Gå til innhold

noen som har hatt barn med lyskebrokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini ble sendt på sykehuset i går med akutt lyskebrokk, men ble sendt hjem igjen fordi den gikk tilbake av seg selv. Vi ville få brev om dato til operasjon. Lurer på om dette kan komme igjen snart? Går å tenker en del på dette, vil ikke se at mini har d så vondt.

Noe spes vi kan gjøre for å forebygge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har kunnskap om dette?

Skrevet

Du ser jo om det skjer igjen. Det er lite du kan gjere for å forebygge, det er vel derfor ein anbefalar operasjon. Om du ser hevelse, kan du prøve å trykke forsiktig på det for å sjå om det går tilbake:)

Ellers; ring legen om det blir gale igjen, Det kan då vurderast om han må ha operasjon med ein gang.

Skrevet

Ja hadde jo håpa på at de kom til å operere han i natt, og blitt ferdig med det. Var så fælt å se han ha det så vondt..

Skrevet

Tusen takk for det Riga+snulla&vesla:O)

Skrevet

Uff...stakkars dere! Vi har vært igjennom akkurat det samme....Har en sønn på litt over 4 mnd. Han ble akutt-operert for lyskebrokk 5 uker gammel. Brokken ble oppdaget et par uker før operasjon, men siden han var så liten ville de drøye operasjon lengst mulig,pga narkosen.

Det er viktig å følge godt med. Selv om brokken går tilbake nå, kan dette fort endre seg. Ikke like lett å avgjøre når ungen skriker pga smerter, eller når man skal dra på legevakta.

Mye skrik kan også skape ekstra press nå brokken, noe som gjør at den kan "sprette" ut igjen. Det er ikke lett å sitte hjemme og "vente" på operasjon..

Skrevet

Dei hadde gjort det om der var tarmar i klem og det ikkje gjekk tilbake. No får dokke jo time til å operere, så det går nok bra:)

Skrevet

Ønsker dere masse lykke til!:) Det går nok kjempefint!:)

Skrevet

Takk for svar.. Ja det er liksom det å bare gå å vente, være redd for at den kommer tilbake osv.

Når dere måtte vente et par uker på operasjon gikk den tilbake og kom fram igjen eller var det kun den ene gangen?

Skrevet

Skjønner godt hvordan det er. Kjenner meg igjen..

Når vi fikk operasjon var det pga av at den ble såpass akutt at de måtte ta den. Vi hadde ikke fått noe operasjonsdato. Aller helst vil de vente til etter 3 mnd. Brokken var ute daglig... I begynnelsen kunne vi klemme den forsiktig inn, men den gikk som regel rett ut igjen. Du har sikkert fått beskjed om det på sykehuset, men vær obs på blålig farge og hvis den kjennes litt "sprengt". Synes det var vanskelig å sitte hjemme og skulle vurdere brokken hele tida.. Vår var en del plaget pga brokken i tillegg

Skrevet

Hvor gammel er forresten Rasmus? Er brokket stort?

Skrevet

Den kom jo frem i går, og han hadde veldige smerter, men gikk inn på vei til sykehuset.Mini kastet også opp en del. Når legen skulle se på så var det jo ingen brokk. Heller ikke kommet ut idag.

Vi fikk ikke vite så mye på sykehuset utenom at d ikke var farlig. Tenkte oss ein tur til legen på mandag for å høre litt om dette. Vet jo ingenting.. Gutten har virka helt normal idag, men så har vi planlagt påsketur, så er i tvil om vi skal reise pga det er hytte på fjellet et stykke unna sykehus

Skrevet

Han er faktisk 1 år idag. Brokket var ganske stort ja..

Skrevet

Stakkars dere og stakkars Rasmus da!!

Vår fikk lyskebrokk da han var 6 uker gml. Akutt på sykehuset, og sendt hjem fordi det gikk tilbake av seg selv. Nytt brokk noen dager senere og da ble det bestemt dato for operasjon en uke etter. Det gikk fint frem til operasjonen heldigvis, men vi bar ham hele tiden (jeg tuller ikke, ett døgn hadde jeg han på meg i 22 timer i ett strekk).

Jeg var hysterisk da, men de fortalte at brokket kan komme frem ved trykk, og når de skriker oppstår det trykk, så da bar vi:) Og sov med ham oppå meg. Jeg lå på ryggen med puter bygget oppunder armene og han på brystet mitt... Godt han bare veide 4,3 kilo på den tiden:)

Men etter operasjonen fikk vi en ny gutt altså! Han hadde tydelig hatt mye vondt stakkars:(

Skrevet

off stakkar han da..Håper og krysser fingre for at dette skal gå bra fram til en operasjon som jeg håper ikke tar sånn alt for lang tid..

Skrevet

Jeg må bare svare på dette også. Ville ikke reist. Det er viktig å få brokket tilbake igjen, dere kan gjøre det selv også, men hvis dere ikke får det til må han til sykehus innen rimelig tid for det kan gå kolbrand i tarmen og det er farlig. Men da må det gå ca 8 timer mener jeg å huske, uansett ikke verdt å ta sjansen kanskej?

Skrevet

Brokket er gått inn igjen, det gikk tilbake på vei til sykehuset... Så nå er han jo helt fin ser ingen bul

Skrevet

Gratulerer med dagen til Rasmus!:)

Har han gått med det så lenge som et år uten at det har gått ut? Har dere ikke visst at han har brokk? Høres jo ut som har noe vondt. Men det er jo bra hvis det ikke er ute hele tida. Brokket på vår gutt var ute hele tida.

Ikke helt enig i sykehuset hvis de sier det ikke er farlig. Det er jo en grunn til at mange må akutt-opereres. Men utrolig dumt hvis du føler dere ikke får god nok informasjon. Ta han til legevakta neste gang brokket er ute...slik at de ser hvor stort det er.

Skjønner du er bekymra! Vet ikke hva jeg hadde gjort i forbindelse med ferie. Det går jo an å reise ned hvis dere merker forverring..

Skrevet

Jeg ville selv ikke dratt på hyttetur med en liten en med brokk som kan poppe ut igjen når som helst. Det kan komme i klem og det er ikke så lett å få det inn igjen selv og da må man til lege/sykehus ganske så kjapt.

Minsten vår måtte akutt til sykehuset for å operere han for lyskebrokk da han akurat var fyllt 1 år like før jul for godt og el et år siden. Brokket hadde vært litt ut og inn i tiden før, men en dag ville det ikke gå inn igjen og når vi kom utpå kvelden skrek han hjerteskjærende og ustoppelig.

Vi ringte legevakten og det bar til sykehus med legebåt og ambulansefly. I båten fikk legen etter mye jobb dyttet brokket inn, men det kom straks ut igjen. Gutten sovnet etterhvert av utmattelse og smertestillende og da vi kom til sykehuset greide en ny lege å få brokket inn igjen etter en ny runde med store smerter for gutten.

Denne gangen ble det så lagt en trykkbandasje over slik at det holdt seg inne og derfor ble vi til observasjon over helgen slik at de var sikre på at tarmen ikke hadde tatt skade før de opererte han + at det da kom mer vante leger på vakt som var flinkere med operasjoner på så små barn.

Han ble operert og alt gikk fint og han har ikke hatt noen problemer med dette i ettertid.

Det som er den store faren ved brokk er at den delen av tarmen som er ute kan miste blodtilførselen og derfor bli ødelagt om den ikke kommer inn igjen slik at blodtilførselen blir gjenopprettet. I verste fall risikerer man at en del av tarmen må fjernes, noe som selvfølgelig er et alvorlig inngrep, spesielt på små barn.

Skrevet

Skjønner forresten ikke hvorfor de vil avvente operasjon når han er såpass gammel som han.. Brokk er en rutine-operasjon, som er et relativt kjapt inngrep. I vårt tilfelle ville de avvente pga at han var så liten, og at de ikke hadde erfaring med narkose til så små barn på sykehuset her jeg bor. Vi måtte inn til rikshospitalet.

Ville tatt han til legevakta så snart brokket viser seg igjen. Vær klar og tydelig på at han er plaget av det.

Skrevet

Han var vært frisk og rask helt frem til i går.. Vi tok han til legevakten og han oppdaga en stor kul, ble sendt på sykehus for å operere høyst sannsynlig.

Når vi kom til sykehus var brokket gått tilbake og han har vært helt i form hele dag uten at brokket er kommet ut..

Skrevet

Så dumt at han ikke ble operert der og da... Det kan jo endre seg fort. Dumt at han skal plages mer enn nødvendig. Men det er jo bra at han i perioder virker i grei form. Han vil nok skrike en del hvis han får vondt.

I vårt tillfelle var brokket ganske stort, både tykk og blindtarm var ute.

Uff, ikke noe gøy å bekymre seg for de små!

Skrevet

Ja det var veldig dumt at han ikke fikk operasjon der og da. Nei å bekymre seg er ikke noe kjekkt. Får håpe legen min kan roe meg litt ned for er litt hysterisk kjenner jeg. Er så livredd for at den skal poppe ut.. Får håpe hun kan få litt fortgang på en operasjon når jeg forteller hvordan jeg har det, og hvor utrolig vondt han hadde det.

Kasta din opp??

Skrevet

Vet hvordan du har det.... Min kastet faktisk opp en del ja. Mange ganger...Han hadde også mye plager i forbindelse med avføring og luft i magen. Da ble det litt skriking. Selv om den popper ut igjen, så trenger det ikke bety at det er akutt altså, så fremt du kan klemme den tilbake og det ikke er farge,samt at han er i fin form. Sier det bare for å berolige deg:) Men ikke nøl med å dra til legen dersom du er i tvil. Det er vanskelig å vurdere selv. Vi hadde litt blanda følelser med helsevesenet når dette sto på. Ingen grunn til å vente med operasjon dersom han har vondt.

Bare press litt ekstra på når du er hos legen neste gang. Ok å smøre litt tjukt på når det gjelder smerter, plager osv...:) Da får de fortgang i sakene.

Skrevet

Tusen takkfor fine svar:O) Jeg skal jammen smøre litt tjukkt på hos legen ja, vil få dette ut av verden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...