Gå til innhold

Reinsdyrkjøtt...kan jeg spise dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i en stor familiemiddag, påskeaften, og jeg vet at det kommer til å serveres reinsdyrkjøtt. Har lest på diverse internett sider at gravide ikke bør spise reinsdyrkjøtt fra enkelte områder. Hva menes med dette? det står videre at gravide ikke bør få i seg mer en 40000 becquerel i året. Betyr det at denne middagen ikke kommer til å være skadelig, eller bør jeg holde meg unna, og be om å få noe annet.

Med fare for å virke hysterisk, ville bare forhøre meg litt først... Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo da, det er fortsatt forurensning av reinsdyrkjøtt. Men det er ikke falig å ha en liten reinsdyr bit til middag en dag... Syntes du bør senke skuldrene litt jeg...

Skrevet

hei:)¨

j tok opp dette me mamma og pappa.. for vi spiser en del reinskjøtt.. bor i oppland..

så da sa mamma att d var farlig å være gravid d samme året som den tsjernobyl- ulykken var.. d ble iallfall sagt.. j er født i 1986.. d året..

så d j ska fram til, var att de sa d ikke var noe fare me å spise d..

hehe:)

så kos deg me påskemiddag du:)

Skrevet

det radioaktive avfallet er ikke borte fra jorden enda så det er ikke anbefallt å spise reinsdyrkjøtt nei.

det vil ta non tusen år før det er borte.

Men hmm.. reinen får jo ikke skada unger.

Nei da veit jeg søren....

Skrevet

Svigerfaren min er en av ganske få veterinærer som måler radioaktivitet i rein før slakt. Grensen for tillatt becquerel i reinkjøtt er i følge ham ikke bare et medisinsk, men også et politisk vedtak. Han mener jeg IKKE bør spise reinkjøtt nå mens jeg er gravid. :(

Skrevet

Jeg ville ha spist kjøttet jeg. Hadde jeg vært i 1. trimseter og organene ikke var ferdig utviklet kunne jeg kanskje vurdert å la være. Men nå når jeg har kommet til 2. trimseter og det kun skal vokse seg større der inne ville jeg ikke vært så skeptisk.

Du kommer nok ikke over den anbefalte grensen på ett måltid heller!

Det var min vurdering i allefall.. Reinsdyrkjøtt er jo såå godt og:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...