Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #1 Skrevet 16. mars 2008 Ja,da blir det vel min tur og da kanskje.. hvordan griper en det an når avgjørelsen er tatt? Trygdekontoret første møtested? Kan noen fortelle meg hva jeg må/bør gjøre? Trenger å få søkt alt av støtte, forstår det slik at jeg ikke kan få os osv før vi har bodd fra hverandre en stund? men har jo ikke råd til noe annet når jeg ikke har noe inntekt... må en til megling først?hvordan foregår det? hva om vi ikke blir eninge om samværet? hvordan fortelle det til ungene? Begge fortelle det sammen,bruke ordet skilsmisse? hvordan holde seg oppe og ikke bryte sammen, samtidig at en ikke undertrykker alt og går på en smell senere ? off....noen som har råd?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #2 Skrevet 16. mars 2008 Ta ut separasjon, og meld adresseendring. Det skal vere nok til å kunne søke om stønader. Der er ikkje noke "karantenetid" først. Familievernkontoret er der meklinga foregår. Eg veit ikkje reglane for om ein må ha vore til mekling før ein kan søke om OS, men syns faktisk det høyres rart ut(der kan det jo vere lang ventetid, og kva skal ein leve av i mellomtida?). Ta å bestill ein time på trygdekontoret, så får du nok svar:) Ang ungane, så veit eg ikkje, dessverre.....
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 Gå å hent seperasjonspapirene hos fylkesmannen, ring kommunen og få tak i en advokat med bevilgning på mekling eller ring familievernkontoret(er ofte minst venting hos advokat) da trenger su også bare et vitne på papirene. Du må ha meklingsattest for å kunne søke om OS, og evt en underskrift på samlivsbrudd om dere bare er samboere. Gå på sosialkontoret å spør om hjelp nå i begynnelsen, de stiller opp. Men gå også på trygdekontoret å få en time der, de hjelper også.... Lykke til Hilsen en som nettopp har vært der
Mamma+2 Skrevet 16. mars 2008 #4 Skrevet 16. mars 2008 Dette er ikke noen lett prosess...men man må gjennom det.... Ring Fam.vernkontoret for time til megling...man må ha dette i orden før man kan søke om Os ( gjelder nå både for gifte og samboere)Få tak i sperasjonspapirer få desse underskrevet og sendt inn. Og adresse endring...det er vell dette som kommer i første omgang. Vi hadde kun en meglingstime ang samvær....men det gikk så raskt i og med at vi var enig ang samvær. Vi gikk for "vanlig" samvær....selv om det har vist seg i ettertid at eksmannen ikke følger det opp! Er veldig greit å tenke gjennom hva man selv føler er det mest riktige...slik at dere er forberedt på dette til megling. Ang hvordan fortelle dette til ungene så er det nok ingen oppskrift...kommer ann på alderen til barna hvor modne de er... her var ikke sønnen mer enn 4 år....så vi fortalte nok ikke så mye...bare at pappa ikke skulle bo med oss. Men han var/ er så knyttet til meg og jeg tok det veldig tungt så var ikke til å unngå at han opplevde at jeg var lei meg og gråt...så fikk en periode der han gråt om kvelden og ville at faren skulle komme hjem( noe som overrasket meg da han ikke var vant til at faren var så mye hjemme). Men det er som unger sier de godtar fort situasjonen.....det eneste jeg merker fortsatt er at jeg må vere veldig forsiktig ovenfor eksmannen min når sønnen er der....for han er supergod på å forstå- oppfatte om det ikke er bra stemning mellom oss...enda det er 3 år siden nå... Håper det ordner seg til det beste! Her var skilsmissen knalltøff pga utroskap og at forholdet mellom oss ble vanskelig....men nå i ettertid er jeg glad det ble slik( selv om jeg enda er bitter på han for utroskapen) Jeg har det MYE bedre uten han...selv om jeg er singel enda. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå