Gå til innhold

Er det ikke vanlig å takke lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er fadder til en gutt som er 10 år. De bor et stykke unna oss. Vi sender alltid gaver til bursdager og jul, men vi sender også små oppmerksomheter ellers i året. Det kan være kort fra ferieturer,souvenirer,påskegotteri,skolesaker til skolestart osv.

ALDRI har foreldrene sendt sms,ringt eller takket oss på noen måte.

Til påske i år tenkte jeg å IKKE sende noe,men jeg gjorde det likevel

Det er ei uke siden nå,og ennå har vi ikke hørt et pip!

Jeg har lyst å ringe eller sende sms og spørre om de kanskje er på ferie(men jeg vet de er hjemme) eller noe,men jeg vet ikke.

Foreldrene hans er faddere på yngste jenta vår. Når det nærmer seg bursdag eller jul,bruker de å sende sms og spørre om vi har tenkt oss til byen der de bor,slik at vi kan ta med pakkene fra dem hjem til oss selv.

Vi bruker å sende i Posten,pga.de bor 15 mil fra oss.

Noen lure tips? Jeg har ikke lyst å fortsette å sende til gutten,selv om det er foreldrene som jeg mener er "dumme".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å si takk, men jeg sender aldri sms eller slikt til de som bor langt unna og det hender jeg glemmer å takke når jeg treffer dem også, ikke fordi jeg er utakknemlig, men når vesla har fått gaver (feks bursdag og jul) så får hun så himla mye at jeg igrunn nesten mister litt oversikten.

Og kort fra ferier og slikt takker man da ikke for.

Annet småtteri bør man jo takke for men kanskje hun/de er som meg, glemsk men takknemlig?!

Skrevet

Jeg er oppdratt til å takke for gaver, og det skal mine barn også lære. Sender en sms og takker for kort dersom vi har fått det i posten.

Skrevet

Dette kjenner jeg veldig godt igjen.

Hadde jeg vært deg, ville jeg sendt en sms til foreldrene og spurt rett ut om de ikke har fått gaven jeg har sendt, iogm at jeg ikke har hørt noe fra dem. Og samtidig lagt til at jeg heretter får levere gaver til dere på samme måte dere gjør til oss, for nå har jeg sendt så mye til gutten deres pr post og det kommer tydeligvis ikke frem på den måten..

Skrevet

Akkurat det samme her i gården:-(

Sambo er gudfar til ei jente på hjemplassen sin. ALDRI har vi fått ett takk for hverken jule eller bursdagsgaver. Ikke så mye som en sms eller noe. Denne jenta er 8 år, har egen mobil, så hun kunne fint sendt en sms selv.

Barna våres har ALDRI fått så mye som en 5øring derifra... Allikevel så sitter mora og kunngjør at datra hennes ønsker seg det og det...

Denne utakknemligheten har ført til at vi ikke orker å legge så mye i gavene lenger... Finner noe billig og greit.

Skrevet

Ja,klart det er menneskelig å glemme. Men at vi aldri hører noe om ting har kommet fram i Posten,om hjemstrikka gensere faller i smak,( mora strikkert ikke selv,og ber meg gjøre det for henne)om Sabeltannkostymet han fikk for noen år siden da vi hadde vært i Dyreparken( mora sa før vi dro at K.var så misunnelige på våre barn som sikkert kom til å få seg det).

Skrevet

Jo, jeg sender sms og takker både for gaver og kort.

Må si jeg syns det er frekt å aldri takke - glemsk eller ikke...

Skrevet

Sant det Spetakkel!

Jeg er bare ikke flink til det:p

Men det er lettere å huske gaver som kommer "utenom" de store begivenhetene da, så jeg har starta der jeg! Og føler meg faktisk litt flink om dagen, lenge siden jeg har glemt noe nå:)

Skrevet

Jeg hadde sendt mld og spurt: Hei! Kom det jeg sendte frem? Eller noe i den duren, jeg blir irritert om folk ikke takker for det de får, sånn er det bare.

