*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 16. mars 2008 #1 Skrevet 16. mars 2008 Hei, Er det noen her som følger og lager uke meny over middag? Hvordan handler dere? og hva bruker dere ca i mnd? Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på dette prosjektet så jeg slipper å bruke tid på å handle hver dag å tenke ut hva vi skal ha. Noen tips jenter? Alt mottas med takk:)
Supermamm Skrevet 16. mars 2008 #2 Skrevet 16. mars 2008 Vi lager ukes meny for ei uke av gangen, planlegger hvilke grønnsaker vi bruker til hvilke retter slik at en blomkål f. eks blir brukt til 2 middager innenfor rimelig tid. Da slipper vi at de blir vasne og ender opp med å bli kasta. Ellers handler vi stort sett et par brød i slengen, deler dem i to og tar opp et halvt brød av gangen, da har vi alltid ferskt brød. Vi har også bleiebarn og handler alltid bleier på kiwi for da får vi den 4. gratis. Handler som oftest 1 eller 2 ganger i uka, den andre gangen mest for å fylle på "ferskvarer" som melk, frukt og grønt. Tror vi bruker rundt 1000,- i uka, men noen uker kan det sikkert nærme seg 1500,- også alt ettersom hvilke andre ting som må handles inn (vaskemidler, shampo etc)
Supermamm Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 Glemte å skrive at vi noen ganger hamstrer litt om de feks har fiskeboller til 10,- 750 g kylling til 60,- etc. Da kan vi ha i skap og fryser og det er helt supert å ha til uker hvor vi kanskje har litt mindre penger.
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #4 Skrevet 16. mars 2008 Jeg skrev en gang ned ALT vi kunne ha til middag, alle retter jeg kom på. Og da mener jeg detaljert, ikke bare stekt fisk med grønnsaker; men feks "stekt laksefilet med kremet tagliatelle i paprika og purresaus" Så skrev jeg opp alle variantene jeg lager med laks (laksekoteletter, kokt, stekt, med forskjellig tilbehør, sauser etc). Så samlet jeg et punkt med fisk, et med fugl, et med farseretter osv osv. Ja, det tok tid. Poenget var jo at da dette var ferdig, var det veeeeldig lett å skrive ukesmeny. Bare å finne lista (gjerne lagret på datan slik at en kan føye til etterhvert og endre ting som ikke funka så bra) og suse igjennom for å skrive ned det som lysten måtte ønske.
fjollefrua Skrevet 16. mars 2008 #5 Skrevet 16. mars 2008 vi skal begynne med dette nå. fikk tips her inne for en stund tilbake og det er jo egentlig kjempesmart. spesielt nå når vi venter en liten en. Planen er å lage handleliste på fredag og handle fredag kveld eller lørdag. alternativt mandag for å få ferskest mulig grønnsaker gjennom hele uken. Vi handler nå ca 3 ganger i uka, og hver gang går det fort 300 kr og det er bare mat for et par dager. i tillegg til at man da handler masse "dritt" og unødvendige ting bare fordi man har lyst på der og da. Vi planlegger å lage budsjett på max 500 i uka, og er vi tomme for noe så er vi tomme. bortsett fra melk og brød. vi får nå se hvordan det går, men tror det handler om å være bestemt nok og da er det mye penger å spare
fjollefrua Skrevet 16. mars 2008 #6 Skrevet 16. mars 2008 vi er foresten ofte i sverige og handler biff og kylling etc... mye billigere når man handler litt, og da har man det "dyreste" i fryseren klart til bruk. bare å huske å ta det frem....
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 16. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. mars 2008 Tisen takk for fine tips:) Jeg bor i sverige, men synes ikke der er så mye billigere her. Noen saker er jo seff det men ikke sånne saker som man må ha i hus liksom. Bra å sette ett budsjett som er max i uka! jeg synes at 500 kr er en bra sum i uka jeg. handla i dag middag for 5 dager og betalte 193 kr for det. Det er jo ikke noen uksus mat men mett blir man og det er retter vi liker:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå