Gå til innhold

sjokkert over holdninger enkelte stemødre har!

Anbefalte innlegg

Skrevet

så innom mine dine og våre barn..får vondt av alle stebarna.

Jeg syns at alle medlemmer av en familie er likeverdige om en er fars mors eller fellesbarn. uavhengig hvem en bor hos. at allle bør behandles rettferdig og at alle bør være med på ferie turer.

enkelte stemødre vasker ikke klærne til stebarna men gjør det til resten av familien..

har inntrykk av at steforeldre som bare har barn yngre enn stebarna ikke skjønner hvordan det er å være barn/tenåring. tror de syns de virker SÅ store fordi de selv har feks. en baby eller 4åring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg! Jeg er stemor og biomor selv, og barna min har også en stemor.

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

Tror jeg hadde følt meg litt utenfor hvis jeg måtte ha adskilt skittentøyskurv fra resten av familien fordi jeg ikke var stemors barn...

Skrevet

signerer ! er biomor og har vært stemor i mange år, virker som en del glemmer at det faktisk er barn det dreier seg om... både på de sidene og her inne- skremmende. Det er faktisk de voksne som må ta ansvar se ungenes behov, ikke motsatt, det er vi som har satt barna i stesituasjonen, ikke ungene oss som noen synes å tro. ..

Skrevet

Nå har jeg ikke lest de innleggene du sikter til, men kan det ha noe med hvordan mannen i forholdet oppfører seg? Hvis jeg hadde blitt sammen med en mann som hadde barn med en annen kvinne, og han var kjempelat og forventet at jeg som kvinne skulle ta ansvar for klesvask og matlaging til hans barn så hadde i hvertfall jeg satt meg på bakbeina.. Men nå ville jeg vel i utganspunktet ikke vært sammen med en sånn mann, da.

Skrevet

det var vel stedatteren som var lat, siden hun nekta å vaske sine egne klær. Jeg forstår godt at ungdommer blir trasse når stemora vasker hele husholdningens klær utenom jentas jeg. Hadde ikke hatt noe sterk trang til å hjelpe til hjemme da. Syns det er skammelig å oppføre seg sånn. Jenta kunne vel heller vasket HELE FAMILIENS klær en gang eller to i uka, istedenfor å ha egen skittentøyskurv og være "utenfor familien"?

Skrevet

jeg er mer skjokert over mennene en stemødrene. stemødre som har men som ikke gjør en dritt (noe som det virker som mange har) må bli gale. det er ikke fårstår er hvorfor de altid får problemen sine til og være pga biomor.

Skrevet

Skjønner veldig godt at denne jenten syns det er sårt jeg - at alle andre sine klær blr vasket, mens hun har egen skittentøys kurv og må vaske sine selv.. Men skjønner og at en på 15 bør kunne gjøre forskjellige ting i huset.. Ville satt meg ned med henne, snakket og laget litt husregler. Skrive ukeplan for hva hun skal gjøre de forskjellige dagene.. Hvs hun er hjemme før andre i huset kan hun sette på poteter f eks. Bor dem i gå avstand fra bhg kan jo hun dra innom bhg på tur hjem, hente han som er i bhg - så kommer mor i huset hjem litt før.. Rydde ut av oppvaskmaskinen, ta ut søpla, støvsuge gulvene på fredag når hun kommer hjem fra skolen, etc. Mye en på 15 kan gjøre.. Jeg hadde min faste oppgaver da jeg var på den alderen..

Skrevet

Reagerte på utsagnet hennes "hvorfor skal jeg inkludere jenta i familien når hun forskjellsbehandler meg og far?"

Selvfølgelig skal man inkludere en 15 år gammel jente, uansett!

Og hun har jo forskjellsbehandla jenta fra før av, når hun bare vasker sine egne ungers klær og jenta må ha egen skittentøyskurv fra resten av familien. Helt greit at hun skal gjøre oppgaver i hjemmet også, men å ekskludere en 15-åring på denne måten syns jeg er dårlig gjort.

Skrevet

Litt på sidelinja.....

Men hva i all verden er biomor? Har aldri hørt det før...

Skrevet

hehe biomor blir den "ordentlige moren" til barnet, altså mammaen. men på sånn "nye familer språk" så skriver man ofte biomor og stemor for og skilde de. og biofar og stefar ;-)

Skrevet

Biologisk mor=)

Skrevet

Ok, takk for svar:)

Biologisk mor, kunne kanskje tenkt ut det da...;)

Skrevet

hvorfor gjøre det så jævlig vanskelig? "stakkar 15åringen som må vaske klærne sine selv". Jeg har hatt egen skittentøyskurv siden jeg var 12 år, føler meg ikke utstøtt av familien av den grunn. Synes det er helt greit at en 15åring har ansvaret for sine egne klær.

Skrevet

Nå har jeg lest innlegget det ble siktet til her, og jeg synes på ingen måte det vitner om dårlig oppførsel mot denne jenta.

Det er ikke for mye forlangt at ei jente på 15 år vaskerer litt klær.

Synes kanskje heller folk kan prøve å sette seg inn i rollen som stemor. En rolle som jammen ikke er veldig lett.

Har forresten skrevet et innlegg om dette tidligere;

http://www.dinbaby.com/forum/thread/137145583

Skrevet

Men hvorfor må hun ha egen skittentøyskurv, istedenfor at hun kan vaske klær for hele familien noen ganger i uka?

Syns liksom det blir sånn "jeg vasker alle klærne men jeg gidder faen ikke ta i noe du har tatt på". og å si "hvorfor skal jeg inkludere jenta i familien når hun forskjellsbehandler meg og far"... Mener hun da at man skal ekskludere en 15-åring fordi denne jenta har litt tenåringsproblemer? Jeg har ikke stebarn, men har både stemor og stefar, så kan godt sette meg inn i jentas situasjon. KJipt å være "halvungen", og ihvertfall når man blir ekskludert (eller som stemoren sier det, ikke blir inkludert i familien)

Jeg tror jenta ville vært mye mer medvillig dersom hun hadde fått tatt del i familien. Tror det må være ekkelt for henne å bli "utestengt" sånn.

Skrevet

Jeg vet ikke alderen på de andre barna, men jeg mener det må være noe "forskjellsbehandling" i forhold til arbeidsoppgaver i en familie pga alder og modenhet.

Det er jo ogsp naturlig at stebarnet lett kan bruke flere og større tillagte oppgaver som forskjellsbehandlingsgrunnlag. At de kanskje på en måte "leter" etter ting å ta steforeldren på?

Det kan jo også være slik. Man vet jo hvordan tenåringer kan være ;o) Kua har jo også vært kalv :o)

Skrevet

Selvfølgelig skal hun ha sine plikter, og her skal det være forskjell på en 15-åring og et mindre barn.

Men jeg mener uansett at jeg hadde følt meg utenfor hvis min stemor sa til meg at jeg ikke fikk legge skittentøyet mitt på vaskerommet, fordi hun ikke ville vaske mine klær (bare resten av familiens). Hun kan da få legge klærne der, og så kan jenta vaske noen maskiner i uka med både hennes og resten av familiens klær=)

Syns også det er feil når en voksen sier at en tenåringsjente ikke fortjener å bli inkludert i familien, siden hun forskjellsbehandler stemor og biofar. Å være tenåring med steforeldre er ikke enkelt, og da bør ikke stemoren bli barnslig fordi jenta har problemer med å akseptere det at faren har fått seg ny kjæreste. Det er tross alt ikke jentas feil at foreldrene er skilt.

Skrevet

Enig i masse av det du skriver ja. Og jeg tror vi også er enige om at 15-åringen bør og skal også behandle sin stemor med respekt. det er klart vanskelig til tider å være tenåring, men de er også i en alder der man kan kreve av dem. Men her kommer jo også den biologiske foreldren inn. Det er mye dens jobb å stoppe respektløs behandling av steforeldren.

Det er sant at det ikke er tenåringens feil at foreldrene er skilt og at det er en ny person inni bildet. Men er man 15 år så er man såpass stor at man ikke har "rettigheter" som innebærer å ødelegge de voksnes samliv (ref. at mange barn gjør mye for å sabotere osv osv.) De skal jo også lære om respekt og hvordan man snakker og ikke snakker til andre mennesker :o)

I dette tilfellet tror jeg kanskje det med egen skittentøykurv ikke hadde med annet å gjøre enn at det bare ble sånn?

Skrevet

Egentlig en veldig god grunn til å holde ekstra på mannen. Så slipper mine barn å oppleve slikt som dette!

Skrevet

Jenta bor i kjelleren, derfor var det av praktiske årsaker enklere for henne å ha egen skittentøyskurv der, sånn jeg tolket det iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...