prekæs Skrevet 16. mars 2008 #1 Skrevet 16. mars 2008 Selvfølgelig gjør det det. Hvorfor ikke liksom? Så kan det jo diskuteres hva slags mat man skal kose seg med. Men god mat og drikke er viktig for kosen.
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #2 Skrevet 16. mars 2008 Hvorfor er god mat og drikke viktig for kosen? Helt ærlig trenger jeg verken å drikke noen god drikke - jeg drikker bare vann uansett, og det er det beste. Og ikke trenger jeg å stappe i meg verken godteri eller knekkebrød med agurk for å føle at jeg koser meg.
prekæs Skrevet 16. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2008 Mat skal smake godt og være tilpasset høytider bl.a. Ingen jul uten ribbe og påske uten lammestek. Sånn er det med den saken. Og kom ikke her å si du foretrekker klibrød og vann på julaften. Da juger du;) Og ja, påskeegg meg slikkerier.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #4 Skrevet 16. mars 2008 Det finst dei som påstår at om ein lærer barn at mat og kos høyrer sammen, så kan det vere medvirkande til overvekt...... At ungane ikkje klarer å kose seg uten mat... Veit ikkje heilt kor mykje det stemmer, men.... Her har vi kos også uten mat, f eks leser bok, eller berre ligg og kosar på sofaen:)
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #5 Skrevet 16. mars 2008 Nja, jeg spiser ikke kjøtt, og jeg spiser virkelig ikke noe spesielt på juleaften fordi jeg ikke liker det som blir servert.... Jeg har ingen mat tradisjoner knyttet til noe i det hele tatt. Påskeegg har jeg heller aldri fått, så jeg er helt uenig.
prekæs Skrevet 16. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. mars 2008 Vel. Mener å ha lest et sted at franske kvinner er de slankeste i Europa. Og de har, mildt sagt fantastisk mat å fråtse i... men det er klart...sjelden man ser en fransk kvinne spise fastfood etc på gata. Tror de koser seg til måltidene, det virker slik på de jeg har sett og da er det enklere å la være å spise når man ikke trenger det.
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #7 Skrevet 16. mars 2008 Kan ha mye med å gjøre at måltider i Frankrike er veldig "hellig". Man bruker mye tid på å spise - ofte i Norge f.eks slenger folk maten i seg i all hui og hast. Uansett viser undersøkelser at i 2003 var 11% av franskmennene overvektig. I forhold til mange andre land relativt lav, men stadig økende.
danieI Skrevet 16. mars 2008 #8 Skrevet 16. mars 2008 mat og kos er 2 greier som hører sammen jeg er veldig gla i god mat, og det å lage god mat er kos hvis man har noen å lage den sammen med, eller dele den med vi samles jo rundt måltider ofte, det er sosialt og hyggelig. møck.....jeg er sulten!!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #9 Skrevet 16. mars 2008 Syns ikke du siklerotte har rett til å uttale deg om hvorvidt mat og kos hører sammen... Du liker jo ingenting! Forøvrig er jeg enig i at mat og kos i stor grad hører sammen. Det har jeg alltid ment, det var først etter jeg begynte å være på dib at jeg fikk følelsen av at det liksom skulle være galt å kose seg med mat. de som mener at det er feil må jo være de som mener kosemat må være fettdryppende og feil. Dessuten tror jeg at den innstillingen om at det er syndig å bruke mat som kos er "farligere" enn å kose seg med maten... Har dere ikke hørt om matglede?? Stakkars folk...
KaMa Skrevet 16. mars 2008 #10 Skrevet 16. mars 2008 Alle som noensinne har kost seg, vil kose seg, har tenkt på å kose seg osv har vel rett til å uttale seg. Kanskje en som har et annet matfokus definitivt burde uttale seg. Greit nok at det er sånn for dere og ørten andre, men personlig så ønsker jeg å lære bort kos uten mat. Det går selvsagt an å kose seg med maten, men ikke at mat skal være en nødvendig ingrediens for å kose seg.
prekæs Skrevet 16. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. mars 2008 Der er vi enige. Kosemat trenger ikke være fettdryppende og kvalm. Egentlig er det godt med en brødskive med makrell i tomat og et glass melk. Dvs alt til sin tid. Jeg er overbevist om at de som spiser klikjeks og annen drittmat:) for å virke sunne, enklere dytter i seg annen drittmat, full av både sukker og fett. Egentlig ikke noe rart i det hele tatt at diverse klikjeksslankere sprekker med en sjokolade. Hadde de spist mat som smaker godt, bare i mindre posjoner hadde det helt sikkert vært enklere å holde seg unna sjokolade til lunsj.
danieI Skrevet 16. mars 2008 #12 Skrevet 16. mars 2008 jeg er enig i at man må klare å kose seg uten å putte noe i munnen men jeg syns helt klart at man bør kose seg med mat, jeg spiser ikke bare fordi jeg må, men fordi det smaker godt og er noe jeg er gla i å gjøre
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #13 Skrevet 16. mars 2008 Klart jeg har rett til å uttale meg om hvorvidt mat og kos hører sammen. At jeg ikke er typen som propper i meg alt jeg kommer over, fratar meg ikke retten til å ha meninger om mat. Når det gjelder denne saken er jeg veldig enig med KaMa. Kos behøver ikke å være synonymt med mat. Det ønsker jeg ikke at datteren min skal lære seg. Det går fint an å bruke lang tid på å spise og kose seg samtidig som man spiser. Men, jeg mener ikke at det ikke blir noen påske uten et egg fylt av godteri osv. Jeg koser meg på andre måter.
KaMa Skrevet 16. mars 2008 #14 Skrevet 16. mars 2008 Jeg har aldri smakt klikjeks, men jeg har vært hekta på speltkjeks o.l. Det jeg vet definitivt er at dersom man kutter ut sukker i kostholdet er det heller ikke noe savn, etter overraskende kort tid. Det har med vaner og omlegging av kostholdet å gjøre. Og som med f.eks røyking, så handler det om motivasjon til å gjøre en permanent forandring. Det finnes sikkert de som spiser klikjeks for å lette på en evt dårlig samvittighet, men det finnes også de som er vant til at sjokolade o.l. ikke er en del av kostholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå