Gå til innhold

Aktiv baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal fortelle litt om jenta mi på 9uker(imorgen).

de første 14 dagene etter at hun kom til, var hun sånn sot sovebaby som lå i vuggen sin å sov med hendene opp:) men så begynte det å forandre seg. hun gråter ikke eller noe, men hun er lys våken(MYE).

hun kan vokne klokka 6 på morgenen, holde det gående til hun sover mellom 13 og 16. så er hun oppe til 22. nytter ikke å prøve å legge henne. for da begynner hun å gråte. men neida hun skal heller sitte på fanget, eller skal vi si prøve å skli rundt på fanget,legger jeg henne opp mot skuldren min, begynner hun å hoppe opp og ned med beina..

det må skje noe rundt henne hele tiden virker det som. hun hater å sitte stille rett å slett. sjeldent det går ann å kose med henne. da hun får mat, så må stresser hun jo tilogmed da...trykker det i seg på en måte.

dette er min første, så må jo spør, skal hun være sånn?

da hun ligger på teppet på stua nå, driver hun jo å snur seg over på siden, som om hun prøver å finne en vei for å tippe over på magen. hun er jo for liten. hun er jo bare en baby jo.noen som har opplevd lignende?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter denne jeg!

Skrevet

Lille snuppa mi var omtrent på samme måte da hun var så gammel. Nå er hun 5 måneder og det går fremdeles i full fart! Virker som om hun sov seg opp et skikkelig lager de første ukene for så å bruke alt nå. Ganske artig å ha en baby som viser så tydelig at hun vil opp og frem. Vet ikke helt hvor normalt det er, men bruk energien hennes på å la henne utforske verden og bli sterkere. Så lenge hun kan ligge alene og leke er det jo ikke noe galt i at hun er aktiv :)

Skrevet

Godt å høre det er flere enn bare meg:)ja skulle tro hun bare ladet opp de første ukene ja:)

hehe..ja, jeg syns nå det er litt gøy:) ser andre sine på samme alder, de ligger å sover eller koser på fanget, men mi skal helst hoppe opp og ned:) så det er fortsatt full fart ja? var hun tidelig ute med ting?:)

Skrevet

Førstemann var sånn her i huset også. Da hun var et par måneder begynte hun å sove 8-10 timer i døgnet! Resten av tiden var hun lys våken, aktiv og nysgjerring. Det verste var at hun gjorde unna mesteparten av sovingen på dagtid så jeg holdt på å gå på veggen av søvmangel. Etter mye jobbing med det klarte vi å snu denne trenden ved 6 mnd alder. Da sov hun 12 timers natt, og kun 1/2 times lur på dagen. Hun var litt tidlig ute med det meste. Husker ikke når hun snudde seg, men hun krabbet da hun var 7 måneder og gikk når hun var 11 måneder. Husker jeg syntes det var litt slitsomt til tider med en så våken og aktiv baby, men syntes det var god hjelp i å gå laaaaange turer med vognen samt gå på babytreff med andre småbarnsmødre en gang i uken.

Skrevet

Ja har en sånn en og han er nå fire og har roet seg litt..

Han begynte å krabbe da han var 5 måneder, løp da han var 10 måneder, klarte å gå rolig da var han 18 måneder.

Han har trengt tid på å lære seg å sitte stille, lære å lese bok osv. (klarte å sitte stille i femten min da han var nesten 3 år)

Han har alltid trengt å få brent energi hvis ikke er han veldig vanskelig å ha med å gjøre.

Mitt råd vidre er sett klare sterke grenser (når den tid kommer) øv på å sitte stille å leke, la barnet få bevege seg så mye som det vil. Når hun blir eldre så er det ikke sikkert at hun klarer ting som "stille" barn klarer, men legg tilrette for for hennes personlighet.

Det å ha et aktivt barn har sine utfordringer, men man blir vandt til det..

Skrevet

Glemte å legge til at vi også slet med søvnproblemmer leeeeeenge, men heldigvis så går det over og man glememr fort...

Sov når tuppa sover!

En annen ting er at om noen måneder når babyen din krabber så ser de andre mødrene på sine babyer og lurer på hvofor den ikke krabber siden din osv..

Skrevet

takk for gode råd:)

ja, vi sliter med dette med søvn vi og. hun sover jo ikke stort. er jeg heldig,så er det 2 timer sammenhengende på dagtid, natt sover hun fra 23 til 06.00. ellers er det full rulle...

men er det sånn at hun faktisk begynner å snu seg rundt alt? eller er det tilfeldighet det jeg ser?

selv var jeg også sånn da jeg var liten. gikk da jeg var 9mnd.

så kansje det ligger noe der?:)

Skrevet

Det er fortsatt full fart, ja. Veldig moro, men begynner å bli slitsomt også. Tre uker gammel fant hun ut hvordan hun skulle komme seg fra magen til ryggen når hun ikke ville mer. Var umulig å få henne til å ligge på magen! Var vel tre måneder da hun snudde andre veien også. Hun har puttet smokken selv i munnen og sugd på tærne siden hun var 4 måneder. Nå driver hun og skyver seg bortover gulvet, både på magen og på ryggen. Har opplevd flere ganger at hun har flyttet seg flere meter bortover gulvet. Her er barnegrinda i flittig bruk! I tillegg begynner det å utvikle seg flere lyder. Det er jaffal mye moro her i huset om dagen ;) Nyt tida og vær glad for at energien kan brukes til noe nyttig!

Skrevet

Fullt mulig at hun allerede har funnet ut hvordan hun skal snu seg rundt. Kan også være tilfeldig, men jeg tror ikke det etter hva du har fortalt. Ligger nok veldig mye i genene. Eplet faller ikke langt fra stammen vettu ;)

Skrevet

Vi hadde en aktiv baby, nå har vi et veldig aktivt barn hehe :)

Tuppa vår var sånn som dere lille, veldig våken og interessert i alt helt fra hun var nyfødt nesten.

Hun hadde liksom aldri tid til å være baby, hastverk med å lære å snu seg, åle, krabbe, reise seg, gå osv.

Nå er hun plutselig 2 år og en villmann! Føl at jeg mistet mye av den babytiden som mange snakket om egentlig, så nestemann har jeg bestemt at skal være treg med ALT hehehe :)

Skrevet

mami: du fikk sagt det jeg tenker ja,føler jeg nesten går glipp av den babytiden:)hehe:)

da hun kom til verden(med hastesnitt), lå hun lys våken i 1 1\2time i armene på faren sin å tittet rundt seg med store øyne.

man skulle nesten tro hun ikke har tid til å sove:)

Skrevet

Tuppa vå har heldigvis sovet rimelig greit da, både lurer om dagen og hele natten.

Men husker sj var helt sjokka når vi kom på 5 mnds barselgruppe og tuppa gikk langs vegger og bord hehe, hun var jo knøtt liten så det så litt dumt ut også.

Skrevet

haha..vil tro det så rart ut ja:)

var selv veldig tidelig ute. så kansje hun har det etter meg:)

jaja...tiden vil vise:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...