Gå til innhold

Setefødsel VS Keisersnitt, hva hadde dere valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og noen som har erfaringer og dele ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring med dette, men viss ungen ligger i sete når fødsel nermer seg, kommer jeg til å ta keisersnitt har jeg bestemt meg for

Skrevet

Setefødsel - hvis barnet ikke var for stort. Skeptisk til operasjoner.

Skrevet

Er inne og titter fra 2 tri.. Min første satt med rumpa ned, ble oppdaget underveis, hadde da 5 cm åpning.. Fikk føde vanlig og er utrolig glad for det. Mulig det er litt tyngre enn vanlig fødsel, men lå med epidural og fikk masse hjelp og support fra jordmødre og leger. Så jeg ville definitivt valgt det igjen!

Skrevet

Jeg skal til vurdering i morgen, og jeg kommer til å gå for keisersnitt..

Skrevet

Har ingen erfaring, men har en baby som ligger i seteleie, kan fortsatt snu seg da, men om han ikke gjør det, troor jeg jeg kommer til å ta keisersnitt...

Skrevet

Er førstegangs og har derfor ingen erfaringer, men hadde valget kommet til meg, så Setefødsel... uten tvil...

Skrevet

Jeg fødte min første i seteleie og hadde gått for keisersnitt denne gangen. Lovte meg selv det da fødselen var overstått og jeg fikk vite i ettertid alle farene ved setefødsel. Men det er nå bare min mening.

Skrevet

Jeg hadde seteleie og var førstegangs. Valgte derfor keisersnitt. I ettertid er jeg veldig glad for det. Da vet man at ungen kommer raskt ut, og risikoen ligger hos mor. Ved setefødsler ender man ofte opp med hastekeisersnitt uansett, og det er ikke så greit som et planlagt snitt.

Skrevet

Mitt barn er i seteleie å skal føde det vaginalt.

Skrevet

Jeg har tatt den avgjørelse for lenge siden at jeg hadde valgt keisersnitt. Har født 2 barn på 4 kg tidligere, så tror nok det skulle gå greit å føde vaginalt, men jeg vil ikke ta sjangsen på det. Jeg hadde grudd meg til fødselen , og det kunne vært en stress faktor for meg. Jeg er til og med redd under hodefødsel redd barnet skal sitte fast på vei ut. Of! Men det er ikke for å ta den "enkle" løsningen, for jeg vil absolutt føde vaginalt, hadde syntes det var veldig trist hvis det hadde blitt ks. Krysser fingrene for at det går som vi alle vil:-)

Skrevet

Her er det 12 dager til termin og baby ligger i seteleie. Har ligget slik i 8 uker, så det er lite sansynlig at den snur seg nå på slutten Jeg går for vanlig fødsel. Har vært på sykehuset i dag og føler meg trygg på at dette er rette valg for meg. Har født 2 barn før uten komplikasjoner, så jeg regner med at det skal gå bra med feil ende først også.

KS er en stor operasjon, og det kan ta lang tid før man kommer seg til hektene. I tillegg er det en del faktorer som tilsier at det er best for barnet å bli skviset ut den vanlige veien, så jeg prøver...

Blir i alle fall spennende...

Skrevet

setefødsel - helt klart.

noen sier at det er lettere for en setefødsel å ende i hastesnitt enn ved en vanlig hodefødsel. det stemmer nok egentlig ikke. men terskelen er lavere for ks ved setefødsel fordi man nødig vil at hodet skal sitte fast.

det er mer komplisert men ikke farligere.

og dessuten... om en setefødsel ender med hastesnitt så er det fordi f.eks. fosterlyden går ned, babyen kommer ikke lenger ned i bekkenet, kanskje at en for har "falt" ut o.l. (sjeldne tilfeller)

så lenge man har et bekkenmål som gjør at man kan føde vanlig selv ved seteleie er dette det aller beste. og det er ikke så mye selve vekten men også det at de må være 100%sikre på at hodet kan passere gjennom fødselskanalen.

om alle dere med barn i seteleie og store bekken hadde født vaginalt så hadde kanskje statisikken for vellykkede setefødsler blitt myyye bedre;)

Skrevet

Jeg tar ikke sjangsen hvertfall.. Hvertfall ikke som førstegangs.

Ks blir det ;)

Skrevet

Jeg har født to ganger før. Den første var vanlig hodefødsel, gikk kjempefint.

Nr to la seg i seteleie, og etter masse vurderinger gikk vi for vanlig fødsel. Det endte med haste-ks pga at navlesnoren kom i klem.

Venter nå nr tre og har bestemt meg for at dersom han legger seg sete, vil jeg ta ks, pga at jeg føler at risikoen for skader/komplkasjoner for barnet er endel større ved setefødsel. Den sjansen vil jeg ikke ta igjen. Men jeg gleder meg enormt mye til fødselen, så jeg håper så inderlig at han legger seg rett vei.

Skrevet

Setefødsel... gikk helt fint sist, og skjer det denne gangen gjør jeg det igjen. Kan like gjerne bli komplikasjoner ved "normal" fødsel som ved seteleie...

Skrevet

KS, uten tvil! Undersøkelser har vist at 2 av 3 spebarnsdødsfall ved setefødsel kunne vært unngått med ks. Og i forbindelse med setefødsel er det ingenting som tilsier at ks er noe større risiko eller mer gir mer komplikasjoner for mor vs vaginal setefødsel. Det er ganske mye større sjans for at det ender opp i akutt ks pga at navlesnoren kan komme i klem, og da er det mye mindre risikofullt med et planlagt ks.

Jeg husker ikke helt om det var på keisersnittdebatten eller seteleiedebatten der var et kjempebra innlegg med masse linker om fordeler og ulemper ved ks vs setefødsel. Der var også link til repotasje om den undersøkelsen jeg nevnte over. Den ble avbrutt før den egentlig var ferdig fordi det var så oppsiktsvekkende resultater, og de så heller at ressurser ble brukt til å opplyse leger, jordmødre og gravide kvinner om de overveldene tallene.

Skrevet

Jeg har har vært igjennom en setefødsel som endte opp med haste-ks, så ingen flere setefødsler for min del!

Skrevet

Som førstegangs valgte jeg KS med forrige og angret ikke et sekund på det. Hvorfor:

- De hadde estimert vekta til å være 3400, men ut kom en plugg på 4120. Mange sykehus har en grense på 4 kg ved setefødsel, og det er vel en grunn for det, skulle man tro.

- Som førstegangs så vet man jo ikke hvordan kroppen takler fødsler og min mors første (meg) ble slept ut med tang. Noen sier jo at fødsler går i "arv".

- Med KS er risikoen mest på mor, setefødsel er risikoen på barnet (feks lite surstoff). Jeg er klar over at det er større sjanse for allergi med KS, men heller potensiell allergi enn potensiell hjerneskade pga for lite surstoff.

- 2/3 av alle setefødsler ender i haste-KS. Nei takk, du.

Dette var info jeg fikk på SUS.

Skrevet

Jeg hadde valgt setefødsel! Har et keisersnitt bak meg, og har bare negativer erfaringer omkring det. Masse komplikasjoner, et smertehelvete i 2 mnd osv....

Har tenkt mye over dette nå, pga poden min ligger i tverrleie, og jeg "ser" for meg at det ender opp i setefødsel... Men vet iallefall hva jeg villa ha valgt...

Skrevet

Min "lille" gutt på 4,6kg og 56cm ble snudd noen få dager før termin. Kunne velge mlm ks og forsøk på snuing siden han var litt stor.

heldigvis holdt han seg i hodeleie fram til fødsel to uker over tiden. Men hodet festet seg ikke før vannet ble tatt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...