Gå til innhold

Har arbeidsgiver rett til å trekke i lønn pga dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i barnehage og på onsdag stenger vi kl 13 ettersom det er dagen før helligdag.. Har fått beskjed om at vi blir trekt i lønn for resten av timene vi ikke jobber den dagen eller at vi må bruke avspasering. Er dette vanlig praksis? Ikke vår skyld at vi må stenge så tidlig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehagen jeg jobber i er stengt i påsken = vi bruker ferie dager!! Helt vanlig!!!

Skrevet

Det må ikke vi. Hørtes merkeligt ut synes jeg. Skjekk med fagforeningen din.

Skrevet

Er ikke normalt at man blir trekt i lønn på bevegelige helligdager, iallefall ikke i det offentlige, og i maaaaaange firma også...

Skrevet

Er du fast ansatt, vikar, eller hva? Sjekk kontrakten din også, det burde stå om det der.

Skrevet

Regnes vel som "fravær av barnepass"? Aner ikke.... Jobber selv i barnehagen som stenger kl.12, så no problem for meg da, hehe.... Men hørtes rart ut!

Skrevet

Har du forresten fast månedslønn, og hvor mye ferie? Du kan jo ellers vise til at du tross alt da jobbet gratis den 29 februar, ingen fikk ekstra betalt for denne ;o.

Skrevet

Nei.. Syns det høres rart ut. I den bedriften jeg jobber i blir det stengt kun 3 dager i året, men vi får betalt for disse dagene.

Skrevet

Hva??? Er det privat bhg? Jeg jobber i kommunal, bhg vår stenger 12. Vi avspaserer ikke etter det, ei heller blir vi trukket i lønn.... Har aldri hørt det???? Jeg skal ta fri den dagen, og avspaserer fra 7.15-12.00. Men hadde jeg tatt ut ferie da, hadde jeg blitt trukket for en hel dag. Sier som andre har sagt, ta kontakt med fagforeningen!!!!

Skrevet

Onsdag før skjærtorsdag er ikke en bevegelig helligdag, og man får da ikke lønn for de timene bedriften holder stengt - blir dag regnet som fridag. I butikken jeg jobber stenger vi 3 den onsdagen og får ikke lønn frem til 19 (vanlig stengetid). Påskeaften derimot regnes som "frivillig arbeidsdag" og arbeidsgiver kan derfor ikke pålegge oss å jobbe dersom det ikke er svært belastende å holde stengt (tapt salg regnes ikke som belastende), og vi får betalt for å ha fri.

Skrevet

Hei. Jeg er ansatt på engasjement og har fast månedslønn.. Blir ikke trekt for hellidagene.

Skrevet

vi blir alltid trekt på slike dager.

Skrevet

Hvorfor skal du få betalt når du ikke er på jobb?

Skrevet

Fordi jeg gjerne skulle ha jobba de 7,5 timene jeg har den dagen og det er ikke meg selv som velger å jobbe til kl 13.. En annen ting er at de som velger å ta seg fri uten lønn den dagen blir trekt for 7,5 timer enda vi ikke har oppe så lenge..er ikke det litt feil også?

Skrevet

Trekt 7,5 timer når man har fri uten lønn? Jobber du på timelønn eller fast lønn? Jobber du på fast lønn, er det dager som teller. Er det timebasert, er det antall timer som teller.

Skrevet

Det jeg lurte på er om du har fast månedslønn eller om du lønnes pr time. Det er to helt forskjellige ting når det gjelder regelverket.

Skrevet

Hei. Jeg har fast månedslønn... Mulig jeg ikke har grunn til å reagere på dette og at arbeidsgiver har rett, jeg vet jo egentlig ikke hvordan dette fungerer, men jeg syns det høres så rart ut... Flere enn meg på jobb som reagerte på dette.,..

Skrevet

Nå kan ikke jeg regelverket utenat, men synes det høres merkelig ut at dere får lønn for halv dag, men trekkes en hel dag dersom dere tar ferie. Praksisen må være lik uansett om dere jobber eller har fri.

Skrevet

Ja, det syns jeg også.. Hmmm...får vel kanskje ringe fagforeninga ja... Takk for svar da:)

Skrevet

Jeg har fast månedslønn og får det samme hver mnd uavhengig av antall arbeidsdager/-timer.

Blir ikke trekt noe når vi stenger kl 13 på onsdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...