Gullemor Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Vi har ei jente på 14 måneder, og vi ønsker å gjøre et forsøk på smokkeavvenning i påsken. Hun får smokk når hun skal sove; i senga si, i vogna og på lengre bilturer. Hun er flink til å gi smokken til mamma eller pappa når hun våkner, og er altså ikke avhengig av den, annet enn når hun sover. Nå har vi altså lyst til å prøve å avvenne henne, men hvordan?? Er det noen som har tips? Bør man ta det gradvis, som for eks å nekte henne smokken på dagtid, ta den fra henne etter at hun har sovnet om kvelden (sånn at hun ikke finner den om natta/morgenen)? Eller bør hun kutte "cold turkey"? :-o
Gullemor Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2008 Dytter litt igjen, jeg... Ingen som vil gi meg noen tips??
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Hehe, har ikke unger selv, men kan jo fortelle hvordan jeg ble avvent... Min mor gjorde foelgende: Dag en: klippet av en bitteliten bit ytterst paa smokken (jeg merket det ikke) Dag to: Klippet av litt til fra tuppen paa smokken (merket visstnok ikke noe enda) Dag tre: Min mor klippet av nok en liten bit, jeg syntes smokken ikke var fullt saa god lengre Dag fire: Mor klippet av nok en liten bit. Smoken var da ekkel aa ha i munnen, hadde visstnok vist den til min mor som sa aesj, musa har spist paa den. Og noe i den dur at aesj, smok var naa ekkelt, og smokk var ikke for store jenter..Jeg gikk dermed og kasta smokken i soepla selv og sa aesj..Og ikke savna den siden ;-) Kanskje dette er et tips for dere??
kroi Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Sigrid var 3 3/4 år før hun slutta, da hadde vi planlagt det i lang tid, flere måneder. Hun ga den bort til nissebarna. Det funker som oftest på større barn... 14 md er ikke mye da, hvis hun koser seg veldig med smokken syns jeg du bør la henne ha den lenger. Tenner tar ikke skade før 4 års alder. Det sa iallefall tannlegen vi var hos. Sigrid prøvde å slutte mye tidligere, men da var hun rett og slett ikke moden for det - hun hadde et veldig sugebehov. Dere kjenner best jenta - ta det i hennes tempo.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 Vi gjorde det enkelt vi, tok den vekk..... !! ikke noe grining, sutring el noe i det hele tatt.
Gullemor Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. mars 2008 solfrøken: Altså "Cold turkey"... Men, hvor gammel var h*n da dere gjorde det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå