Gå til innhold

Noen som har hatt kyssesyka her? se hit litt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har vært urfen i noen dager...men bare sånn bittelitt...i dag begynte halsen å gjøre helt vondt. nå blir det bare verre. kjenner at lymfekutene er hovne og har veldig vondt i nakken og lymfeknutene der. har hovne lymfeknuter i lysken og halsen og ømme knuter i nakken. halsen er så tett at det å svelge noe er en prøvelse. setter det flere ganger fast ihalsen får jeg får de tned.

og jeg tror jeg er smittet av kyssesyken pga et familiemedlem av oss har fått kyssesyken for tre uker siden og er enda smittsom.

men nå vet jeg jo at mandager en stressdag på legekontoret mitt da, men er det sånn at når man tror man er smittet av kyssesyken får man komme inn med en gang? enkelte gir utrykk for at kyssesyken er en ganske alvorlig sykdom....trodde egentlig bare det var en verre halsbetennelse....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det kyssesyken får man som regel høy feber, men gå til legen

å sjekk om du har mistanke..

Skrevet

Kyssesyken kan være alvorlig ja, men det er ingen behandling så sånn sett må du jo ikke til lege i morra med mindre du blir kjempe dårlig (jeg fikk ikke i meg mat så ble lagt inn på sykehus, men var bare 13 år da).

Skrevet

Jeg får omrent aldri feber, men når jeg først får det så blir jeg dårlig og nå har 19 i feber....har så vidt krefte rigjen. men vil jo gjerne vite om det er kyssesyken da....litt pga om jeg vet kan drikker eller ikke, og med tanke på om andre kan bli smittet sånn at jeg vet det på forhånd...

Skrevet

Kyssesyken kan være så mangt og det er ikke alltid disse hurtigtestene til legene slår ut. Jeg fikk ble syk tre dager før skolestart i 2005. Jeg hadde rundt 39 / 39+ i feber (noe som er MYE til meg å være) og kunne ikke svelge, jeg måtte på skolen første skoledag for å beholde plassen, selv om jeg hadde gått der året før, da et annet linjevalg. Etter den dagen kom jeg hjem og lå rett ut, det var da ca 1 døgn siden jeg hadde fårr i meg noe. Denne natta klarte jeg heller ikke svalge mitt eget spytt så puta mi var mindre delikat om morgenen. Jeg tok taxi til legevakta, snakka klarte jeg ikke så jeg måtte skrive hvor jeg skulle til taxi sjåføren.

På legevakta påstod de at jeg hadde halsbetennelse, noe jeg var sterkt uenig i da jeg var sikker på at dette var kyssesyken (søsteren min hadde hatt det ganske ille et år tidligere så jeg visste hva det var). Legevakta ville ha meg på obs-posten til dagen etter, de ga meg pennicilin intravenøst.. 2ml per runde og i alt 6 runder.. Ennå jeg etter 2 runder spurte når tid dette liksom skulle hjelpe. Svaret var: normalt etter en kur.. Likevel ga de meg jo 4 kurer til.. Jammen godt jeg ikke hadde veldig forhøyete leververdier fra før for det kunne vært livsfarlig. Man skal IKKE ta medisiner under kyssesyken pga leveren har nok å jobbe med.

Da jeg dagen etter fremdeles var like dårlig sendte de meg til Aker sykehus. Der tilbragte jeg 5 dager, jeg levde på kun intravenøst i 4 1/2 døgn, da klarte jeg å spise litt suppe og drikke vann. Da dette jeg kunne spise og drikke flytende ting ordentlig ble jeg sendt hjem. Lå da med feber i ca en uke til og så var jeg frisk nok til å gå på skolen, men ikek til å drikke alkohol, ha gym, trene og lignende.. Jeg var en av de som ble RASKT syk og raskt frisk igjen, søsteren min var syk med feber og et par akuttinnleggelser på sjukehus i nesten halvannen mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...