Gå til innhold

Bryllup og barn som gjester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et par av gjestene i bryllupet vårt er to jenter på seks og syv år. Dette er nær familie som jeg er veldig glad i, og derfor vil jeg at de skal få være med. Men så er det dette med alkohol... Alle middagsgjestene får servert vin til maten, og etter det får de en bong. Kaffegjestene får to bonger. Både middagsgjestene og kaffegjestene får en velkomstdrink, og alle står fritt til å kjøpe alkohol i baren. På grunn av disse barna begynner jeg nå å angre fælt på at gjestene får bonger, men invitasjonene er allerede sendt ut, så det er ikke noe å gjøre med det.

Det jeg ihvertfall kommer til å regulere alkoholkonsumet med er å ikke tilby drinker. Ikke like lett å bli beruset på vin, øl og cider.

En løsning på problemet er å sende barna hjem etter middagen, men det virker ganske så urettferdig. De er store nok til å være sent oppe ved en spesiell anledning, og siden de er barn, kan jeg tenke meg at det som skjer etter middagen er mye kjekkere enn selve middagen. Hmmm....

Kan nevne at jeg tror ikke at det kommer til å være veldig kultur for å drikke, men man vet jo aldri. De jeg er mest spent på er de unge, helst kaffegjestene.

Hva gjør dere andre som har barn i bryllupet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde flere barn med i vårt bryllup, fordi de betyr så mye for oss :)

Vi hadde også fri bar - men det ble ikke noe problem i det hele tatt.

Den som fikk mest var min mann (typisk) men det merket ingen, ikke engang jeg, før vi kom på hotellet.

Var mange unge også.

Tror de fleste vet å oppføre seg i et bryllup!

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet ditt her jeg, og du må ikke ta sorgene på forskudd jente......dette er jo noe du burde har tenkt på før du sender ut innbydelsene og ikke tenke på det i etterkant :)

jeg tror neppe det blir noe fyllebryllup selv om dere har med dere to barn på 6 og 7 år...

det går nok bra skal du se, og dere kan jo sende de hjem etter kaffen for da er jo klokka sikkert over 21 :)

Skrevet

Nå spør du vel egentlig ikke oss som ikke har invitert barn i bryllupet, men jeg tar meg friheten til å komme med noen tanker likevel:-) Nå vet jeg ikke hvor mange gjester dere blir i bryllupet, men det er jo litt synd - synes jeg, dersom 50 voksne mennesker, som kanskje har reist langt for å delta på (bryllups-)festen, skal basere seg på en "rolig" kveld av hensyn til 2 barn dere har invitert? Vi serverer heller ikke drinker i vårt bryllup - da vi ikke vil at folk skal bli alt for fulle (kommer til å ha et godt utvalg av lettøl blant annet), men jeg håper likevel at folk blir litt i farta, og at de kan danse, synge og det så gøy at de synes det var vært alle de tusenlappene de har lagt i det å reise av gårde for å dele dagen med oss! Er jo mulig deres gjester bor på samme sted som dere, og at det derfor ikke koster de så mye å komme til dere? Men 90 % av våre gjester har minimum 5 timers reise for å komme til oss - og vi ønsker å gi de en minneverdig opplevelse på alle måter. Dette betyr ikke at vi ser for oss et fyllekalas eller at det ikke er mulig for folk å ha det gøy uten å innta store mengder av alkohol - absolutt ikke! Jeg er ingen stordrikker selv... Poenget mitt er bare det at jeg synes at i dette tilfellet, hvor det er snakk om 2 barn som skal være til stedet, så får faktisk hensynet til disse vike litt - dvs. - de foreldrene som har med seg disse får ta 100 % ansvar for barna sine selv! Dere som verter får fortelle foreldrene om deres bekymringer i forhold til alkoholdrikking blant gjestene - så får det bli opp til foreldrene å vurdere hvordan de vil forholde seg til dette. Jeg tror det aller viktigste er at foreldrene holder seg edrue og skaper trygghet for barna, og så får de vurdere om de vil ta barna med hjem tidligere - ordne barnevakt eller lignende. Min mening :-)

Skrevet

Takk for alle svar. Ser ut som at det skal gå bra da:-)

Skrevet

Etter mitt syn er ikke dette noe du skal tenke på. Jeg hadde latt det være opp til foreldrene til disse jentene hvor mye av festen de skal få være med på, og hvor mye "fyll" de syns det er ok at de ser. Hadde ikke lagt meg borti det i det hele tatt..

Skrevet

Hos oss blir det mange barn... 2, 3, 3 1/2, 5, 7, 10, 15 og 17... Vi skal også ha fri bar... skal ha barnevakt til de yngste som jeg regner med blir hentet etterhvert... Tror ikke det blir sååå mye drikking før etter kaffen, og unger tåler å se andre drikke... Tviler på at det blir fylefest... :-)

Skrevet

Når det er barn til stede vil gjestene automatisk oppføre seg deretter. Er det derimot gjester med alkoholproblemer tilstede har man ikke helt kontrollen.

Da jeg giftet meg første gang hadde vi bryllup uten barn. Likevel dukket det opp to tantebarn på festen (?) uten å ha spurt. De var i denne alderen.

Ettersom min svigerfamilie hadde en onkel med tendens til å drikke seg full ble følgende at svigerfamilien min kuttet ned alkoholserveringen til et minimum... pga denne onkelen.

Resultatet ble et nyttårsbryllup der vi ikke kom i farta noen av oss.

Jeg var veldig ung den gang - så foreldrene våre overstyrte nok festen litt. Ble også skilt etter endel år også da..

Nok om det.

Denne gang har vi to bryllup. Ett for barn og familie med alkohol til maten. Og en vennefast der vi ikke har noen barn tilstede men friflyt av alkohol :-)

Skrevet

Vi skal ha med barn i brylluppet vårt, vi skal og ha fri bar og håper de fleste fester igjennom! Det blir vel foreldrenes ansvar!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...