode foreldre for barna sine........ De aller fleste barn vil helst være hos foreldrene sine nesten uansett hvordan de er ..... Barna er så innmari lojale og glade i foreldrene sine at det er ubeskrivelig! Den kjærligheten er stor og dette vet foreldre som utøver makt på barna sine. Med riktig kunnskap og foreldreopplæring (under tilsyn) kan foreldre bli gode foreldre for barna sine og det er den beste løsningen. Foreldre som vi kaller "dårlige" foreldre er det av en unaturlig årsak og ikke fordi de ikke ønsker å være gode eller fordi de ikke er glad i barna sine. Jeg har dette fra seminar hvor vi har hatt to dager med foredrag om barnevernet i Norge og hva slags oppgaver de har..... Det er mange saker i barnehage/skole som ikke blir meldt inn fordi det er vanskelig for barnehagepersonellet/læreren å vite eksakt hva som har foregått ( barna er lojale og vil ikke si noe negativt som skjer i heimen, og de er senere flaue over å si noe eller de tror det er deres skyld og fortjeneste det som de blir utsatt for) Vi fikk på seminaret beskjed om at det var bedre som lærer/førskolelærer å melde ifra en gang for mye enn å la det være. Har man en rar følelse i magen og noe som indikerer "at her er det noe galt" er det bedre å melde ifra og få bevist at det ikke er noe enn å ikke bry seg. Dette gjelder for alle andre i samfunnet også...... Det handler om å bry seg om andre medmennesker og hvordan kan man la være å bry seg om et lite barn. Allikevel må man IKKE snakke stygt eller nedsettende eller kjefte og skrike til foreldre man tror ikke handler rett mot barna sine. Bryr du deg om barnet, handler du med respekt overfor dens foreldre (selv om dette er vanskelig, så er det til beste for barna). Det er viktig!! Med saker som det ikke er ressurser til å handle med en gang, er den eneste metoden å mase på barnevernet, mase, mase, mase....... sa den ene foredragsholderen fra barnevernet.
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Skrekkhistorier er skrekkhistorier - hverken mer eller mindre. Vi har et barnevern - som fungerer så godt det kan gitt de midlene de har til rådighet.
overkill Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. mars 2008 Sjølvsagt er det ikkje ideelt å ta borna frå foreldra sine, men det såkalla biologiske prinsippet bryt av og til med det som er til barnes beste. Enkelte foreldre har ikkje det som skal til for å vere foreldre, uansett kor mykje rettleiing dei får. Samstundes veit vi at born som kjem i fosterheim når dei er små har betre odds enn dei som vert plasserte seinare. I mange tilfelle får foreldre for mange sjansar ,slik at borna vert plasserte "for seint", eller ikkje i det heile. Ein trussel for borna er lærarar, helsesøstre, legar og barnehagepersonell som ikkje melder frå. Dei er det diverre mange av.
overkill Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 17. mars 2008 Korleis i alle dagar kan du påstå at skrekkhistoriene er reelle? Har du førstehandstilgang til all informasjon i slike saker?
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 Ja - og jeg er dronninga av England (eller Dib, hi-hi)
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #11 Skrevet 17. mars 2008 Jeg har førstehåndstilgang til noen saker som kan betegnes som skrekkhistorier ja. Riktignok ikke all informasjon, men tilstrekkelig.
overkill Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 17. mars 2008 Arbeider du i barnevernet? For elles har du vel neppe så mykje informasjon i og med at slike opplysningar ertaushetsbelagte. Eller stammar informasjonen din frå berre den sivilie part? Det er vel i beste fall subjektiv informasjon.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #13 Skrevet 17. mars 2008 Ja det har du rett i mallefisk! - og derfor fikk vi det foredraget som vi fikk. Det beste er å prøve å rettlede foreldrene til å være gode foreldre mens de er i fosterhjem og ikke sende barna tilbake til foreldrene før man er helt sikker på at de vet hvordan de skal oppføre seg som gode foreldre for barna (allikevel se til at de har en god og jevn kontakt med foreldrene sine under tilsyn) ...... er enig i alt du sier over ;-)))
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #14 Skrevet 17. mars 2008 Neida, det er ikke gjennom jobb. Så fra den sivilepart ja, men allikevel mener jeg å kunne hevde at situasjonene er reele, om informasjonen er aldri så subjektiv.
Guttemamma75 Skrevet 17. mars 2008 #15 Skrevet 17. mars 2008 Hovedproblemet med barnevernet i Norge slik jeg ser det er jo at barnevernet ikke har noen mulighet til å "tvinge" foreldre til å ta i mot hjelp. Alt de kan gjøre er å foreslå tiltak og motivere foreldre til å ta i mot hjelp, men om de ikke vil og takker nei kan ikke barnevernet gjøre annet enn å vurdere om situasjonen er så ille at barnet burde fjernes fra hjemmet - er den ikke det kan ikke barnevernet gjøre noe som helst.... Ting kan m.a.o være ganske ille så lenge de ikke er SÅ ille at det er innlysende at omsorgsovertakelse må til... Veldig synd for de barna det gjelder..
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #16 Skrevet 17. mars 2008 Jeg er meget skeptisk til hele barnevernet. Hatt altfor mange negative opplevelser med de. De gjør sikkert mye bra også, men jeg holder meg LANGT vekk.
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #17 Skrevet 17. mars 2008 Det finnes så veldig mange tilfeller der far er voldelig, men barna må allikavell dra til far, fordi retten sier det. Var nettopp en sak om det i lokalavisa her.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #19 Skrevet 17. mars 2008 Ja, det er helt på trynet!! Forstår at barna trenger faren sin, men er han voldelig får han finne seg i å ha samvær med barna under tilsyn.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå