Gå til innhold

Hjelp! Inntekter i Norge er noe merkelige greier....!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over en diskusjon rundt hvorvidt det lønner seg med høy utdannelse i landet. Jeg måtte selvsagt sjekke opp i min egen nærkrets, og lette opp alle jeg gikk i klasse med i 8. klasse.

Jeg vet jo ikke om min klasse er representativ, men jeg gjorde en liten research som følger: Først rangerte jeg alle på en 5-trinns-skala i forhold til hvor høy utdannelse de har:

1-ere : kun ungdomsskole

2-ere : kun yrkesskole

3-ere : kun allmenfaglig eller noe høyere utdannelse (ca. 1 år)

4-ere : en høyere grad (ca. 3 år)

5-ere : de som tok skikkelig heavy utdannelser (5 år og mer)

Da ser man følgende, etter å ha sjekket inntektene iflg. skattelistene:

1-erne : INGEN av dem tjente over 100 000 i 2006.... Jeg vet ikke hva noen av dem gjør idag, det fantes ikke noe informasjon om dem på nettet, men de var utrolig store tapere allerede den gang, stakkars.

3-erne tjente stort sett under 250.000 kr (skattbar inntekt). Noen av jentene tjente nesten ingenting. Guttene var mer midt på treet.

4-erne tjente stort sett mellom 250.000 og 350.000 kr. Ingen under 220.000.

5-er : ca. 350.000 - 500.000 kr.

Men så det snåle:

2-erne!!!

De tjener pokker meg mest av oss alle! Flere av dem hadde millioninntekt!!!

Jeg sverger - de som tjente mest av 2´erne er virkelig ikke smarte. Noen av dem har en del arbeidslyst, men det har da 4-erne og 5-erne også. 2-erne er blitt rørleggere, lastebilsjåfører, gravemaskinførere eller sveisere alle sammen. Og de tjener SIIIINNsykt mye (spesielt noen av dem).

Hva i h.... skal man med utdannelse egentlig? Det koster mye penger, og man taper flere år med potensiell inntekt. Jeg mener, 5-erne tjener jo bra, og 4-erne tjener heller ikke så verst. Men 3-erne har jo også stort sett utdannelse, og de er definitivt taperne her (om vi ser bort i fra 1-erne som satt i fengsel allerede mens de gikk på ungdomsskolen).

Skummelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sambo har så vidt et brukbart vitnemål fra ungd.skolen, og han tjene nå 360 000 kr i året! hehe.. Så det er nok ikke alltid de m høyest utd. nei, som tjene mest...

Skrevet

hehe ja du sier noe. Sambo er en 2er og han tjener mye mer enn mange som har masse mer utdannelse enn han

Skrevet

Så må du tenke på at disse "2-erne" dine, helt sikker jobber myyyye overtid, og har nattevakt på tlf ( som f.eks. rørleggere )

Hvis du hadde sett hva grunn lønnen er til mange fagarbeidere er, så begynner man jo ikke på oppimot en mill :)

Men det kan lønne seg å være fagarbeider skjønner du ! Da kan man begynne å jobbe tidlig i livet, og tjener fort opp ansinitet :)

Skrevet

Sambo har en grunnlønn på 360 000 kr i året, så med overtid blir det en del mye mer....

Skrevet

Lykkelee: Mange andre grupper jobber også mye overtid, så det er ikke noen grunn for 2´erne til å tjene så mye. F.eks. jobber gubben min utrolig mye overtid i perioder, og han har ikke overtidsbetalt (kun grunnlønn). Overtiden er vel på en måte bakt inn i grunnlønna, men han tjener likevel ikke mer enn 550.000 i grunnlønn. All overtid er jo på en måte "gratisarbeid". Han har 6 års utdannelse.

Skrevet

Jeg angrer som en hund på at jeg tok allmennfag i stedet for å bli mekaniker først, og eventuelt etterpå gå videre med høyere utdanning. De som har samme utdanning som meg, men med yrkesutdanning i bunn er dyktigere enn meg og hadde lettere for å få jobb da de var ferdige. Men da jeg valgte videregående var det aldri noe jeg tenkte på, og ei heller noe som ble nevnt. Fordi jeg var flink antok alle at det beste for meg var høyere studier, ha ha. Så jeg råder ungdom jeg treffer til å vurdere yrkesfag.

Skrevet

Mamma til to:Jupp jeg går også i en slik slavekontrakt slik som mannen din (men med lavere lønn, he he). Men innen det jeg jobber med er det utrolig vanskelig å få til noe annet :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...