Skrevet

Vi sendte gaver til niese og nevø av oss til bursdagen dems. De bor i Oslo, vi i Bergen... Dager og uker gikk, og vi hørte ingenting fra dem. Så en dag, etter 3-4 uker, sendte eg mora en sms og spurte om gavene var kommet frem.. Ja,de var det og takk, stod d der da...

Tror noen e rett og slett glemske eller ikke oppdratt til å si takk.

Da min nevø ble 5 år, og han hadde fått gave via foreldrene sine da jeg ikke kunne være med i selskapet hans, ringte han meg for å si takk for gaven... Han ringte til og med før jeg fikk ringt ham og sagt Gratulerer med dagen... Da ble eg imponert!!

Skrevet

Joda, jeg har en venninne akkurat som deg, og for sånne petimeter som meg blir det et irritasjonsmoment i lengen ;-)

Hva med å notere ned i en almanakk?

Skrevet

Er helt enig med deg. Syns det er veldig frekt å ikke takke!! Værste jeg ser er unger som bare river opp pakkene og ikke takker. Men det er som oftest foreldrene som har skylden da de ikke har lært de ordentlig folkeskikk..

Skrevet

Er det noen med råd om hva jeg kan gjøre i forhold til disse foreldrene?

Skrevet

Jeg synes egentlig du overdriver litt. Greit nok at det er høflig å takke for gaver, men om de glemmer den ene detaljen er det vel ikke SÅÅÅ farlig at du gidder å bli sint? Da har du lite å ta deg til...

Du får slutte å sende gaver til ham hvis du gjør det bare for å få foreldrenes takknemlighet, og ikke fordi du vil glede gutten...

Skrevet

Send de en melding å spør om pakken har kommet frem. :)

Skrevet

Samme her. Bare her er det SØNNEN til mannen min som aldri takker. Synes klart moren har et ansvar for at han lærer seg å takke, men nå er han faktisk såpass stor at han kan tenke selv. Er litt sårende. Og det er utakknemlig. Får iallefall ikke lyst å gi ham noe nei. Og så er jeg bekymret for det signalet det sender mine små; det er greit å drite i å takke.

Liker ikke utakknemlighet.

Skrevet

Jeg synes egentlig du overdriver litt. Greit nok at det er høflig å takke for gaver, men om de glemmer den ene detaljen er det vel ikke SÅÅÅ farlig at du gidder å bli sint? Da har du lite å ta deg til...

Du får slutte å sende gaver til ham hvis du gjør det bare for å få foreldrenes takknemlighet, og ikke fordi du vil glede gutten...

Jeg har IKKE lite å ta meg ta meg til,heller tvert imot.

Og jeg strikker og sender IKKE for å få takknemlighet.

Skrevet

Var den til meg?

Skrevet

Så nå at det var klippet og limt :o)

Jeg synes forøvrig de som ikke reagerer på dette, glemmer noe;

Vi skal jo lære barna våre høflighet. Og det er jo av en grunn. At det skal komme barnet tilgode senere i livet. Bare et eksempel er jobbintervju. Hvis de må velge så ansetter de nok heller han høflige enn han som ikke var det.

Og så er det faktisk en hyggelig gest mellom mennesker å takke osv :o)

Skrevet

jeg har ei fadder på eldste jenta mi..hun bor et stykke unna og treffer henne omtrent aldri..hun er ex til broren min..vlagte hun som fadder da hun var sammen med min bror..begge var fadder da..

Hun sender alltid gaver til jul og bursdager og jeg sender ALLTID en sms og takker for gaven :) Skulle bare mangle!!

Skrevet

Jeg er så enig med deg!!

Syns det er skammelig at foreldre ikke får barna til å takke eller takker for dem.

Det er da normal folkeskikk, mener jeg.

Foreldrene mine lærte oss å takke for det vi fikk, og det skal jeg selvsagt lære sønnen min også når han blir eldre.

Jeg har opplevd det samme som deg, og etter mange skuffelser så har jeg enten kuttet ut eller redusert gaver og annen oppmerksomhet. F.eks. så er jeg fadder til en som aldri takker. Har alltid gitt gaver til bursdag og jul, men har siden i fjor kun gitt til jul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...