urigeller Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Jeg sier at jeg har to barn, ikke to unger. Ser at det er flere her inne som sier unger. For meg blir det litt sånn "dyrisk". Dyr får unger, mennesker får barn.
Fire småtroll Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Hmm, sier litt begge deler jeg.. Jeg har 3 barn, men jeg leker med ungene.
monyh Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Unger. Dyrisk ja...hm... Så vidt meg bekjent heter det valper, føll etc....
høstbarn:) Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Jeg sier unge, skriver vel både barn og unge. Dette er vel dialektforskjeller, i hvert fall for meg er det mest naturlig å si "onge";)
Joikaboll@ Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 Har snart 5 unger jeg og jeg leiker med unga hver dag )
Elle melle deg fortelle Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Jeg sier begge deler jeg, men i forhold til dialekten min er det mest naturlig med "onge" her og ja:-)
Groosalugg Skrevet 17. mars 2008 #9 Skrevet 17. mars 2008 Unger. Det har selvfølgelig med dialekt å gjøre.
Shabby Cheap Chic Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 Bruker begge deler jeg... Sambo sier baby, kids, children.. haha
frøken blå Skrevet 17. mars 2008 #11 Skrevet 17. mars 2008 Eg har to ongar (på dialekten min) Barn blir litt for "østlandsk". Litt unaturlig å si med den dialekten jeg har.
sveis Skrevet 17. mars 2008 #13 Skrevet 17. mars 2008 Unge. På dialekta mi brukes barn kun om spebarn.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 17. mars 2008 #14 Skrevet 17. mars 2008 Det spørs i hvilken sammenheng jeg sier det egentlig. Har ikke noen eksempler å komme med nå, siden jeg er på farten ut av dib og opp til Nav:)
katlinka Skrevet 17. mars 2008 #15 Skrevet 17. mars 2008 Unge... Å si barn på min dialekt faller meg helt unaturlig.
Tommage♀♂ Skrevet 17. mars 2008 #16 Skrevet 17. mars 2008 Det er jo dialekt det. For meg blir det helt unaturlig å si at jeg har barn. Jeg har 2 unger jeg.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 17. mars 2008 #17 Skrevet 17. mars 2008 Jeg bruker barn, unger og jentene.
gærne ko Skrevet 17. mars 2008 #18 Skrevet 17. mars 2008 Ja, sånn er det for meg også. Blir heilt feil for meg å seie barn, det er et ord vi ikkje bruker til daglig anna enn i uttrykk som barnetv, barnebøker osv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå