Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #1 Skrevet 15. mars 2008 Jeg er nysgjerrig på hvordan dere oppfatter oss som jobber mye og har såkalte "karrierer". For å få så ærlige svar som mulig velger jeg å være anonym, og det kan dere også være om dere vil. For å si litt om meg selv og familien vår: - vi er gift - vi har 2 barn, 3 og 5 år gamle - mann min jobber ca. 38 t/uke, har inntekt på ca. 400.000,- - jobber selv ca. 50 t/uke, har inntekt på ca. 600.000,- - jeg: 7 års utdannelse: master-grad + tilleggsutdannelse - vi bor i leilighet selv om vi har råd til hus - hushjelp som vasker bad og legger sammen tøy 4 t pr uke + tar full rengjøring av vinduer og hus 3-4 ganger per år - jeg er med hver av barna på 1 aktivitet hver ca 2 t/uke per barn, ellers kun hjemmekos/turer - trener ca. 4 ganger per uke, treffer annen familie og venner ca. 1 gang i uka, kanskje ca. 2-3 t/gang
Huldretuss Skrevet 15. mars 2008 #2 Skrevet 15. mars 2008 Lurer på når du er sammen med barna dine...
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #3 Skrevet 15. mars 2008 Hørtes ut som ei udugelig mor med en resurssvak mann!! For 600 000 i lønn, så er det en utrolig lav lønn i forhold til utdannelse og arbeidstid på 50 timer. Karrierekvinne er du nok ikke. hadde en hjelpepleier jobbet like mange timer pr.uke, så hadde faktisk lønna vært den samme:-) Jeg jobber bare 20 timer pr.uke og har det dobbelte av lønna di! Har kun 6 års utdannelse, men har valgt denne arbeidsformen for å ta meg av 4 unger, hus, matlaging, lekser, idrett og for å sitte her inne å krangle med dere mellom slagene her hjemme:-) Jeg kan så klart tjene mye mer hvis jeg vil, men prioriteringen er litt annerledes i min situasjon:-)
Anonymium Skrevet 15. mars 2008 #4 Skrevet 15. mars 2008 Støtter meg til Ypperten. For ei udugelig mor!
Darth Vader Skrevet 15. mars 2008 #5 Skrevet 15. mars 2008 For en gangs skyld er jeg enig med Yppert. Hvis du jobber 50 timer i uka så har du egentlig ikke så fryktelig god lønn i forhold til utdanning. Det tilsier vel ca 450 000 kroner i årslønn om du hadde hatt normalarbeidstid. Men hva jeg mener om deg som mor? Ingen verdens ting. Dere har funnet en ordning som fungerer for dere. Og det er fint.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #6 Skrevet 15. mars 2008 Mannen min tjener det samme som deg, UTEN utdannelse, og med mye mindre arbeidstid... og ja, jeg og lurer på når du er sammen med barna dine..
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #7 Skrevet 15. mars 2008 Hvis hr. yppert er lege, så tviler jeg ikke på at han tjener godt. Alle vet jo at leger ikke fortjener lønna si. I alle fall ikke mange som gjør det.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #9 Skrevet 15. mars 2008 Dene tråden omhandlet faktisk ikke meg tjukka:-) Det var ei udugelig mor på toppen her som svikter sine unger med å driver arbeidstunt å smykke seg med "karrieretittel":-) Jeg har vel ALDRI sagt at leger fortjener lønna si heller, tvert i mot:-)
Nykommeren Skrevet 15. mars 2008 #10 Skrevet 15. mars 2008 Spørsmålet til HI var hva vi tenker om kvinner som jobber mye. Hvorfor maser dere alle om lønnen? Det var ikke spørsmålet. Personlig tenker jeg ikke så mye over kvinner eller menn som jobber mye. Det må bli opp til enhver å velge hva som passer dem, når det gjelder arbeidsmengde og andre ting. At en kvinne eller mann jobber mye, betyr selvsagt ikke at vedkommende er en dårlig mor eller far. De fleste foreldrene jeg kjenner jobber ganske mye, men er strålende foreldre likevel. Jeg vet i grunnen om flere arbeidsledige / folk på trygd / folk som jobber deltid, som er langt dårligere foreldre enn mine "karriere-venner".
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #11 Skrevet 15. mars 2008 hør her din ferskis!!! du bør lære deg å lese spørsmålene før du blander deg inn i en diskusjon!!! Ikke rart at du sliter på hjemmebane med den tafatte holdningen din og leseproblemene du sliter med:)
Huldretuss Skrevet 15. mars 2008 #12 Skrevet 15. mars 2008 Det betyr vel noe at man jobber så mye at man ikke har tid til barna sine. Det hjelper ikke å være 15 min super mamma/pappa.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #13 Skrevet 15. mars 2008 HI - du vet vel på forhånd hva slags svar du får på et forum som dette? Alle går i strupen på deg fordi de er sjalu. 90 prosent her inne har null / ingen utdanning. Det er en grunn til at de har tid til å sitte her hele døgnet.
Huldretuss Skrevet 15. mars 2008 #14 Skrevet 15. mars 2008 Alle kvinner ønsker ikke å gjøre karriere søt deg. Synes mer synd på henne som velger bort barna sine for en jobb som ikke takker henne når hun blir ganmmel.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #15 Skrevet 15. mars 2008 det er ikke synd på henne. hun har gjort et valg -hun vil ha karriere OG barn, noe som er fullt mulig. da får hun alt det fantastiske arbeidslivet har å by på (som du ikke skjønner noe av, fordi du/ dere aldri har hatt en spennende jobb i hovedstaden eller utlandet) + får oppleve barnas oppvekst. barna får oppleve å ha en ressurssterk, smart og selvsikker mor i stedet for en taper-mor uten utdanning og karriere, som de ikke kan ha som forbilde. jeg synes synd på barn som vokser opp med feite, hjemmeværende / deltidsarbeidende mødre på bygda. dessverre ender de fleste opp med like tragiske liv som foreldrene, og motsatt: barn med velykkede, høyt utdannede foreldre, velger gjerne høy utdanning selv, og ender opp med gode jobber, gode lønninger og gode liv.
Huldretuss Skrevet 15. mars 2008 #16 Skrevet 15. mars 2008 Nå har jeg både høy utdannelse, og hatt jobb i hovedstaden, så du skyter skikkelig bomskudd. Min oppfatning er at det er de selvopptatt og uintelligente som på død og liv skal jobbe ræva av seg når de har små barn.
prekæs Skrevet 15. mars 2008 #17 Skrevet 15. mars 2008 Helt greit. Og ville vel foretrukket en mamma som var på jobb framfor en som satt hjemme og utdannet seg i såpeoperaer på dagtid... og klaget på mannen, som jobbet alfor mye og ikke hadde lyst til å ta sin del av dagens max to timers husarbeid daglig.
Huldretuss Skrevet 15. mars 2008 #18 Skrevet 15. mars 2008 Du er fjern du, hvis du tror alle hjemmeværende sitter hjemme og ser på tv!
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #19 Skrevet 15. mars 2008 Hi her er ei ubrukelig mor!!! ferdig med den saken:-)
prekæs Skrevet 15. mars 2008 #20 Skrevet 15. mars 2008 ...og du er fjern hvis du mener dette. Sitat:" Min oppfatning er at det er de selvopptatt og uintelligente som på død og liv skal jobbe ræva av seg når de har små barn." Har forresten ikke sagt at alle hjemmeværende sitter på ræva, men de har pene dager ja...hvis de ikke har tre barn på 3 år muligens.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #21 Skrevet 15. mars 2008 prekæs da:) det er lørdag vennen.... ro deg ned litt nå!!! blir så ampert her inne når du skal være enig med anonyme elendige mødre som velger jobb fremfor unger:-)
Huldretuss Skrevet 15. mars 2008 #22 Skrevet 15. mars 2008 Og ja, det mener jeg! Man er rimelig selvopptatt om man velger å jobbe ræve av seg når man har små barn! Den tiden er for kort til at det er verdt det! Og at livet hjemme med barn er som du tror, pene dager, så er barn mere komplekse enn som så!
prekæs Skrevet 15. mars 2008 #23 Skrevet 15. mars 2008 Stakkar. Tror vel muligens hi her burde be om å bli lagt ut på skravle. Ok. Jeg roer meg.
prekæs Skrevet 15. mars 2008 #24 Skrevet 15. mars 2008 Vel. Jeg snakker nå litt av erfaring her. Vil jo si det året jeg gikk hjemme i permisjon var et fint og behagelig år. Hvor jeg fikk tid til det meste som jeg ellers måtte ta på helger og i ferier. Med tre timers turer daglig og strøkent hus og hage pluss muligheten til å bestemme dagen selv. En fin tid. De fleste ser vel det som nødvendig med to inntekter for å ha et nogelunde behagelig liv ellers. Dvs. Når fødselspengne ikke kommer lenger.
Huldretuss Skrevet 15. mars 2008 #25 Skrevet 15. mars 2008 Hvis man har ønsker om å stimulere barnet, og å se barnet som det lille menneske det er - da krever det litt. Ser du har noen barn, og derfor erfaring. Har noen barn selv, og litt erfaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå