Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #1 Skrevet 15. mars 2008 Venter en gutt med åpen leppe/ gane spalte. Noen med erfaringer som vil dele de med meg?
Kanutten:-) mamma til 2 Skrevet 15. mars 2008 #2 Skrevet 15. mars 2008 Venter selv en gutt med spalte..oppdaget dette på UL i uke 19, og har blitt fulgt opp av Spalte-teamet på Riksen. Så langt vet vi det er høyresidig leppe og kjeve-spalte. Om det er opp i ganen, kan vi ikke vite før lillemann har blitt født. Føler vi har fått en kjempebra oppfølging hele veien, og har hatt god tid til å bearbeide og sette oss inn i hva det vil si å få et barn m spalte. Har du meldt deg inn i foreningen for spalter? www.lgs.no Masse nyttig info om alt fra operasjoner, mating etc etc, og ikke minst mange bilder av barn med forskjellige spalter. Når fant dere det ut, og hvordan går det?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #3 Skrevet 19. mars 2008 jeg har ingen erfaring da..men har ei venninne som har fått du gutter med leppe og gane spalte. Blir litt operasjoner da..3mnd og 1 år i første omg. Gått bra med hennes to gutter. Kunne ikke amme da, men ga erstatinig på spesialflaske..trur faktisk hun pumpet seg de første mnd så de fikk morsmelk (disse er ikke tvillinger) Eldstegutten han hadde det ikke..er de 2 minste som fikk det. Med nr 1 visste hun det ikke før ungen var ute..så hun fikk jo litt sjokk siden hun ikke var forbredt..med han andre så fikk hun vite det på UL i og med de så nøye etter siden hun hadde en fra før med det. MEN jeg har sett de begge før de ble opererte og synes det var utrolig søte..og de blir jo helt "fine" etter de har fått operert også. Utrolig flink med sånt idag..
NormaJean Skrevet 19. mars 2008 #4 Skrevet 19. mars 2008 det er mange mødre som greier å amme barn med leppe spalte, blir vanskeligere med ganespalte, men har vært borti mange som får det til. men det finnes mange gode flasker man bruker til mating. Habermann flasken og Grieg flasken er to favoritter. Selv vil vel jeg anbefaler habermann. men sjekk med lgs.no, masse gode råd der. hvis du ønsker å gi morsmelk så har du rett på økonomisk støtte til brystpumpe av NAV. Du kan få en erklæring av spalte teamet etter fødsel. Du får også en bekreftelse på at barnet ditt skal ha prioritet til barnehageplass grunnet språkutvikling, det er jo ikke så dumt;) Du vil bli innkalt til dagskurs rett etter fødsel hvor du, mannen din og ungen blir med. der får dere all info dere skulle trenge og kirurgen får vurdert bebbisen din:) Spalte teamet på Riksen har telefon tid til foreldre på Onsdager mellom 12-14, tlf 23070605. Du kan spørre om hva som helst, lurt å skrive ned det du lurer på først, så slipper du å glemme noe viktig.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå