Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 15. mars 2008 #1 Skrevet 15. mars 2008 Jeg fikk beskjed av min lege om at jeg har for lavt stoffskifte og trenger behandling for dette. Ble tatt prøver siden jeg alt i uke 24-25 fikk hetetokter og at jeg av og til har litt hjertebank. Har lest litt inne på nettet og funnet ut at da skal FT4 være for lavt og at TSH forhøyet... Jeg har for lave verdier på FT4, men TSH ligger innenfor normalen... Noen her inne som har peiling på dette? Som har opplevd det samme? Takknemlig for svar!
Ned 20,4kg.. Skrevet 15. mars 2008 #2 Skrevet 15. mars 2008 Hei. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte så tidlig i graviditeten at jeg ikke engang visste at jeg var gravid på det tidspunktet. Da jeg fant ut at jeg var gravid stoppet legen behandlingen (med tabletter) pga han mente det kunne være graviditeten som spilte inn på svaret den gang. Jeg har også slitt med hetetokter og hjertebank siden uke 12, men min lege vil fortsatt vente for å se om det "bare" er graviditeten.. På disse FT4 og TSH kan jeg desverre ikke komme med noe svar...
Måånestråle Skrevet 15. mars 2008 #3 Skrevet 15. mars 2008 Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år, også når jeg ikke er gravid altså. Når dette ble oppdaget lå verdiene for FT4 innenfor normalen (dog litt lavt i skalaen), mens TSH var forhøyet. Jeg tror det er ganske individuelt hvilke verdier som er riktig for DEG, og det er derfor ganske vanlig å medisinere etter symptomer heller enn etter målte verdier. Håper du får god oppfølging av legen din Lykke til!
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 15. mars 2008 #4 Skrevet 15. mars 2008 Jøss Ingrid, virket på min lege som om det var viktig å få behandlet dette.... Er så mye forskjellige ute og går! Takk for svar begge to :-)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 15. mars 2008 #5 Skrevet 15. mars 2008 Hos meg så var også TSH forhøyet mens FT4 lå innenfor normalen da det ble oppdaget. Jeg skulle på utredning men så ble jeg gravid og ble satt på Levaxin med en gang. Det er viktig at TSH er innenfor normalen når man er gravid. Det som er problemet er at mange leger ikke har veldig mye peil på thyroideasykdommer. Det som spesialistene sier er at man skal settes på behandling selv om den ene verdien er normal sålenge man har symptomer som tilsier hypotyreose, altså trøtt, slapp med mer. Og er man gravid så skal TSH normaliseres.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 16. mars 2008 #6 Skrevet 16. mars 2008 Bare et lite spørsmål til... I dag hadde jeg så hjertebank at jeg trodde jeg skulle gå i bakken. Vanskelig å puste og snakke. Fikk litt panikk og måtte konsentrere meg om å puste ordentlig. Puppene, halsen og hode ristet litt så kraftig var det og svetten piplet... Min mann ble så bekymret at han mente vi skulle ringe legevakta, men jeg sa at det går over, noe det gjorde. MEN nå er jeg litt bekymret for at dette kan skje igjen når jeg er alene og kanskje det går skikkelig gærnt... Noen av dere som har opplevd det samme? Evt har dere hatt det etter at dere fikk medisiner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå