Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #1 Skrevet 15. mars 2008 ...jo, det gjør faktisk det noen ganger.. Barn kan være utrolig stygge med hverandre! Har man et forferdelig navn, er man født til å bli mobbeoffer! Sier ikke at alle barn skal hete kari og ola, men tenk dere nøye om før dere velger disse spesielle navnene! Man burde prøve å spørre seg om man selv ville hatt det navnet! Sånn som Carrera, det er jo et bilmerke! Nei, som sagt; tenk dere nøye om!!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 Carrera er et jentenavn som Porche har gitt akkurat den bilen...Fins jo en bil fra Lotus med navnet Elise...Du har jo også noe liknende hos Citroën med Xsara...Så her er det snakk om biler med jentenavn,ikke omvendt... Men du har rett i at navnet kan skjemme noen...
Endelig mor til 2 Skrevet 16. mars 2008 #4 Skrevet 16. mars 2008 Hvet du hva. jeg er heeelt uenig med deg. Jeg har en gutt med ett uvanlig navn, og di som henger seg opp i det er di voksne,gjærne litt gammelmodige bygdetullinger.hehe Nå til dags er det barn fra alle land i alle skoler bortsett fra noen inngrodde bygdeskoler kansje. Barn er vant til maasse foskjellige navn og tenker ikke over det, med mindre foreldrene sier noe, og hvet du hva barn blir mobba for absolutt alt, så tror ikke navnet har noenting og si gitt.
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #6 Skrevet 16. mars 2008 helt enig, vi er en gjeng på 6 søsken som alle har ganske snedige navn.. ingen av oss har noen gang blitt mobba, vi bor i by(skal sies vi er innbarka bygdinger helt til vi flytta hit for tre år siden) og folk er vant til forskjellige navn, og også fra forskjellige kulturer.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #7 Skrevet 16. mars 2008 nei, er egentlig ikke det 17:53.. Jeg er av den oppfattelsen at man skal ha navnet sitt hele livet, og det er ikke så forbanna kult å gå rundt å hete kurt-kåre-jonny, selv om naboen heter hakim, og ingen reagerer på det.. Man skal kunne presentere seg uten å bli flau.. Det er ikke uten grunn at mange med dobbeltnavn kun bruker det ene.. (inkl. meg selv her) Så jeg er egentlig enig med hi..
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Hvem er det som har rett til å si at navnet er stygt da? Så nå skal vi be de minoritetsspråklige om å bytte navn til kari og ola for vi mener at det er best? Tror neppe foreldre gir barnet sitt et navn de selv synes er stygt. Dessuten har det med holdninger å gjøre, så jeg er ikke enig med hi...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #9 Skrevet 17. mars 2008 ..eller Naomi Amy som var et forslag på skravle...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 Naomi Amy kommer nok til å bli et stødig norsk navn om ...tja, skal vi si om 20 år? Sammen med alle Kevin-Leander`ene Alle må da ikke hete Britt Inger, Ellen Marie, Berit Laila osv
Gjest Tallulah Bankhead Skrevet 17. mars 2008 #11 Skrevet 17. mars 2008 Jeg vet ikke engang om Naomi Amy er best når det blir uttalt med norsk eller engelsk uttale. Kanskje norsk? Naomiami. Ugh. Nejoumieimi er nok bedre. Men det er marginalt, gitt.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #12 Skrevet 17. mars 2008 det er jo barn av de som ikke aksepterer nyskapende navn som mobber de som ikke heter jens og hanne... man trenger ikke kalle barnet sitt kåre-bjarne-harald-leander nei, men man trenger likevel ikke mobbe de pga dette navnet..
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #13 Skrevet 17. mars 2008 Hva syns dere om etternavnet Bongom da? Syns så synd på den stakkars nabogutten som heter det.. Skule ikke vært lov å hatt det navnet. Særiøst. Slemme foreldre.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #14 Skrevet 17. mars 2008 Klart man ikke trenger å mobbe pga navnet, tviler på at noen her ville godta at barna våre mobbet noen. Men når man velger å kalle barna navn man lett kan lage parodier på eller f.eks harry-cato, så er det ikke vanskelig for en 12 åring å slenge ut at "cato er harry" osv.. Jeg ville heller ikke kalt barna mine for urnorske navn som bente og knut, men jeg ville heller ikke døpt barnet mitt Mercedes Carrera o.l Selv om det er vi som skal like våre barns navn, så må vi jo være litt realistiske her!!! Det finnes nok av flotte navn å ta av, så jeg ville aldri døpt barnet mitt for noe som gjør at h*n er dømt til å bli mobbet! Men det er min mening, dere må jo få lov til å kalle barnet Eskil-Harder om dere ønsker det.....
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #15 Skrevet 18. mars 2008 En ting er jo sikkert og det er at folk døper ungene sine det de vil uansett. Og greit er egentlig det, ellers ville ikke vi hatt noe å irritere oss over. Maud Angelica du liksom.
Lillemus&mamma'n Skrevet 18. mars 2008 #16 Skrevet 18. mars 2008 Det er jo forskjell på "teite" fornavn og 3-4 fornavn... Det er faktisk slik at veldig mange av de barna som ender opp i "systemet" (barnevern, psykiatri osv) har 3- 4 navn, ofte dreier det seg omn foreldre som ikke klarer å avgjøre hva de skal kalle barnet sitt. Det er jo noe annet enn at foreldre velger et navn som andre subjektivt sett synes er stygt. Jeg jobber med ungdom selv, og ser jo at det er en tendens til at bestemte navn går igjen blant dem som stadig havner i trøbbel, navn gjenspeiler jo ofte dem som har gitt det...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #17 Skrevet 18. mars 2008 Så de barna som får 3-4 navn er de som mest sannsynlig kommer til å besøke deg på kontoret etterhvert?
Lillemus&mamma'n Skrevet 18. mars 2008 #18 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har ikke kontor : ) Jobber med all slags ungdom hver dag (ungdomsskolelærer), og noen av dem er jo mindre heldige med livssituasjonen sin, og de med 3-4 navn er overrepresentert der. Pluss et par andre "belastede" navn som jeg vet at jeg ikke kommer til å bruke på mitt eget barn.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #19 Skrevet 18. mars 2008 Stryk kontor da Men si meg en ting. Vil det da si at du mener at de foreldre som gir barna sine 3-4 navn, eller bruker de navna du mener er "belasta" - gir barna dårligere utgangspunkt i fremtiden enn de som får "vanlige" navn?
Lillemus&mamma'n Skrevet 18. mars 2008 #20 Skrevet 18. mars 2008 Nei, det vil jeg ikke si. Jeg vil heller si at det navnet du gir barnet ditt forteller mye om hva slags person du er, og i mange tilfeller er det de litt mindre ressurssterke (ikke økonomisk sett) foreldrene som gir barna sine det jeg kaller "belasta" navn. Det er selvfølgelig hederlige unntak her som alle andre steder. At barnet heter Kim Robin/Adeleide Desiree er ingen garanti for at han/hun havner i trøbbel, på samme måte som Oda og Jens ikke er garantert en trygg og lysende fremtid som produktive samfunnsborgere ; )
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #21 Skrevet 18. mars 2008 Jeg kan godt si meg enig i det at de navn vi som foreldre velger å gi til barna sier noe om oss. Og takk for utfyllende svar Vi får nesten håpe Oda og Jens klarer seg, og at du slipper å hilse på Adeleide Desiree i fremtiden
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #22 Skrevet 18. mars 2008 Ser hvor barna får ideen om å mobbe i fra. Voksne som henger seg opp i hva andre kaller barna sine.
puse 08 Skrevet 18. mars 2008 #23 Skrevet 18. mars 2008 Jeg heter noe som folk flest ikke heter, min mor leste en bok om en som het det og syntes at det var jo så fint! Er visst et vanlig navn på Færøyene men svært få i Norge ha det. Har aldri blit mobbet for det, men det er ikke morsomt å alltid måtte gjenta det flere ganger hver gang man presenterer seg, og oftest ende opp med å stave det likevel. Dette var spesielt lite morsomt i tenårene da det i perioder er viktig å ikke skille seg uten for annet enn det man ønsker selv. Mener ikke at alle skal hete det samme, men det kan være en fordel å bruke navn som ikke er helt ukjente!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå