Gå til innhold

Hvor lite liv er lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i slutten av uke 29. Har kjent veldig masse liv den siste uken. Både når jeg går sitter, står og ligger. Har kjent både i går og i dag og, men hvor mye eller lite skal en kjenne?

Mener å ha lest at hvis du plutselig kjenner mindre liv enn du er vant med er det grunn til å ta kontakt med føden, eller?

Kjenner mest nå i dag når jeg legger meg flatt på rygg. Tok et glass sterk saft, og fikk to sterke spark. Men ellers er det bare små pekking der inne. Kjenner det i hånda, men er så vant til harde "skikkelige" spark at jeg blir litt engstelig.

Ser og kjenner at den beveger seg der inne, men har hengt meg opp i det jeg leste om at det kun er spark som teller i den tell trivsel greia. Stemmer det eller?

Ligger forresten mye på rygg både i senga og på sofaen nå for da kjenner jeg det bedre. Men ser på min side at hvis man ligger mye på ryggen så forhindrer det blodtilførselen fra eller til hovedpulsåra, slik at jeg kan besvime..? Men så lenge jeg ikke kjenner meg dårlig, vil heller ikke babyen ta skade av at jeg ligger på rygg?

Ble mye bekymringer dette, men blir jo helt stresset av dette at jeg nå skal kjenne spark hver dag og så og så mye.

Kjenner forresten best hvis jeg har hånda på bar mage. Er liksom så diffust hvis når jeg ikke kjenner. Da kjennes det ut som bobler og jeg blir usikker på om det faktisk er babyen eller bare luft. Tror kanskje jeg har morkaken foran som en pute. Legen sa det til meg da jeg var på en ul rundt uke 26 eller noe. Kan det være derfor jeg kjenner det så svakt?

Er det grunn til bekymring?

Noen som har noen andre råd her for å få litt respons der inne foruten sterk saft eller å trykke litt på magen? For synes ikke det gir slik full respons. Er det noen råd som er helt sikre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei..

det sies at fra uke 30 skal du kjenne 5 bevegelser i løpet av 20 minutter i løpet av dagen en gang.. det er tegn på at alt er bra med den lille.. det gjelder både store og små bevegelser.

du kan jo spørre jordmor nestegang du er hos henne for sikkerhetsskyld uansett..

merket selv mindre liv rundt uke 29-30..

barnet får mindre plass og du kjenner gjerne ikke de store bevegelsene som kraftige spark og lignende like godt lengre..

det er og lett å bli blind for bevegelsene.. du er vandt med at ting foregår der nede og registrer det ikke like lett..

angående at du ligger på rygg..

snakket med jordmoren min om det.. hun sa at du merket hvis det hindret blodtilførselen, du ville bli svimmel selv. Hun sa og at for å ligge så flatt på ryggen slik at det skjer må du nesten være rusa å ligge strekk på gulvet eller på en helt flat flate, så syns ikke du skal bekymre deg.

men du kan jo alltid forhøre deg med din egen lege/jordmor..

er ikke noen ekspert på noe av disse tingene..

lykke til uansett.. :)

Skrevet

Takk for svar.

Var beroligende å høre.

Har kjent mer liv i dag igjen forresten.

Sovner på sida om kvelden, men våkner ofte på ryggen med ei hånd på magen. Har ikke kjent meg svimmel eller noe, så håper at jeg blir det lenge før babyen blir det. Skal høre for sikkerhets skyld med jordmor neste gang jeg skal dit ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...