tato Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Gutten vår på tre år og fem mnd, har enda ikke sluttet å tisse i buksen. Vi har sluttet med bleie når han er inne om dagen, men han bruker den fremdeles ute, og om natten. Dette har vi gjort siden i høst. En periode gikk det fint, og han gikk på do inne. Men de siste mnd er det som om han ikke gidder å gå på do. Han bare tisser på seg, og så skifter vi, og det er greit synes han. Vi har prøvd å sette han på do hver en og en halv time, noen ganger fungerer det, men ofte kommer det ingenting, og så går det en liten stund og så tisser han i buksen. Er ganske frustrert, og vi har jo prøvd å ikke fokusere på det negative, men skryte veldig de gangene det går bra. Men ser ikke ut som det går inn. Premiering med klistremerker fungerte heller ikke. Jeg har også prøvd å ta fra han leker, men det gjør visst heller ikke noe. Han spør ikke etter dem engang. Barnehagen mener vi ikke skal ha på han bleier mere, ikke om natten engang, men jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Har kjøpt inn tisselaken, så vi får se om vi prøver litt i påsken. Noen med erfaring og råd til oss??
2hærligegutter Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 ettert det jeg har hørt skal man ikke gjøre så mye ut av det, ikke mase. Vår gutt nå 5 år sluttet med bleier på dagtid når han var 3 år og 4 mnd, dette var da i februar. Han gikk uten bleie inne og hadde det på seg når han var ute, med så mye klær er det vansklig å rekke toalettet. På våren og sommeren var det da ikke nødvendig med bleie i det hele tatt, han syntes det var veldig stas å tisse ute. Avenningen gikk av seg selv på denne årstiden. Vi har hatt en del "ulykker", han har en tendens til å vente litt lenge med å gå på do, da han må avbryte leken, dette skjer fortsatt, men ikke så ofte. Han er nå 5 år og 5mnd og bruker fortsatt bleie på natten, vi jobber med saken , men han er nok ikke moden enda, bleia er veldig våt. Jeg orker ikke å skifte på sengen midt på natten eller vaske alt sengetøy hverdag, da bruker jeg heller bleier på natten. Ta en ting av gang, det er ikke sikkert han er klar for å kutte ut om natten enda. Ta dagtid først. Er han tørr om natten er det jo ikke noe problem, noen klarer det samtidig andre ikke.
firkløver`n Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 hei, gutten vår på tre og et halv har også sluttet med bleie om dagen og når vi er ute. men om natten så sover han med bleie og det synes jeg er helt greit. kunne sikkert sluttet med det også siden den er tørr om morgenen. vi hadde for en liten tid tilbake en periode at han ikke klarte å holde seg tørr. han tisset ofte og mange ganger på seg. dette tok vi opp med barnehage og med legen. hos barnehagen sa de at det var ofte vanlig at de som ikke hadde vært tørre så lenge hadde en periode hvor de fikk tilbakefall. hos legen ble det testet for urinveis infeksjon, sopp og blære katar. alt så fint ut, vi fikk bare vente og se sa legen. vi begynte med bleie igjen i bhg slik at han ikke opplevde noen ubehagelige og flaue situasjoner. så fikk han gå uten bleie hjemme og hadde full tilgang til potte når han trengte det. men vi hadde mange episoder hvor han tisset på seg og ikke klarte å holde seg til han nådde potten. jeg har ingen eksakte råd å gi deg, men kanskje forhøre deg med helsestasjon og med lege for å utelukke eventuelle meds problem. kanskje ta kontakt med en adferds ekspert for å sette fokuset på det egentlige problemet som gjør at han ikke vil/ gidder å tisse på potta lengre. for det kan være et eller annet som har utløst denne situasjonen, som ikke dere en gang ville ha tenkt på som en utløsnings mekanisme. lykke til
tato Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2008 Takk for svar. Er vel litt slik jeg tenker, og håper også, at det skal gå lettere til våren, med mindre klær på, og mulighet for å tisse når han er ute. En gang må han vel slutte, men det som nesten er mest frustrerende er alle de rundt som maser om dette, nå også de i barnehagen....
tato Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. mars 2008 Ja vi har tenkt på å ta en prat med helsestasjonen, og høre om de har noen råd. Det er vel kanskje ikke så uvanlig at han ikke har sluttet enda? Takk for svar til deg også.
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 bleieslutt er bleieslutt... man kan ikke forvente at de skjønner at de ikke skal tisse når de har bleie på... kutt helt... han tåler å bli våt... eller la han ha den hele tiden å ikke bry deg mer om det... de slutter når de er klare... min sluttet selv når han var 2,5 år... sa bare at han ville slutte og da gjorde vi det... har ikke brukt det etterpå...
simba>>>3gutter Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 Vanskelig å gi noen gode råd fordi barn er forskjellige, det er viktig å fokusere på det positive og okke gjøre så mye ut av det nekative. Hvor raske er dere med å skifte tøy? la det våte sitte på en stund så det blir litt ubehagelig og ekkelt å ha på seg. Hvor flink er han til å kle seg selv? Er han flink til det hadde jeg funnet frem klæen og lagt de frem og sagt at nå må du skifte også gått litt vekk og lat han gjøre det selv. Er han ikke flink til å kle seg ville jeg ha gjort det fort og ikke brukt det skiftet som noen kose stund. Være nøytal, så kan man heller bruke andre stelle situasjoner til masse kos og hygge. Tror nok jeg ville ha ventet med å slutte med bleia på natta til han var tørr om dagen. Har ikke prøvd å få tørr lillegutt på 2,5, men tenkt å ta av bleia i sommer og la han gå mye uten og bruke do situasjon til noe hyggelig. Jeg jobber i bhg og der har vi hatt barn med spes behov som assitenten jobbet mye med å få tørr. Hun brukte en uke på do, hele dagen. Hun la aluminum i do slik at de hørte når barnet tisset. Hun gav de mye saft og hver gang de tisset på gjorde de noe hyggelig. En elsket en spesiell bok som de leste hver gang de tisset, en annen likte å legge puslespill, se fikk se litt på sabeltann hver gang han tisset for det var det beste han viste. Alle ble tørre i løpet av den uka og tisset aldri i buksa mer. en ganske omstendig prosses men den fungere.
*FLoRinA* Har født!!!! Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Tror nok du gjør det rette..Men ta en prat med helsestasjon om du er usikker..Barn er så forskjellige..Sønnen min på 3,5 år er tørr på dagtid men bruker fremdeles bleie på nattet.. I følge helsestasjonen skal han bruke bleie om natten til den er tørr.. Det tenker jeg å følge..stresser ikke med det og har overhode ingen fokus på nattbleia..det skal få gå av seg sjøl.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå