Gå til innhold

Løver, St.Bernhardshunder og kameleoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal holde et kurs for noen med fokus på gruppeprosesser, konflikter og samarbeid. Kom til å tenke på et kurs jeg selv deltok på en gang der det nok utspilte seg helt andre ting enn det kursholderne hadde planlagt. Vi ble delt inn i grupper etter å ha valgt et dyr. Mange oppgaver i løpet av flere dager, husker ikke alle. Under en oppgave der alle kunne vinne litt hvis de samarbeidet, mens noen kunne vinne masse hvis de lurte de andre. Da eksploderte det. Kameleonene som var opptatt av å tilpasse seg, følte seg sviktet av løvene. Den påfølgende krangelen handlet imidlertid om å ta for mye plass eller ikke. Kameleonene beskyldte medlemmene i løvegruppa for over lang tid å ha "brølt" og tatt for mye plass. De opplevde at det gikk på bekostning av dem, at rollene var så fastlåste i miljøet at de ikke slapp til. Løvene mente at alle ble hørt bare de sa ifra og at det ikke var deres ansvar at kameleonene skulle komme til orde. På et vis er jeg enig med begge. Alle må ta ansvar for seg selv først og fremst, men samtidig må vel "brølere" etter hvert lære seg å tone ned litt?

Nå er jeg i tvil om hva jeg skal legge opp til. Målet er selvfølgelig at de jeg skal kurse skal komme frem til noen "regler" for samarbeid og konfliktløsning på jobben. I og med at jeg kun forholder meg til lederen for arbeidsplassen, så er det nok mye jeg ikke vet og det kan eksplodere for meg også. Spennende og skummelt og jeg skal jo lede dem et sted og bør kanskje vite hva jeg synes først?

Har noen av dere vært med på gode tilsvarende kurs eller har dere noen tanker om det jeg "snakker" om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har deltatt på kurs som kan ligne litt på dette.

Jeg har også mange tanker rundt akkurat det, men kjenner at jeg etter siste tids "hendelser" og stemning her inne ikke lenger har lyst til å dele det...og det føles kjipt...

Kanskje et lignende kurs kunne vært nyttig inne på slike forum som dette også?

Skrevet

Kanskje vi trenger kursing hele gjengen? ;-)

Nei, ærlig talt så håper jeg at vi kan være uenige og til og med litt varme i toppen uten å bære det med oss lenge. Alle deler selvfølgelig det de vil, men målet er neppe at alle skal bli kameleoner.

Skrevet

Jeg har aldri vært på kurs som har omhandlet dette....

Men kjenner litt som Attpåklatten, at et kurs på noen og enhver kunne vært noe:o)

Jeg kan heller ikke så mye om "regler" for samarbeid og konfliktløsing,for jeg trodde at den stien ble til mens man gikk.....

Skrevet

Jeg har aldri vært med på noe lignende, men det høres veldig interessant ut! Skjønte ikke helt hvorfor det eksploderte i den gruppa du fortalte om - var det fordi hver dyregruppe var "programmert" til å oppføre seg på en bestemt måte? Kameleoner skulle tilpasse seg, og løver skulle bestemme - og så ble det plutselig for mye?

Skrevet

Nei, det eksploderte fordi folk som hadde valgt samme dyr (det var fem-seks forskjellige) var nokså like og valgene opprettholdt sosiale skiller som hadde vært der fra før (vi valgte uten å vite hva andre valgte). Når så de stille, tilpasningsdyktige jentene som var kameleoner opplevde å bli dolket i ryggen av løvene, så kom all annen frustrasjon og dritt opp samtidig.

Skrevet

Man kan jo ha "regler" på at alle skal høres før avgjørelser tas eller at hvis man mener noe, så må man si fra. Man kan ha "regler" på at man skal ta opp konflikttemaer før det koker, eller man kan si at noe ubehag tåler organisasjonen å leve med. Man kan lage "regler" om at faglig uenighet ikke skal forveksles med personlig uvennskap osv.

Saken er jo at når et fagmiljø eller en organisasjon har en slik dag, så har de gjerne gått et stykke allerede og noen har identifisert et behov for en justering <.-<9

Skrevet

Ja, jeg har har vært med på tilsvarende samlinger flere ganger, men bare én gang (som jeg kan huske) med "styrt" gruppeinndeling slik du nevner. Det høres logisk ut at konflikter kan oppstå raskere med en slik inndeling. Likevel kan man ikke vite utfallet på forhånd, i hvert fall ikke som ekstern kursholder.

Det er i grunnen sjelden jeg har vært vitne til det helt store bråket på slike samlinger. Det har kanskje noe med bransje å gjøre?

Uten at jeg vet hva slags kurs du skal holde, er det kanskje lurere eller "safe" med tilfeldig inndeling som 1-2-3-4 eller navn opp av hatten?

Lykke til :)

Skrevet

Du har nok rett i at følelsene er lettere utløst i min bransje enn i din ;-) De jeg skal kurse er imidlertid nærmere din bedrift enn min. Jeg får nok snakke med lederen på nytt og høre hva han ønsker seg. En 'happening' eller noe som eventuelt kan ta tak i gammelt rusk. Jeg tror det er mest det første og da er det nok lurere med en tilfeldig inndeling enn noe som baserer seg på generelle forestillinger og som folk gjerne putter samme innhold i. Takk for tilbakemelding :-)

Skrevet

Oi, hvis du skal ha opp "gammal drid" som vi sier der jeg kommer fra, tror jeg ikke jeg har noen gode forslag.

Hvis du "bare" skal ha i gang samarbeid og det å nå et felles mål, har jeg vært med på mange ulike ice breakers. En højdare var å få utdelt en stor kasse lego for å bygge f.eks. en giraff... Obervatører fulgte gruppene under arbeidet for å se på rolleinndeling, løver og kameloner :)

Skrevet

Bestillingen gikk ikke på gammal dritt, mer "vi får se hva som skjer". Problemet med gammel dritt er at den tar det tid å bearbeide, det tror jeg kanskje ikke de er innstilt på. Jeg må som sagt sjekke en gang til.

Det med lego-bygging har jeg også vært med på i forskjellige varianter. Særlig morsomt når prototypen står i et annet rom og bare en og en får se den og heller ikke hele av gangen. Det er jammen både morsomt og vanskelig å skulle bygge noe man egentlig ikke ser...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...