Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Leser mange innlegg her inne om modning og åpning som liksom skal komme i god tid før termin. For de aller fleste er det ikke sånn, verken førstegangs eller flergangs. Modning skjer hele tiden i tiden før fødsel, men om du blir undersøkt etter rie nr. 1, så vil de antakelig ikke kunne kjenne det. Den første delen av fødselen går med til å avflate mormunnen. Når du er førstegangs kan dette være en lang prosess, men det kan også gå kjempefort. Når du er annengangs er det flere ting som skjer samtidig, så det vil antagelig gå fortere, men det kan likevel ta litt tid. Når du har 4 cm åpning er fødselen i gang. Før det er det ingen umulighet at alt stopper opp og du kan gå en uke til uten at noe skjer. 2 cm åpning er det samme som ingen åpning, det er bare forskjell i hvordan jordmødre/leger kjenner og bedømmer det. Dette er frustrerende greier, jenter, men sånn er det bare. Det er bare destruktivt å gå og vente på modning og åpning før fødselen er i gang. Det kommer når det kommer!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 jo da, fødselen er i gang når den er i gang.. Men under hele svangerskapet så forbereder kroppen seg på det som skal skje, så det heter faktisk modning både når kynnere kommer hyppigere, når du kjenner murringer i ryggen osv, selv om mormunnen ikke nødvendigvis åpner seg av den grunn, så er alt dette med på å skape åpning av mormunnen til slutt.. Er vel ikke destruktivt å gå og vente på en fødsel vel?? Nå synes jeg du var vel negativ.. Greitt å være realitetsorientert altså, sjelden at en fødsel kan skje veldig mye før termin- men det forekommer faktisk.. Og når den enkelte selv mener at noe kan være på gang, så kjenner de vel sin egen kropp best?? Selv har jeg sittet med ganske mye kynnere i helga, skikkelig mensmurring i korsryggen og mye nedpress.. og selv om jeg vet at fødselen ikke akkurat skjer denne uka, så kjenner jeg jo kroppen min såpass godt at jeg vet at den holder på å forberede seg til det store skal skje!!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Det er destruktivt når man blir nedbrutt av at man ikke er moden i uke 35... og det har det vært innlegg her som har tydet på. Klart kroppen jobber med saken, men vi bør hjelpe hverandre til å være tålmodige fremfor å gi hverandre for store forhåpninger om hva som skal skje. Før første fødsel hadde jeg masse nedpress, kynnere, mensmurringer og alt, og da de vonde riene kom var jeg likevel helt umoden og brukte lang tid på modningsfasen. Det var selvsagt en gedigen nedtur, som jeg ikke unner noen. Jeg synes derfor at det er destruktivt å henge seg opp i åpning og modning, fremfor å tenke at man skal holde kroppen sin i form og være mest mulig uthvilt i den siste tiden. Finne seg noen ting å være opptatt av som man faktisk får gjort noe med!
Smånetta 14.mai Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 På den annen side er det noen av oss som går lenge med åpning og modning og har en del vondter og merkelige følelser rundt omkring pga dete. Dermed er det fint å vite at det bare er modning, sant. Jeg gikk med blødning og åpning i to uker med førstemann, men hadde effektive rier i tre timer seks dager over terminen. Fødslene regnes som tre timer ikke to uker, altså. Hadde jeg ikke visst hvorfor jeg blødde, hadde jeg vært fullstendig ødelagt. Nå brukes denne informasjonen til å sette sammen et helhetlig bilde av neste fødsel og slutten på dette svangerskapet. Jeg kan f.eks ikke reise på jobb lenger fordi jeg har så sterke kynnere at de når som helst kan påvirke mormunnen nok til at jeg må på skehuset. Da jeg har mange timers tur til sykehuset fra jobb og sannsynligvis kommer til å føde fort, må jeg være i byen. Det hender vel at det ikke er akkurat som HI vil ha det til, eller kan jeg bare ta det med ro på din anbefaling og reise på jobb og holde på? Jeg er nemlig ganske klar for å bruke hjernen litt igjen.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Har man blødninger, skal man jo få det undersøkt av lege/jordmor! Det sier seg selv! Det er jo en grunn til at man har hyppigere svangerskapskontroller på slutten, og da må man jo fortelle hvordan man har det. Men for de fleste av oss er det faktisk ikke en aktuell problemstilling med for tidlig modning/åpning. Så derfor er det dumt å ha for høye forventninger.
lovable Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 I følge jordmor og fødsels papirene mine, blir fødselen regnet fra 3 cm åpning. Jeg hadde maserier i 12 timer før jeg hadde oppnådd 3 cm åpning. Etter 3 cm tok det 3 timer til babyen var ute... Min fødsel blir regnet som en 3 timers fødsel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå