Lykkeliten123 Skrevet 15. mars 2008 #1 Skrevet 15. mars 2008 Tenker på opphold på fødeloftet, regelen er 2 døgn for førstegangsfødende og 1 døgn for de som har født før tror jeg. Men er det sånn å forstå at dersom det er over 7 år siden regnes man som førstegangs igjen? Får man da to døgn på fødeloftet også?? *Optimisten, hehe*
enik<3M06&L08<3 Skrevet 15. mars 2008 #2 Skrevet 15. mars 2008 førstegangs er jo når du ikke har født før i det hele tatt!
LeneTherese Skrevet 15. mars 2008 #3 Skrevet 15. mars 2008 Var det et seriøst spørsmål? nesten like dumt som å spørre om man blir jomfu igjen hvis man ikke har hatt sex på en stund.... (det blir man da ikke, hvis du lurte på det og...)
Zikosu og William Skrevet 15. mars 2008 #4 Skrevet 15. mars 2008 førstegangs er førstegangs uansett... om det så hadde vært 15år siden sist vil det fortsatt være den andre... unnskyld å måtte si det,men det var forsåvidt et dumt spørsmål...
Secret har sommerfugl i magen Skrevet 15. mars 2008 #5 Skrevet 15. mars 2008 Man blir regnet som førstegangs igjen etter et visst anntall år ja, men hvor mange husker jeg ikke i farten. Vet ikke om det betyr at man får ligge lenger heller
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 16. mars 2008 #6 Skrevet 16. mars 2008 Har allti hørt at man regnes som førstegangsfødende hvis det går ett visst antall år.. (trodde det var seks eller syv år?) Men vet ikke hvordan teller med tanke på hvor lenge du får være på ett fødeloft.
zethaline Skrevet 16. mars 2008 #7 Skrevet 16. mars 2008 jaja,det var no noen dumme svar her også... For etter 7 år regnes man som førstegangs fødende igjen,om man så har født 11 unger fra før. Det sies at kroppen bruker ca 7 år på å komme tilbake der den var i utgangspunktet,før man ble gravid!!!! Litt greit å vite hva man snakker om,før man svarer ;-)))
temine Skrevet 16. mars 2008 #8 Skrevet 16. mars 2008 Overbevist om at det er 7 år jeg og. Har nemlig en venninne med en sønn på 8 som nå skal ha sitt andre barn. Hun blir regnet som førstegangsfødende av sin jordmor i alle fall.
Joikaboll@ Skrevet 16. mars 2008 #9 Skrevet 16. mars 2008 Er 7 år ja. Har 6 år mellom nr 2 og 3 og fikk da beskjed om at jeg manglet et år :-)
Tante Bassa Skrevet 16. mars 2008 #10 Skrevet 16. mars 2008 Tror det er litt forskjellig praksis på akkurat det der. Det blir 17 år mellom min yngste datter og babyen som kommer i juni. Jeg blir ikke regnet som førstegangsfødende igjen.....
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 16. mars 2008 #11 Skrevet 16. mars 2008 Du er bare førstegangs en gang. Før tror jeg de regnet 7 år,men nå er du bare førstegang fødene en gang også i sammenheng med fødelofte. Da jeg fikk gutten min var det 17 år siden jeg hadde født,men ble beregnet som andre gangs både hos jm jeg gikk til lege,fødeavdeling og fødeloft. Har en spesielle behov,blir en ikke kastet på hode ut av fødelofte heller.
Dramatica Skrevet 16. mars 2008 #12 Skrevet 16. mars 2008 Men hva når man har tatt ks? Eller vært i fødsel og måtte ta heste-snitt? Man har jo lissom ikke født da?
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #13 Skrevet 16. mars 2008 Gammel myte, i følge min jordmor. Man har vert igjennom det før. Man glemmer jo ikke fødselen sin. Man vet mer hva det går , har ammet og erfaring med barnestell. Det er jo derfor førstegangs får et døgn ekstra: de er ferskinger og trenger ofte litt ekstra hjelp kontra en som har gjort det før.
Zikosu og William Skrevet 16. mars 2008 #14 Skrevet 16. mars 2008 kanskje de ser det an litt...feks hvis det er så lenge siden sist og de har bra med kapasitet at du kan få være lenger?? greit nok at de kanskje mener du trenger oppfriskning og litt mer oppfølgning enn en som fødte for 2-3år siden,men man kan jo logisk sett aldri anses som FØRSTEgangs igjen...
2hærligegutter Skrevet 16. mars 2008 #15 Skrevet 16. mars 2008 dette har mer med fødselen å regne, hvordan kroppen reagerer med modning og rier osv. Tror ikke det har noe med opphold på sykehuset å gjøre. Fungerer ikke ting som amming ell. noe annet blir man jo ikke bare sendt hjem heller. Det er 7 år etter en vaginalfødsel at man regnes som førstegangs FØDENDE. Jeg er og det siden jeg hadde KS sist og ikke har hatt rier.
*Lissi* Skrevet 16. mars 2008 #16 Skrevet 16. mars 2008 Man blir IKKE regnet som førstegangsfødende etter 7 år. Hadde jeg også hørt nemlig, men ble blankt avvist av legene og flere jm jeg snakket med. (da jeg ventet mitt tredje barn)
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #17 Skrevet 16. mars 2008 Min jordmor og fødselslege sier at det er bare tull at man regnes som førstegangsfødende igjen etter x-antall år.....har du født så husker kroppen det uansett hvor lang tid det er siden sist. Det er 9 år siden jeg fødte sist, men jeg regnes ikke som førstegangsfødende av den grunn
Joikaboll@ Skrevet 16. mars 2008 #18 Skrevet 16. mars 2008 Det jeg alltid har hørt er at det tar kroppen 7 år å komme tilbake til seg selv etter en fødsel. Selvsagt husker kroppen at den har født tidligere om det er 1 eller 20 år siden sist. Så sånt sett er en jo førstegangs kun en gang.
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 16. mars 2008 #19 Skrevet 16. mars 2008 Jeg hadde 15 ÅR mellom nr 1 og nr 2. Ble IKKE regnet som førstegangsfødende selv om det var gått mange år siden sisit. En annen ting er at jeg FØLTE meg som en førstegangs. ALT var jo annerledes fra første til 2. Tenker da på bl.a at man hadde barna sovende på barnestue, og fikk de inn til oss for amming når de var sultne. Stort sett var det barnepleiere som tok seg av babyene de første døgnene. Dette er "bare" 20 år siden. Jeg var da inne i 7 døgn. Etterhvert fikk vi da prøve selv. Med nr 2, som er født i 2002 var han inne hos meg hele døgnet, bortsett fra 1 natt hvor jeg følte behov for å sove etter 1 døgns våking. Fikk være på barsel/føden i 5 døgn. Med siste, som nå er 8 mnd var jeg på barsel/fødeavd i 3 døgn for jeg ble "jaget" hjem...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå