Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Etter mange henvendelser på telefon til NAV (samme kontor) i forbindelse med barnebidrag begynner jeg å lure om de fleste som arbeider der er damer i en viss alder som skal være solidarisk med alenemødre. Anser meg selv for å være rolig og reflektert uten å generalisere alle men nå lurer jeg alså. Den siste gangen ringte jeg NAV trygd for å spørre om et spørsmål uten å si at jeg representerte bidragspliktige men latet som jeg var bidragsmotaker og dere aner ikke hvordan den tonen var...En helt annne holdning. Snakk om partiske damer som fremdeles har en slik holdning om "stakkars alenemødre" og "kjipe pappaer". Offentlig etat som skal følge regler ja men som gir meget forskjellig hjelp etter hvem som ringer! Der fikk jeg sagt det jeg hadde på hjerte.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 har samme erfaring som deg på dette.. skulle tro det var et krav til å få jobben; sympatisere med alle de jæv... biomødrene som ødelegger for alle andre!!!
junijente fikk julijente Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Om du sjekker hjemmesidene til nav får du i alle fall bekreftet at reglene er laget med tanke på "stakkars aleneforeldre" (det kan jo også være far som har omsorgen). Lista over hva bidragsyter plikter å gjøre er lang som et vondt år, men hva med pliktene til mottaker? Vi tok kontakt med nav en gang for å høre om vi kunne kreve tilbakebetalt noe da vi måtte kjøpe en del klær og utstyr fordi biomor ikke gjorde dette, og svaret var helt enkelt nei. Altså skal man betale barnebidrag (noe jeg mener er riktig, man skal være med å betale for barnet sitt), men om bidraget ikke brukes på barnet, må man i tillegg betale for klær og utstyr. Hvor er klageinstansen sier jeg? Dette ble veldig negativt, jeg vet at mange aleneforeldre gjør en storartet jobb, for all del, men jeg synes det er noe galt med systemet, som bare forutsetter at bidragsmottaker gjør alt det forventes, og at partene samarbeider godt.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 ja, vi er nå i den situasjon at det forventes at vi skal betale bidrag 1 år mens sønnen til mannen min er i utlandet PLUSS spleise på turen, oppholdet og lommepenger til sønnen. Gutten får stipend som dekker alt bortsett fra ukelønn. I tillegg skal biomor med sin andre sønn besøke den eldste som skal være borte og da forventes det at vi skal betale halve tur og oppholdet for denne gutten også. Denne gutten er 15 snart 16 og blir sur på oss hvis ikke (etter samtaler med moren). På toppen av det hele så kan bidragsmottaker kreve at vi skal betale mer i bidrag siden vi ikke har gutten det året han er i utlandet. Klart at man skal betale til sitt eget barn. Det er ikke her problemet ligger. Men systemet gjør det helt umulig å unngå konflikter. Ikke vet jeg heller hvordan vi skal få råd til alt dette med 2 felles barn....
januarsurprise Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 He he... Ja, det er jo helt utrolig hvis dette stemmer. Det kan vel ikke være sånn? Ja ja, mannen min måtte betale bidrag i flere mnd enda barna bodde hos han etter bruddet... dvs han pådro seg bidragsgjeld som det ikke var snakk om å slette, enda mor også innrømmet at barna hadde bodd hos far i det aktuelle tidsrommet... Nice! Skriv noen brev og få en avtale hos NAV så dere kan komme dit og diskutere saken!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Er det flere som opplever det samme? Da vi ventet felles barn, så snakket han med mor om at bidraget muligens skulle gå ned. Hun ringte til NAV, og fikk vite at bodraget skulle OPP!!! Ærre mulig??? Klart man skal betale bidrag, men hvorfor skal det kun tas hensyn til aleneforelderen? Og hvorfor kalles det eneforsørger når det er en til som er med på å betale for barnet? GRMF!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Ikke bare nav faktisk... Min samboer ringte barnevernet som har en slags oppfølging gående på hans eks og deres felles sønn. Det hadde overtid oppstått en del situasjoner der min samboer var oppriktig bekymret for sønnen sin og svaret han fikk hos barnevernet var....: Viss det er noen hevntokt du er på jakt etter så kan du bare spare deg! Noe må jo være galt et eller annet sted...
vimsan Skrevet 19. mars 2008 #8 Skrevet 19. mars 2008 I den tid jeg har vært alene har jeg bare møtt motstand på nav o.l. BV hadde en sak på far, men de henla den fordi de manglet en saksbahandler, så det var ca 70 saker som ble avsluttet pga dette. Senere ble det på nytt sendt inn bekymringsmelding på far fra barnehage, men de fikk brev om at det var jeg som ønsket mindre samvær med far (!) (jeg fikk vite om denne meldingen 2 mnd etter de fikk svaret) Et år var jeg uten inntekt i 3 mnd. Jeg søkte både nav og sosialkontoret om stønad og fikk til svar "du kan vel låne av familien mens vi behandler saken?" (Saksbehandling var visst på 3 mnd selv om det var hastesak) Det endte med at jeg ikke fikk noe fra noen og satt med gjeld på over 30 000 etter denne perioden. Nav kan visst gå begge veier ser det ut til.. Her jeg bor er de ikke glad i alenemødre.. "Man skal da være gift!!"
junijente fikk julijente Skrevet 21. mars 2008 #9 Skrevet 21. mars 2008 I følge bidragskalkulatoren på nav.no kommer bidraget mannen min betaler også til å gå opp selv om vi får et felles barn nå, så vi ber ikke om ny vurdering av bidraget. Grunnen er nok at gutten har blitt eldre og dermed kommet opp i en ny "kostnadsklasse" siden beregningen ble gjort sist. I tillegg har mora sluttet å jobbe (hun skulle ha litt ferie mente hun, 2-3 år siden nå). Om hun får dagpenger eller annen støtte fra nav vet vi ikke, men det er jo rart om hun ikke får det. Hun har jobbet litt som vikar innimellom, men nå har de fått seg hund, så da kan hun visst ikke det lenger. Men hun skal ha for at hun ikke krevde mer i bidrag da hun sluttet å jobbe, noe vi tror hun kunne gjort (men da hadde mannen min protestert, det var tross alt hennes eget valg). Så inntil videre får det være som det er, men vi ser ikke helt hvordan vi evt skal klare å betale mer. Men er også enig i at det er feil at det heter aleneforsørger når det faktisk er flere som betaler. Den som bor med barnet får vel også ekstra tilskudd til dagpengene om man er arbeidsledig, men vet noen om bidragsyter får dette? Hvorfor regnes ikke bidragsyter som forsørger???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå