Gå til innhold

Legen min sier at BMI er tull og tøys

Anbefalte innlegg

Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet
Skrevet

Han sier han ofte møter mennesker, gjerne svært aktive også, som kommer og sier de er overvektige pga BMI. Han sier at det er mer nøyaktig å måle rundt midjen enn å måle BMI. Har dere også hørt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig, det er jo ganske logisk.

En boby builder f.eks med masse muskler kan ha en høy BMI uten og være overvektig...

Skrevet

Ja. Leser "i form" og der lærte jeg det for lenge siden:) helst under 80 cm og hvertfall under 88, uansett høyde.

Skrevet

Veldig mange sier dette,for bmi'en tar ikke utgangspunkt i kroppsbyggning,muslker og slik..

Skrevet

BMI er ikkje berre tull og tøys, det kan vera eit nyttig arbeidsverktøy for dei som kan bruke den. Helst fagfolk da, som ernæringsfysiologier, patofysiologer etc. Hofte-midje indeksen er betre å bruke. No husker eg ikkje korleis den er i farta, men eg har det heim ein eller anna plass.

Skrevet

ja, du trodde vel ikke på bmi??? =S

Skrevet

Han mener man bare skal kaste vekten for man ser fort om noen er overvektig eller ikke. Han har null tro på BMI. ifølge han kan man veie 100 kg og være 175 høy fordi det går på midjemål. Hehehe

Skrevet

Muskler veier mer enn fett så en sunn frisk person med over gjennomsnittlig muskelmasse vil da få for høy BMI.

Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt også: eg har og høyrt at den er tull og tøys dersom den blir brukt slavisk på reknemetoden, og uten litt common sense i forhold til muskel- og beinmasse.

Skrevet

Men hva gjør vi når common sense doesnt develop with age?

Skrevet

Nei kva anna kan eg sei enn: common sense is not so common ;-)

Skrevet

Ja, det stemmer at man skal ta BMI med en klype salt. En veltrent person, f.eks en kroppsbygger, kan ha BMI som tilsvarer sterk overvekt ;)

BMI tar ikke hensyn til sammensetning av fett og muskler i en menneskekropp.

Skrevet

Midjemålet kan faktisk som du sier, bety mer. Midjemålet kan fortelle om en person for eksempel er i fare for å utvikle insulinresistens. Det fins kalkulatorer på nett for å regne ut Liv/hofte ratio, og disse kan fortelle om man står i faresonen.

Skrevet

Selv hadde jeg en bmi på over 30 da jeg var hos min lege, og han mente ikke at jeg trengte å slanke meg, fordi jeg ikke hadde farlig mye fett på magen. Slanket meg litt likevel da, men for min egen del.

BMI ble laget for å si noe om befolkningsgrupper, feks kan man si noe om menn mellom 24 og 27år ved å se på deres bmi, for der vil det jevnes ut. Men det var aldri tenkt som mål på enkeltpersoner.

Skrevet

Morsom digresjon. Min liv/hofteratio var mer usunn etter at jeg hadde gått ned 12 kilo enn da jeg startet å gå ned i vekt. Så helt abslutt er ikke den heller.

Skrevet

Og om dette med livvidde er "sannheten"; kva skal eg gjere som uansett kor tynn eg blir, aldri blir "slank" nok rundt livet? Hadde til og med skikkelig six-pack(hadde ikkje "eit gram fett" på kroppen), og fortsatt var det for mykje. BMI viste i tillegg undervektig....

Og hoftene er visst for smale i tillegg.....

Hmm..eg ligg visst dårleg an uansett.... trur nok ikkje dette er den store sannheten heller.....

Skrevet

Nei, det er vanskelig å sette oss mennesker inn i "tabeller" etter form og størrelse. Vi er så forskjellige og unike, at det er vanskelig å få til slikt. Man må ta alt slikt med en klype salt ;)

Skrevet

Ja, det er eg einig i:)

Skrevet

Jupp. For eksempel kan man gaa opp i vekt selv om man blir slankere fordi man faar oekt muskelmasse og mister fett.

Skrevet

Jeg syns dere skal kaste vekten uansett jeg! Ikke være besatt av tallene og evt måle m målebånd om dere blir smalere, eller se det på klærne.

De fleste jeg kjenner som veier seg regelmessig blir ganske stresset av dette.

Skrevet

Jeg har en ideal vekt på 62 kg. da jeg trente 4 ganger pr uke pluss kamper. hadde jeg ikke et gram fett på kroppen. antydning til vaksebrett. var aldri mager, men likevel kraftig. veide på det minste 65 kg. da sier bmi overvektig..

sykt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...